خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کردستان:

اجازه تجارت به تعاونی مرزنشینان کردستان داده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۴۸۶

به گفته مسئول تعاونی مرزنشینان استان کردستان؛ در سالهای اخیر اعضای این تعاونی ناچارند از طریق عقد قراردادهایی اختیار مبادلات اقتصادی را به اشخاص دیگری واگذار کنند که در نتیجه این اتفاق، درآمدهای مرزنشینان بسیار ناچیز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل قهرمان‌پور (مدیرعامل تعاونی مرزنشینان استان کردستان) در مورد وضعیت درآمدی مرزنشینان این استان می‌گوید: عده‌ای هستند که از سوی برخی مسئولان برای فعالیت‌های واردات و صادرات به ما معرفی می‌شوند ما چاره‌ای نداریم جز اینکه با آنها قرارداد امضا کنیم.

وی در توضیح این مسئله اضافه می‌کند: این افراد با اعضای تعاونی مرزنشینان قراردادهایی منعقد کرده و برهمین اساس خود راسا به تهیه و تبادل کالا در مناطق مرزی مشغول می‌شوند و در عمل این تعاونی نقشی در فعالیت بازرگانی نقاط مرزی ندارد.

او ادامه می‌دهد: همه امور تعاونی‌ها با این افراد است. در این مورد به صورت کتبی با مسئولان و مقامات ارشد کشوری مکاتبه کرده‌ایم ولی تاکنون هیج جوابی به ما نرسیده است و وضعیت ما همچنان ادامه دارد.

مسئول نهاد تعاونی مرزنشینان استان کردستان می‌گوید: اگر به اعضای تعاونی اجازه داده می‌شد بدون واسطه وارد مبادلات اقتصادی با مناطق مرزی بشود، اکنون اعضای اصلی تعاونی مرزنشینان از وضعیت معیشتی به مراتب بهتر برخوردار بودند.

قهرمان‌پور به فعالیت تعاونی مرزنشینان اشاره می‌کند: این اتحادیه از سال 88 شروع به کار کرده است اما درآمد چشمگیری برای مرزنشینان به همراه نداشته است. تعاونی مرزنشینان حدود 200 هزار عضو دارد که اکثریت آنها وضعیت معیشتی نامناسبی دارند.

او ادامه می‌دهد: بعد از اینکه در سالهای ابتدایی دهه 90، تعداد اقلام محصولات وارداتی و همچنین مقدار آنها کاهش پیدا کرد در عمل تعاونی مرزنشینان استان کردستان درآمد قابل توجهی نداشته‌ است.

این فعال مرزنشینان معتقد است؛ اگر این وضعیت همینطور ادامه داشته باشد تا صد سال آینده هم نمی‌توانیم بابت گذران زندگی خانواده‌هایمان به درآمد تعاونی مرزنشینان دل خوش باشیم.

او ادامه می‌دهد: توجه داشته باشید که بسیاری از مرزنشینان کردستانی حتی توان آن را ندارند که ماهی هزار تومان درآمد داشته باشند. مبالغی که مسئولان آن را ناچیز می‌دانند اما مرزنشینان برای بقا به آن احتیاج دارند.

مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان کردستان در مورد وضعیت معیشت مرزنشینان کردستان در پایان می‌گوید: تعدادی از ساکنان روستاهای مرزی کردستان توانسته‌اند با دریافت دفترچه کولبری گه‌گاه درآمدی از این راه داشته باشند ولی روستاییان تنها از راه کشاورزی درآمد ناچیزی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز