خبرگزاری کار ایران

معطلی کارگران سیمان وکانسرام طبس برای دریافت طلب مزدی

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۲۱۳

با گذشت حدود 11 ماه از توقف فعالیت دوکارخانه «سیمان و کانسرام»، هنوز برای پرداخت معوقات مزدی کارگران این دو واحد صنعتی اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، با گذشت حدود 11 ماه از توقف فعالیت  دوکارخانه «سیمان و کانسرام»، هنوز برای پرداخت معوقات مزدی کارگران این دو واحد صنعتی اقدامی صورت نگرفته است.

شماری از کارگران این دو واحد صنعتی که زیر نظر کارفرمای مشترک در منطقه طبس استان خراسان جنوبی اداره می‌شوند در تماس‌های جداگانه گفتند: تعطیلی محل کار آن‌ها اول مرداد ماه سال گذشته (۹۴) و در زمانی اتفاق افتاد که کارفرما این واحد صنعتی به دلیل مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی، فعالیت خود را  متوقف کرد و از آن زمان تاکنون آنها به اتفاق دیگر همکارانشان بدون دریافت معوقات مزدی بیکار شده‌اند

آن‌ها می‌گویند:در ادامه همین وضعیت،در سال95 کارفرمای این واحد تولیدی  از مجموع 34 کارگر حدود 31 کارگر را پس از تمام قرارداد کاراخراج کرد وتها سه نفر از آنان را برای نگهبانی ومحافظت از اموال کارخانه نگهداشته است.

آنها درباره مطالبات معوقه کارگران  اخراجی کارخانه سیمان طبس گفتند: کارگران اخراج شده این کارخانه چهار ماه حقوق و عیدی سال های 94 و 95 را طلب کاراند .

به گفته وی  سه کارگر نگهبان نیز جدا از دوماه معوقات مزدی سال جاری تنها در سال 95  مبلغ 750 هزار تومان به صورت علی الحساب دریافت کرده اند و پرداخت حق بیمه آنها نیز از مرداد ماه متوقف  شده است.

همچنین بر اساس گفته‌های کارگران کارخانه کانسرام در این واحد تولیدی نیز حدود  102 نفر شاغل بودند که 88 نفر  همزمان با تعطیلی با 5 ماه مزد معوقه از  کارخانهاخراج شده و فقط 14 نفردر کارخانه باقی مانده اند که مطالبات مزدی آنها به همراه عیدی سال 95 به یکسال می رسد.

همچنین مدیرعامل کارخانه کانسرام نیز در گفتگو با ایلنا گفت: مشکلات این کارخانه مربوط به زمان تولید است چراکه حقوق کارگران پرداخت نشده و کارخانه که متوقف شده کارگران نیز اخراج شده اند.

وی ادامه داد: برای راه اندازی مجدد این کارخانه تنها به یک میلیارد تومان نیاز داریم تا هم بتوانیم حقوق عقب افتاده کارگران و هم سایر بدهی ها را حداکثر ظرف مدت یکسال پرداخت کنیم.

اسماعیلی افزود:برای دریافت وام به بانک های زیادی مراجعه کرده ایم که نتیجه نگرفته ایم ولی جدیدا بایک بانک دولتی به توافق رسیده ایم که اگر بانک ها همراهی کنند تا یک ماه دیگر وام پرداخت شده و کارخانه فعال می شود.

وی با بیان اینکه پرونده وام کارخانه کانسرام در بانک ایران زمین مربوط به اردیبهشت ماه سال گذشته می باشد و قرار بود تا قبل از پایان سال 95 مبلغ سه میلیارد تومان توسط بانک ایران زمین پرداخت شود که انجام نشد و امیدوار هم نیستم این بانک اقدامی انجام دهد.

مدیرعامل کانسرام گفت: این بانک ابتدا قبول کرده بود که با سفته وام را پرداخت کند اما شب عید اعلام کردندکه سفته قبول نمی کنند و باید وثیقه ارائه شود.

وی گفت: یک ماه پیش مجددا با امیرحسنخانی نماینده مردم در مجلس صحبت کردم که اعلام کرد وام را پرداخت می کنیم و چون مبلغ وام بالا بوده به تاخیر افتاده است که خواستم مبلغ نصف شود که قبول کرد که در سه  روز آینده، بعد از بازگشت مسئول مربوطه که در خارج از کشور به سفر می برد دستور پرداخت وام را صادر کند اما بعدا هرچه تماس گرفتیم نتیجه ای حاصل نشد در نتیجه به سراغ بانک های دیگر رفتیم.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: کارخانه کانسرام طبس واحد تولیدی بسیار خوبی است و از IR و درآمد بالایی نیز برخوردار است که بلافاصله بعد از راه اندازی می توان تمام بدهی ها را پرداخت کرد.

وی گفت: این کارخانه بعد از راه اندازی 100 نفر نیرو جذب می کند و می توانیم سیمان طبس را نیز پیش خرید کنیم تا این کارخانه نیز فعال شود.

حداقل تا یک ماه دیگر هر دو کارخانه فعال می شود

در این زمینه نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی گفته است حداقل تا یک ماه دیگر هر دو کارخانه سیمان و کانسرام فعال می شود.

محمد رضا امیر حسنخانی  در گفتگو با ایلنا گفت: با یکی از کارخانه های مطرح سیمان خراسان رایزنی کرده و قرار است آنها مدیریت کارخانه را در دست گرفته و کار آسیاب و بازاریابی محصول را انجام دهند.

وی ادامه داد: در خصوص این کارخانه با مخبر رئیس ستاد اجرایی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یکی از سهامدران آن صحبت کردم که قول راه اندازی مجدد کارخانه را دادند.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارخانه کانسرام نیز وابسته به کارخانه سیمان است افزود: پیگیری های در خصوص دریافت وام برای این کارخانه انجام شده است که قرار شد از بانک ایران زمین مبلغ 30 میلیارد ریال وام دریافت کنند.

وی گفت: تلاش می کنم یک میلیارد تومان وام را این بانک خیلی سریع به کارخانه کانسرام طبس پرداخت کند.

وی در خصوص اینکه این بانک متعلق به خود وی می باشد و خود یکی از اعضای هیئت مدیره بانک ایران زمین است نیز گفت: در سال 93 از این بانک استعفا داده و دیگر زیرنظر من نیست و حضوری در بانک ایران زمین ندارم.

وی گفت: هر دو کارخانه کانسرام و سیمان تا یک ماه آینده راه اندازی می شود.

قصد راه اندازی این دو واحد ور شکسته را نداریم

همچنین مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی درباره دو واحد کانسرام وسیمان طبس در گفتگو با ایلنا گفته است ،کارخانه های کانسرام و سیمان طبس ورشکسته است و نباید دنبال راه اندازی مجدد آن بود.

شهرکی در ادامه با بیان اینکه مدیران کارخانه های کانسرام و سیمان طبس تمایلی به راه اندازی آنها ندارند و می خواهند وام بدون وثیقه، چک و تضمین دریافت کنند که امکان پذیر نیست گفت: هر موقع هیئت مدیره این کارخانه ها اختلافات خود را کنار گذاشته و تمایل داشتند ما هم کمک می کنیم .

شهرکی ادامه داد: سهامدار این کارخانه ها بانک سپه می باشد و اگر این طرح توجیه دارد خود بانک سپه نیز وام بدهد.

به گفته وی  مشکلات این دو کارخانه زمانی مرتفع می شودکه مدیران آنها به توافق برسند وگرنه باید تعطیل بمانند.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی ادامه داد: وقتی کارخانه ای ورشکست شده و از چرخه خارج می شود نباید دنبال راه اندازی مجدد آن بود.

وی گفت: چند کارخانه کانسرام در استان داریم که محصولات آنها فروش نمی رود از جمله کارخانه کانسرام بیرجند که تمام محصول آن روی زمین است و اگر این کارخانه ها سود آوری دارد بیایند کارخانه کانسرام بیرجند را بخرند.

شهرکی در خصوص حقوق عقب افتاده کارگران این دو کارخانه نیز گفت: آنها باید به اداره کار مراجعه کنند.

پیگری مشکلات سیمان طبس وکانسرام هستیم

همچنین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس نیز گفت: با توجه به اینکه کانسرام مشکل وثیقه داشت قرار شد پروانه بهره برداری معدن سیلیس به عنوان وثیقه در بانک گذاشته شود.

وی با بیان اینکه پیگری مشکلات سیمان طبس وکانسرام هستیم  ادامه داد: بانک ایران زمین حاضر به پرداخت وام حتی با وثیقه معدن نیز نشد و بانک ملت طبس پذیرفت که این موضوع را پیگری کند اما با وجود پیگیری هایی که در استان هم انجام شد سرپرستی بانک ملت با این کار موافقت نکرد.

جلالی گفت: جلسه ای هفته قبل در استانداری خراسان جنوبی در این خصوص تشکیل شد و با توجه به اینکه در این جلسه مطرح گردید که  اسماعیلی  مدیرعامل کانسرام موافقت کرده است حداقل معادل نیمی از مبلغ وام را وثیقه ملکی بگذارد  شهرکی مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز قول داد که وام را از طریق یکی از بانکها پرداخت نماید.

وی افزود: پس از پایان جلسه شهرکی موضوع وام کانسرام را از طریق بانک توسعه تعاون پیگیری کرد و از سرپرستی این بانک خواست  که در قبال دریافت تنها چهارصد میلیون تومان وثیقه ملکی وام یک میلیاردی را به کانسرام پرداخت کند که وی نیز قول مساعد داد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس ادامه داد: نتیجه جلسه به مدیرعامل کانسرام نیز اعلام شد و وی نیز قبول کرد پیگری نماید.

وی خاطر نشان کرد: بدون شک اگر فقط و فقط چهارصد میلیون تومان وثیقه ملکی توسط سهامداران کارخانه سیمان فراهم شود وام یک میلیاردی تا عید فطر می تواند پرداخت گردد. اما اگر این مقدار وثیقه هم نتوانند تامین کنند هیچ بانکی حاضر به پرداخت وام نخواهد شد.

جلالی گفت: علاوه بر این از طریق سازمان صنعت معدن  و تجارت رایزنی هایی با آستان قدس نیز انجام گردیده است که امیدوارم به نتیجه مطلوب برسد و این نهاد قدرتمند با خرید سهام این کارخانه و یا اجاره آن نسبت به فعال نمودن کانسرام طبس اقدام نماید که در این خصوص امام جمعه طبس می تواند کمک شایانی به این موضوع داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز