خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

کارفرمایان نقش کمیته‌های حفاظت فنی را جدی نمی‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۱۸۹

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید با وجود آنکه استقرار کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌ها بالای ۲۵ کارگر می‌تواند از بروز حوادث در محیط‌های کاری جلوگیری کند اما در عمل کارفرمایان با بی‌توجهی نسبت به فعالیت‌های این کمیته به استمرار این حوادث کمک کرده‌اند.

«ناصر چمنی» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: طبق ماده ۲ آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار کشور کارفرمایان مکلف هستند که در کارگاه های بالای ۲۵ نفر، کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل دهند اما عدم توجه به به نقش استراتژیک این کمیته از سوی کارفرمایان موجب تعدد حوادث کار شده است.

وی با اشاره به حادثه انفجار معدن زمستان یورت که موجب درگذشت ۴۲ کارگر آن شد، تصریح کرد: در صورتی که کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در معدن زمستان یورت مستقر شده بود قطعا از وقوع این حادثه جلوگیری می شد اما حاکمیت رویکرد هزینه - فایده‌ بر مناسبات بازار کار موجب شده است که کارفرمایان به این امر مهم توجه نکنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران مجتمع پتروشیمی تبریز در پاسخ به این پرسش که کارفرمایان برای حمایت از این کمیته چه اقداماتی می توانند انجام دهند، افزود: همکاری در جهت رعایت الزمات تعیین شده توسط این کمیته در کارگاه  و ارسال صورت جلسه های کمیته حفاظت فنی به ادارات بهداشت کار از جمله اقداماتی است که باید توسط کارفرمایان انجام شود.

چمنی  با بیان اینکه برخی کارفرمایان خود را متعهد به اجرای قانون کار و آیین نامه های آن نمی‌دانند، افزود: در این میان به وجود اهرم های نظارتی و اجرایی در بالای سر کارفرمایان احتیاج داریم چرا که بسیاری از آنها از اجرای قانون تخطی می‌ورزند.

وی در ادامه با اشاره به حادثه معدن زمستان یورت و ضرورت پیگرد متخلفان، افزود: در حادثه‌ای مشابه که در کشور ترکیه اتفاق افتاده بود تنها به فاصله ۲۴ ساعت پیمانکارمعدن با شکایت کارگران حادثه دیده بازداشت شدند بنابراین این توقع وجود دارد که در مورد معدن زمستان یورت نیز اقدام قاطع با متخلفان احتمالی صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز