خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار؛

شغل پرستاری پرخطر است/ پرستاران قراردادی حق اعتراض ندارند

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۱۶۲

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: پرستاران در محیط پرخطر و تنش‌زا فعالیت دارند و آنقدر فشار کار بالاست که فرصت رعایت مسائل ایمنی را هم ندارند.

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با سختی کار پرستاران گفت: پرستاری در ماهیت خود یک شغل سخت است؛ شب کاری دارد؛ فشار کاری بالاست؛ علاوه بر آن پرستاران به خاطر مشکلات معیشتی مجبورند دوشیفته کار کنند که این مساله فشار کاری را باز هم بالاتر می‌برد.

وی با بیان این که پژوهش‌های اخیر نشان داده که آسیب‌های شغل پرستاری بسیار بالاست؛ ادامه داد: پرستاران در معرض خطرهای جسمی و روحی قرار دارند و بنابراین، دچار آسیب های روحی و جسمی می‌شوند؛ فرسایش جسمی و روحی پرستاران و مساله استرس فراوان آنها، یک قاعده کلی است؛ اما نکته مهم اینجا است که با وجود اشتغال در محیط پرخطر و سروکار داشتن با بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت، پرستاران فرصت رعایت مسائل ایمنی را هم ندارند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ارتباط با تفاوت‌های شغلی پرستاران قراردادی با پرستاران رسمی و دولتی گفت: پرستاران قراردادی نسبت به دولتی‌ها و رسمی‌ها، امنیت شغلی کمتری دارند؛ درآمد کمتری هم دارند و مساله مهمتر این است که پرستاران قراردادی حتی حق اعتراض هم ندارند.

شریفی مقدم در ادامه به اجرایی نشدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور در ارتباط با پرستاران اشاره کرد و گفت: تا چند سال پیش پرستارانی که تحت پوشش قانون کار بودند، به راحتی می‌توانستند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند اما در دو سال اخیر این مساله با مشکل مواجه شده و به راحتی به پرستاران اجازه نمی دهند که پیش از موعد بازنشست شوند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: در ارتباط با پرستاران دولتی هم، قانون سخت و زیان آور رعایت نمی‌شود و  به راحتی با درخواست بازنشستگی پیش از موعد آنها موافقت نمی‌شود؛ مگر این که به دیوان عدالت اداری شکایت ببرند و آنجا تصمیم مقتضی گرفته شود.

این فعال صنفی پرستاران در پایان تاکید کرد: مساله سخت و زیان‌آور بودن شغل پرستاری بایستی مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که محیط سخت، تنش زا و پرآسیب شغل پرستاری تا کنون پرستاران بسیاری را با مشکل روحی و جسمی مواجه کرده یا به مرگ آنها در اثر بیماریهای مختلف  انجامیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز