خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

ضرورت بازنگری الگوی افزایش مستمری کارگران بازنشسته

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۹۹۳

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی باید براساس سبد معیشت واقعی خانواده‌های کارگران بازنشسته نسبت به افزایش و ترمیم مستمری‌های کنونی اقدام کند.

«علیرضا حیدری» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: مطابق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد تعیین شده کارگران کمتر باشد که با این حساب این میزان برای سال ۹۶ نباید از مبلغ  ۹۳۰ هزار تومانی که به عنوان حداقل مزد تعیین شده است، کمتر باشد اما در عین حال این مبلغ به هیچ وجه  جبرانگر شکاف ۶۰ درصدی درآمد و هزینه خانوارهای بازنشسته نخواهد بود.

حیدری گفت: اگرچه جای خوشحالی دارد که  سبد معیشت خانوارهای کارگری در حداقل دستمزد، سال ۹۶ به رسمیت شناخته شده است اما واقعیت این است که در کنار این موضوع ترمیم شکاف درآمد و هزینه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی یک ضرورت است و انتظار داریم که سال آینده با اعمال کامل نرخ سبد معیشت در محاسبات مزدی معیشت کارگران و بازنشستگان بهبود یابد.

این عضو اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی دریافتی نزدیک به حداقل و کمتر از آن دارند و به دلیل شرایط جسمی و سنی از شانس بسیار کمی برای جذب دوباره در بازار کار برخوردارند برای همین یکی از آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی با ضروری خواندن بازبینی در نحوه برآورد هزینه‌های زندگی کارگران بازنشسته به عنوان مبنای افزایش مستمری‌ها، افزود: برای همین توقع و انتظار جامعه بازنشستگان از مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی این است که مطابق ماده ۹۶  مستمری بازنشستگان را به صورت معقول افزایش دهد.

حیدری در عین حال با بیان اینکه ایفای تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت تامین اجتماعی بستگی زیادی به پرداخت  طلب سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت دارد، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی هم اکنون در پرداخت و افزایش مستمری بازنشستگان خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و هم اکنون دولت با اهمال کاری بهبود معیشت بازنشستگان را در تعلیق نگه داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز