خبرگزاری کار ایران

نادر قاضی‌پور خطاب به جمعی از وزرا:

دستمزد کارگران بیش از دو میلیون و ششصدهزارتومان تعیین شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۶۵۳

نماینده مردم ارومیه در مجلس، در نامه‌ای خطاب به وزرای شرکت کننده در جلسات شورای عالی کار خواستار تعیین دقیق دستمزد کارگران شد.

نادر قاضی‌پور(نماینده مردم ارمیه در مجلس شورای اسلامی)در نامه ای خطاب به جمعی از وزرا از جنله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار تعیین عادلانه دستمزد کارگران شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

احتراماً ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه برابر ماده 41 قانون کار که تصریح می‌کند شورای عالی کار هر ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود تعیین نماید به استحضار می‌رساند نرخ دستمزد تعیین شده کارگران در سال 1395 با شاخص‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هیچگونه سنخیتی نداشته لذا در تعیین حداقل دستمزد کارگران عزیز کافی است میزان نرخ تعیین شده 14 قلم کالای اساسی را با نرخ دستمزد کارگران در سال 1395 مقایسه نمائید.

نگاهی به روند افزایش حقوق‌ها در سال های گذشته نیز نشان می‌دهد که به عنوان نمونه در سال 94 با وجود نرخ تورم 34.7 درصدی پایان سال 93، فقط 25 درصد افزایش حقوق اتفاق افتاد و یا با وجود نرخ تورم 30.5 درصدی پایان سال 92، افزایش حقوق سال 93 به میزان 25 درصد بود.

هم اکنون نیز در نحوه محاسبه حقوق کارگران 60 درصد حقوق آنها محاسبه نشده است، یعنی 40 درصد ارزش واقعی حقوق خود را دریافت نموده‌اند.

با شاخص‌های منتهی به سال 1393 سبد معیشت خانوار کارگری به صورت ماهانه بر اساس حداقل قیمت‌ها 17.036.278 ریال، براساس ماخذ میانگین قیمت‌ها 21.447.346 ریال و براساسم اخذ حداکثر قیمت‌ها 25.944.991 ریال بوده که این ارقام هیچ سنخیتی با دریافتی کارگران نداشته است.

از طرفی بان بر شاخص‌های امروزی (1395)) با استناد به نخر تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و میزان نرخ تعیین شده برای 14 قلم کالای اساسی، حداقل حقوق دستمزد کارگری برای جبران هزینه‌های یک خانوار در سال 1395 می‌بایست مبلغ 26.558.350 ریال باشد.

لذا خواهشمند است با عنایت به آنچه گفته شد و با توجه به لزوم توجه جدی به وضعیت معیشتی کارگران عزیز ترتیبی اتخاذ بفرمائید تا در شورای عالی کار و در تعیین حداقل حقوق دستمزد کارگران مبلغ بیش از 26.558.350 محاسبه و در نظر گرفته شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز