خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درآمدهای سهم درمان سازمان تامین اجتماعی در حساب مستقل نگهداری می‌شود/ تغییر در ساختار درمانی کسری شدید بودجه را موجب می‌شود

یک کارشناس تامین اجتماعی می‌گوید؛ درآمدهای سهم درمان سازمان تامین اجتماعی در یک حساب مستقل نگهداری و مصارف مربوطه نیز از همان حساب مستقل تامین اعتبار می‌شود. وی در عین حال تاکید دارد، واریز درآمدهای ناشی از سهم درمان به حساب خزانه‌داری کل موجب اخلال در ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی می‌شود.

«عباس اورنگ» کار‌شناس تامین اجتماعی در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: درآمدهای سهم درمان سازمان تامین اجتماعی در یک حساب مستقل نگهداری و مصارف مربوطه نیز از‌‌ همان حساب مستقل تامین اعتبار می‌شود.

تاکید اورنگ در زمینه وجود حساب مستقل برای نگهداری درآمدهای سهم درمان سازمان تامین اجتماعی به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری بازمی‌گررد. روحانی اخیرا دستوری مبنی بر تفکیک حساب حق بیمه‌های سهم درمان سازمان تامین اجتماعی صادر کرده است.

وی با اشاره به بازرسی‌هایی که از این حساب‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: دراین خصوص نیز نهادهای نظارتی ازجمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور و حتی خزانه‌داری کل نیز می‌توانند به صورت سه ماهه، شش ماهه و یا سالیانه نسبت به بررسی درآمد‌ها و مصارف مذکور اعمال نظارت حاکمیتی نمایند.

اورنگ افزود: اگر منظور رئیس جمهور از صدور این دستور واریز درآمدهای ناشی از سهم درمان به حساب خزانه‌داری کل است، باید یادآور شد که این موضوع نه تنها منطبق با قوانین موضوعه نیست، بلکه موجب اخلال در ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی می‌شود.

این کار‌شناس تامین اجتماعی با اشاره به استقلال مالی و اداری سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، تصریح کرد: در این صورت واریز درآمدهای سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه‌داری کل و مصارف درآمد‌ها با مجوز خزانه‌داری کل منطبق با قوانین جاری کشور نیست.

اورنگ با بیان اینکه مطابق با مقاوله نامه‌های بین المللی سازمان جهانی کار و اتحادیه جهانی تامین اجتماعی استقلال مالی و اداری نهادهای متولی بیمه‌های اجتماعی و درمانی، یک اصل و ضرورت است، تصریح کرد: هرگونه اختلال در این عرصه، ساختار سیاسی و امنیتی کشور‌ها را دستخوش خطرات جبران ناپذیری می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به روند هزینه‌کرد ۹ سی‌ام، از حق بیمه بیمه شدگان در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: ‌در صورت عدم وصول در شرایط جاری به دلیل حساسیت موضوع، سازمان تامین اجتماعی کسری مربوطه را از سایر درآمدهای خود تامین اعتبار می‌نماید.

اورنگ با یادآوری اینکه هرگونه تغییر در ساختار درمانی موجب بروز مشکلات عدیده برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران خواهد شد، افزود: در صورت نگهداشت حساب نزد خزانه به دلیل عدم وصول کل مطالبات و عدم پرداخت حق بیمه‌های سهم دولت (به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار) به سازمان تامین اجتماعی حساب مذکور با کسری شدید مواجه خواهد شد.

این کار‌شناس تامین اجتماعی در پایان هرگونه تصمیم‌گیری شتاب‌زده در این خصوص را خطرناک توصیف کرد و افزود: این تصمیم دولت را با چالش‌های اجتماعی مواجه خواهد ساخت و انتخابات ۱۳۹۶ را تحت شعاع قرار دهد و قطعا به عنوان یکی از حامیان و علاقه مندن به دولت این تصمیم را به مصلحت نمی‌دانم.

کد خبر : ۴۴۳۳۵۳