خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

نداشتن مهارت علت نیافتن شغل نیست/بی‌انگیزگی کارجویان برای مهارت آموزی

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۵۵۹

یک فعال کارگری تاکید دارد که علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نداشتن مهارت نیست؛ چرا که بسیاری از آنها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

«علیرضا حیدری»، فعال کارگری در گفتگو با ایلنا با اعلام اظهار داشت: علی رغم اینکه مهارت برای ورود به بازار کار مهم است اما نمی توان چنین ادعا کرد که چون فارغ التحصیلان آموزش‌های لازم را ندیده اند نمی توانند وارد بازار کار شوند

حیدری افزود: بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند مهارت‌های لازم را دیده‌اند چرا که آموزش‌های لازم از حیث نظری و عملی به آنها داده شده است.

در روزهای گذشته «مجید تهرانیان»، مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای استان تهران در گفتگو با خبرگزاری‌ها چنین  مدعی شد بدون شک اگر جوانان آموزش های فنی و حرفه ای را بگذرانند بیکار نمی مانند.

تهرانیان همچنین  بدون اینکه  مرجع آماری که با آن استناد می‌کند را مشخص کند می‌گوید می‌گوید: در حال حاضر آماری از کارجویانی وجود دارد که با گذراندن 140 تا 160 ساعت کار توانسته‌اند درآمدی بین  8 تا 10 میلیون تومان داشته باشند.

حیدری در ادامه این ادعای تهرانیان را ادعای بزرگی دانست و افزود: البته افرادی هستند که می‌توانند در بخش اشتغال ناقص چنین درآمدهایی با شرایط خاص داشته باشند؛ اما به صورت کلی تردید بزرگی در چنین ادعایی وجود دارد و نمی توان نسبت به آن خوشبین بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با بیان اینکه دولت باید به سمت خلق فرصت‌های شغلی جدید برود تصریح کرد: هم اکنون نرخ بیکاری 12/5 درصد است و دولت باید به سمتی برود که به ایجاد مشاغل جدید کمک کند. در عین حال باید چتر بیمه بیکاری باید گسترده تر شود.

حیدری افزود: دولت به جای اینکه به مسائلی از این دست بپردازد آماده  و دست بر جایی گذاشته است که نمی‌توان حتی یک مرجع آماری دقیق در خصوص آن ارائه داد.

این فعال کارگری با اشاره به اصل  29 قانون اساسی تصریح کرد: دولت مکلف است که از بیکارانی که تحت حمایت هیچ صندوق در این زمینه قرار ندارند حمایت کند اما دولت به این سمت هم نرفته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بیکاران برای کسب مهارت پولی ندارند، تصریح کرد: باید یادآور شد افرادی که بیکار شده‌اند پولی ندارند که بسیاری از این مهارت‌ها را فرا بگیرند؛ ضمن اینکه خارج شدن بسیاری از حوزه‌ها از شمول قانون کار در عین سیاست‌های سرکوب مزدی انگیزه‌ای برای کسب مهارت باقی نمی‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه دولت استراتژی لازم برای ایجاد شغل را ندارد تاکید کرد که دولت به سمتی رفته است که در حال محو کردن مرزهای حوزه‌های حمایتی است.

این فعال کارگری برای نمونه  به گسترش مناطق ازاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: گسترش این مناطق بدون توجه به دلایل گسترش آنها موجب شده است که تنها حقوق بنیادین کار سلب شود و البته همین افرادی که ادعا شده آموزش‌های لازم را دیده‌اند رغبتی برای ورود به فرصت‌های شغلی خلق شده در مناطق آزاد ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز