خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری مطرح کرد؛

پسرفت تدریجی در وضعیت معاش کارگران/ 14 درصد افزایش دستمزد مقابل تورم کم آورد

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: این روزها دستمزد کارگران به هیچ وجه کفاف هزینه‌های خانوار را نمی‌دهد و این اتفاق ناگوار در زمان مذاکرات مزدی سال گذشته، به راحتی قابل پیش‌بینی بود.

اکبر علیپور، رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو (شرکت آسفالت طوس) در گفتگو با ایلنا با اشاره به گران شدن اقلام خوراکی در روزهای گذشته گفت: در مذاکرات مزدی سال گذشته، کاملا مشخص و قابل پیش‌بینی بود که 14 درصد افزایش دستمزد، کفاف هزینه های خانوار را نخواهد داد.

وی افزود:  اتفاقی که افتاده، پسرفت تدریجی سطح معاش خانوارهای کارگری است که روز به روز و هفته به هفته، شاهد این افول ناگوار هستیم.

علیپور اظهار داشت: هرسال در زمان مذاکرات مزدی، مسئولان و دولتی ها براساس معیارهای انتزاعی، نرخ تورم انتظاری سال بعد را به نفع خود، برآورد می کنند که همواره از اولین ماههای سال بعد، نادرست بودن این پیش‌بینی ها و انتظارات با صعود نرخ تورم مشخص می‌شود.

این فعال صنفی کارگری در ادامه بحث،  به فشار همه جانبه بر اقشار کارگری اشاره کرد و گفت: یک عرف رایج این است که چندماه مانده به انتخابات به کارگران از همه طرف، فشار معیشتی وارد می‌کنند و آن‌وقت، دقیقه 90 و در آخرین روزهای منتهی به انتخاب، با وعده و وعید، دل کارگر را به دست می‌آورند و به این شیوه برای خود رای جمع می‌کنند و بر مسند قدرت سوار می شوند.

علیپور ادامه داد: این شیوه، به هیچ وجه نمی تواند در درازمدت پایدار بماند و پاسخگو باشد؛ اگر مسئولان می‌خواهند کارگران را در جبهه خود داشته باشند و از سطح نارضایتی‌ها بکاهند، بهتر است مزد کارگران را به صورت واقعی و بر اساس تورم واقعی تعیین کنند و به همه جنبه های حیات اجتماعی و اقتصادی کارگران توجه مثبت نشان دهند.  

 

کد خبر : ۴۳۴۷۴۰