خبرگزاری کار ایران

"۱۲ ژوئن" روز جهانی لغو کار کودک؛

آینده را بدون کودکان کار ترسیم کنیم

12 ژوئن روز جهانی لغو کار کودکان است. در ایران نیز به مناسبت این روز فعالان حقوق کودک برنامه هایی برگزار می کنند.

سازمان جهانی کار  12 ژوئن را روز جهانی لغو کار کودک نام نهاده است. تاکید امسال سازمان جهانی کار بر مساله کار کودک و زنجیره های تولید است.

بر اساس اعلام این سازمان در حال حاضر حدود 168 میلیون کودک همچنان در بازار کار فعالیت دارند. این کودکان علاوه بر بخش های غیررسمی اقتصاد، در همه بخش های تولید از کشاورزی گرفته تا واحدهای تولید صنعتی فعالیت دارند.

دبیر کل سازمان جهانی کار معتقد است اگر اقتصاد جهان سامان یافته و قانونمند باشد،  کار کودک در هیچ یک از زنجیره های تولید اقتصادی نباید وجود داشته باشد،  هر کشوری که می خواهد به توسعه پایدار دست پیدا کند یکی از مهمترین مولفه‌های آن، حذف کامل کار کودک است. فردای اقتصاد جهان باید فردایی بدون کار کودکان باشد. آینده را بدون کودکان کار ترسیم کنیم.

در ایران نیز در آستانه روز جهانی لغو کار کودکان، فعالان حقوق کودک به مدت سه روز در "خانه هنرمندان" به اجرای برنامه می پردازند.

شبکه یاری با  همراهی ۳۲ انجمن فعال در این حوزه عصر ۵ شنبه از ساعت 3 تا ۵ فیلم "رقص خاک" را با حضور ابوالفضل جلیلی اکران خواهد کرد . مستند "کودک و استثمار" نیز با حضور محمدرضا اصلانی در روز جمعه از ساعت ۶ تا ۸ در خانه هنرمندان اکران خواهد شد.

همچنین از روز پنج شنبه به مدت سه روز نمایشگاه عکس کودکان کار با مشارکت جمعی از عکاسان مطبوعاتی ایران یکبار دیگر درد و رنج کودکانی را به نمایش می گذارد که کودکی شان زیر فشار فقر، کار و آسیب به یغما می رود . این برنامه در روز پایانی از ساعت ۵ تا ۷ شنبه با برگزاری یک نشست تخصصی برای معرفی بدترین اشکال کار کودکان و گفت و گو میان نمایندگان وزارت کار، شهرداری و سازمان های غیر دولتی پایان می پذیرد.

کد خبر : ۳۷۹۳۵۳