خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

غیرمنصف خواندن منتقدان مزد بی‌انصافی‌است

asdasd
کد خبر : ۳۵۸۲۵۵

یک فعال صنفی کارگری می گوید: به حداقل دستمزد 95 و شیوه غیرقانونی تعیین آن، معترضیم چرا که این دستمزد بر خلاف موازین قانون کار و مقاوله نامه های بین المللی تعیین شده است.

«عبدالـله وطنخواه»، نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفتگو با ایلنا با اشاره به اظهارات وزیر کار مبنی بر عادلانه بودن افزایش 14 درصدی حداقل دستمزد و غیرمنصف خواندن منتقدین گفت: فعالان جامعه کارگری منتقد نیستند بلکه به طور رسمی به حداقل دستمزد تعیین شده اعتراض دارند.

وی افزود: غیر منصف خواندن کنشگران و فعالان دلسوز، بی انصافی است.

این فعال کارگری ادامه داد: دستمزد 812 هزارتومانی غیرقانونی تعیین شده است چرا که شیوه تعیین آن هم بر خلاف نص صریح قانون کار است و هم مقاوله نامه های بین المللی را زیر پا گذاشته است.

وطنخواه در ادامه با بیان این مطلب که شیوه تعیین دستمزد در ایران تقلید کور از نظام های سرمایه داری جهانی است، افزود: این تقلید کور منطبق با الگوی سیستم نئولیبرالیستی نیز نیست چرا که در کشورهای نئولیبرال نیز تشکل های زرد در مذاکرات سه جانبه و چانه زنی های مزدی مشارکت دارند و نظرات و محاسبات آنها  در تعیین دستمزد نقش دارد.

وی ادامه داد: حال آن که در ساختار معیوب سه جانبه گرایی ایران همین تشکل های رسمی را نیز برنمی تابند و اعضای آنها نمی توانند آزادانه در مذاکرات مزدی شرکت داشته باشند.

وطنخواه افزود: دخالت دولت در امور تشکل ها در مذاکرات مزدی 95 به اوج خود رسید. از یک طرف با وجود موافقت قبلی با تعریف رسمی سبد معیشت، در آخرین جلسات، بند دوم ماده 41 قانون کار و محاسبات دقیق  سبد معیشت توسط گروه کارگری  بار دیگر به دست فراموشی سپرده شد و از طرف دیگر با گزینش انتخابی اعضای گروه کارگری، دولت اصل استقلال تشکل ها را زیر سوال برد.

این فعال کارگری ادامه داد: متاسفانه باید گفت کارگران به دلیل فشارهای متعدد و فضای بسته موجود، تشکل های مستقل ندارند و نمی توانند از مطالبات حداقلی خود دفاع کنند و این در حالیست که تشکل های رسمی نیز بازه عمل محدودی دارند و از قدرت چانه زنی چندانی برخوردار نیستند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در ادامه با اشاره به از دستور کار خارج شدن سبد معیشت در مذاکرات مزدی گفت: باید گفت محاسبه حداقل دستمزد بر اساس تورم به نفع دولت و کارفرمایان است چرا که هرساله در زمان تعیین دستمزد نرخ تورم رسمی را از بام اقتصاد به پایین پرتاب می کنند و آن را عامدانه کاهش می دهند.

وطنخواه در پایان با اشاره به محقق نشدن وعده های انتخاباتی دولت و برآورده نشدن انتظارات کارگران پس از لغو تحریم ها تاکید کرد:  همه نگرانی جامعه کارگری این است که در پسابرجام با سرکوب مزدی و زیر پا گذاشتن حقوق کارگران برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز