خبرگزاری کار ایران

در اعتراض به شرایط سخت کار

کارگران بخش استخراج معدنجو دست از کار کشیدند

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۷۷۱

منابع کارگری در طبس از اعتصاب نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران پیمانی بخش استخراج شرکت معدنجو در اعتراض به شرایط جدیدی که کارفرما به تازگی وضع کرده است خبر می دهند.

به گزارش ایلنا، از صبح دیروز چهارشنبه ۲۶فروردین ماه، نزدیک به 200 نفر از کارگران بخش استخراج معدنجو در طبس، در اعتراض به شرایط سخت به وجود آمده در بخش استخراج و بی‌توجهی کارفرما نسبت به سختی کار، دست از کار کشیده اند. 

 این کارگران که هنوز موفق به دریافت حقوق اسفند ماه خود نشده‌اند به ایلنا گفته‌اند، هنوز حق عیدی و سنوات سال گذشته را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و تسویه حساب کامل با آنها صورت نگرفته است. 

به گفتهٔ این کارگران، یکی از دلایل اصلی  این اعتراض صنفی، دستور کارفرما از ابتدای امسال دربارهافزایش ساعت کار به ۶ ساعت در روز،  افزایش متراژ استخراج زغال از ۵ متر به ۶ متر بوده است، با این وجود قرار نیست میزان دستمزد کارگران افزایش پیدا کند. 

یکی از کارگران در این باره گفت: علی رغم زیاد شدن متراژ استخراج حقوق کارگران‌‌ همان حقوق قبلی است و می‌گویند قرار نیست تغییری هم داشته باشد. این کارگر ادامه داد: مدیریت معدن به کارگران گفته است، اگر بخواهند با متراژ قبلی (۵ متر) کار کنند باید مالیات و نصف حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و اگر حاضر به پذیرش این شرایط نیستند «ساکشان را بردارند و از معدن بروند». 

به گفتهٔ این کارگر، در شرایطی که حق تونل به کارگران تعلق نمی‌گیرد و کمترین میزان حق سختی کار نصیب کارگران می‌شود، افزایش متراژ استخراج بدون بالارفتن دستمزدظلم در حق کارگر است. 

کارگران همچنین از بی‌توجهی اداره کار طبس به مشکلات کارگران معدنجو در دو روز گذشته گله کردند. یکی از کارگران در این باره گفت: از روز گذشته که کارگران دست از کار کشیده‌اند، هیچ کدام از مسولین اداره کار طبس به معدن نیامده‌اند تا ببینند کارگران چه خواسته‌ای دارند.

این کارگر همچنین از عدم انعقاد قرارداد جدید با کارگران از ابتدای سال خبر داد و گفت: از ابتدای سال جدید تا کنون تنها یک برگه که اسم مان روی آن نوشته شده بود به ما داده‌اند که امضا کنیم در حالیکه این برگه اصلا برگهٔ قرارداد نبود. بنابراین اگر شرایط برای ادامه کار فراهم نشود و بیکار شویم هیچ حق وحقوقی به کارگران تعلق نمی‌گیرد چون اساسا قراردادی وجود ندارد. 

کارگران می گویند، علی رغم سابقه های کاری بالایی که در این معدن دارند بسیاری از حقوق صنفی که باید از آن برخوردار باشند مانند تعطیل کاری و شب کاری به آنها پرداخت نمی شود.

کارفرما: همه چیز آرام است

در همین حال مدیریت این شرکت معدنی در طبس تعداد کارگران اعتصاب کننده را 40 نفر دکر کرد و در پاسخ به اینکه چرا با توجه به اینکه میزان متراژ جهت حفاری افزایش پیدا کرده، دستمزد‌ها را افزایش نداده‌اید گفت: هر میزان که حفاری افزایش پیدا کند، دستمزد هم به‌‌ همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و اعتراض اخیر کارگران تنها به دلیل افزایش ساعت کار است که آن هم طبق قانون عمل شده است. 

حسنی، کارفرمای این کارگران ادامه داد: طبق قانون ساعت کار در معدن ۶ ساعت است. به دلیل بی‌نظمی‌هایی که وجود داشت تصمیم گرفتیم از ابتدای سال روی این قضیه پافشاری کنیم تا نظم کاری رعایت شود و ایمنی کار هم بالا‌تر برود. 

مدیریت معدنجو در طبس ادعاهای مطرح شده از سوی کارگران مبنی بر عدم پرداخت حق تعطیل کاری و حق تونل را کذب خواند و گفت: همهٔ این ادعا‌ها نادرست است و طبق اسنادی که وجود دارد حق و حقوق کارگران از قبیل حق تونل و تعطیل کاری و بیمه‌ها به آن‌ها پرداخت شده است. 

حسنی در خصوص قراردادهای کارگران هم گفت:هنوز لیست جدید دستمزدها از سوی اداره کار به ما داده نشده و منتظریم تا این لیستها داده شود تا بر اساس آن قراردادها را تنظیم کنیم. بدیهی است که کارگران هم تا هر زمانی که کار کنند دارای حق و حقوقی هستند که به آنها پرداخت می شود.

وی همچنین وعده داد تا روز شنبه کلیه معوقات حقوقی کارگران شامل حقوق اسفند و باقیمانده عیدی و سنوات سال گذشته به آن‌ها پرداخت شود. 

لازم به ذکر است، شرکت معدنجو در طبس نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر دارد که عمدتا غیربومی هستند و نزدیک به ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش استخراج این معدن مشغول به کارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز