خبرگزاری کار ایران

۳۸۰کارگر معدن‌جو از ابتدای سال به کار بازنگشتند

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۸۶۷

به دلیل تعلیقی که از ابتدای سال ۹۴ در فعالیت‌های معدن‌جو به وجود آمده است هم اکنون وضعیت اشتغال نزدیک به ۳۸۰ کارگر این واحد معدنی نامعلوم است.

کارگران ذغال سنگ معدن جو در کرمان می‌گویند به دلیل تعلیقی که از ابتدای سال ۹۴ در فعالیت‌های این واحد معدنی به وجود آمده است هم اکنون وضعیت اشتغال نزدیک به ۳۸۰ کارگر این واحد معدنی نامعلوم است.

منابع خبری ایلنا در معدن جو با اعلام این خبر به ایلنا افزودند: اعتبار آخرین قرارداد کاری آن‌ها در تاریخ ۲۹ اسقند سال گذشته خاتمه یافت اما با وجود گذشت بیش از دو هفته از شروع سال جدید هنوز این واحد معدنی در تعطیلی به سر می‌برد.

به گفته کارگران معدنجو تا به این لحظه از سوی کارفرما هیچ اقدامی برای ادامه استخراج ذغال سنگ صورت نگرفته است.

این کارگران که مدعی‌اند سوابق شغلی بیشتر آن‌ها بالای ده سال است‏ْ افزودند: مراجعات کارگران نیز به نهادهای اداری استان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته آن‌ها حتی از طرف اداره کار و سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به درخواست کارگرانی که خواهان دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده‌اند گفته شده است که چون بیش از ۱۵ روز از زمان اتمام آخرین قرارداد کاری آن‌ها می‌گذرد احتمال برقراری بیمه بیکاری آن‌ها وجود ندارد.

منابع ایلنا یادآور شدند وضعیت نامعلوم فعالیت معدن جو برای سال ۹۴ در حالی است که پیش از این فعالیت این واحد معدنی از روز ششم تا پانزدهم فرودین هرسال شروع می‌شد.

کارگران معدن جو با اعلام اینکه در چند سال اخیر شرکت ذغال سنگ کرمان مشتری اصلی ذغال سنگ استخراجی این واحد معدنی بوده است می‌گویند احتمال دارد دلیل تعلیق فعالیت این واحد معدنی با خودداری دو ساله شرکت ذغال سنگ کرمان برای افزایش قیمت خرید سنگ آهن معدن جو در ارتباط باشد.

منابع ایلنا در عین حال افزودند: طبق گفته‌های کارفرما در سال گذشته شرکت ذغال سنگ کرمان تعهدات مالی خود را از طریق واگذاری اوراق حواله ‌های آهنی انجام داده است که هنوز عواید مالی آن‌ها وصل نشده‌اند.

این کارگران می‌گویند به همین دلیل هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته آن‌ها وصول نشده و آن‌ها منتظرند تا نوبت وصول چک‌های بانکی که توسط کارفرما برای اواخر فرودین اردیبهست و خرداد سال جاری صادر شده است برسد.

در همین رابطه محمد مجتهدزاده مدیرعامل معدن‌جو به ایلنا گفت: تعطیلی این واحد معدنی تا زمانی که تحقیقات کار‌شناسی در رابطه با برآورد هزینه استخراج سنگ آهن خاتمه یابد متوقف خواهد شد.

وی بایادآوری اینکه سابقه بهره‌برداری از این واحد معدنی دست کم به بیست و پنج سال پیش بازمی‌گردد افزود: از نظر فنی هرچه عمق بهره برداری از ذخایر معادن بیشتر می‌شود هزینه تمام شده استخراج سنگ معدن نیز افزایش می‌یابدو

این مقام کارفرمایی با یادآوری اینکه در کشور معادن سنگ آهن دیگری با شرایط استخراج و بهره‌برداری معدن‌جو وجود دارند افزود: در دو سال گذشته شرکت ذوب آهن حاضر به اجرای مصوبه دولت در خصوص افزایش بهای خرید سنگ آهن نشده است.

وی افزود: توجیه شرکت ذوب آهن این است که براساس تعرفه موصبه دولت خرید سنگ آهن از واحدهای معدنی داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد و این درحالی با این شرایط ادامه فعالیت معادنی مانند معدنجو صرف اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

وی در عین حال افزود: به دلیل بدحسابی شرکت ذوب آهن هنوز بخشی از مطالبات این واحد معدنی وصول نشده است و به همین دلیل از طریق صدور چک‌های مدت دار سعی کردیم به تعهدات مالی خود در قبال کارگران عمل کنیم.

مجتهد‌زاده همچنین در خصوص مشکلی که به گفته کارگران برای استفاده از مزایای بیمه بیکاری ایجاد شده است افزود: طبق قانون اعتبار قرارداد کار همه کارگران شاغل در این معدن در خاتمه سال گذشته پایان یافته است و برفرض آنکه فعالیت معدن متوقف هم شود نباید از نظر قانون مشکلی از بابت دسترسی کارگران این معدن به حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی وجود داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز