خبرگزاری کار ایران

با امضای طوماری به شورای تعیین مزد:

هشدار ۲۵۰ کارگر کاشی ایرانا درباره وجود التهاب در جامعه کارگری

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۳۲۲

بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران یک شیفت کاری کارخانه کاشی ایرانا با امضای طوماری از شورای عالی کار خواستند شرایط التهاب آمیز حاکم برجامعهٔ کارگری کشور را درنظر بگیرند و نرخ تورم «صوری» اعلام شده توسط بانک مرکزی را مبنای تعیین مزد ۹۴ قرار ندهند. این کارگران همچنین خواستار تعیین سطح دستمزد بر اساس تبصره دوم ماده ۴۱ قانون کار، یعنی رقم سبد معیشت خانوار شده‌اند.

در بخشی از این طومارکه در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار گرفته است و به امضای بیش از ۲۵۰ تن از کارگران این شرکت صنعتی رسیده، آمده است: «کارگران کارخانه کاشی ایرانا با توجه به پایین بودن دستمزد و عدم همخوانی آن با نرخ تورم موجود، قادر به تامین هزینه‌های معیشت خود نیستند و چنانچه افزایش دستمزد ۹۴ متناسب با تورم واقعی نباشد (البته نه بر اساس تورم صوری اعلام شده توسط بانک مرکزی)، مشکلات معیشتی مضاعفی برای این قشر ضعیف و زحمتکش ایجاد خواهد شد.»

کارگران در بخشی از متن این طومار نوشته‌اند: «ما کارگران به نمایندگی از کارگران شرکت صنعتی ایرانا از شورای عالی کار می‌خواهیم که در خصوص تعیین سطح دستمزد انصاف و عدالت و شرایط سخت معیشتی کارگران در سراسر کشور را در نظر بگیرد». 

امضا کندگان این نامه که کارگران یکی از شیفت‌های کاری این کارخانه هستند، از نمایندگان کارگری شورای عالی کار خواسته‌اند که با قدرت در جلسات پایانی تعیین مزد ۹۴ حضور پیدا کنند و از حق قانونی کارگران دفاع کنند، زیرا چشم میلیون‌ها کارگر - که روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود - به نتیجهٔ این جلسات است. 

کارگران این شرکت صنعتی که از ۱۴ تا بیش از ۲۰ سال سابقهٔ کار دارند در ارتباط با شرایط ناعادلانه حقوق و دستمزد کارگرانی که سابقهٔ کاری بالایی دارند به ایلنا گفته‌اند، میانگین دستمزد کارگرانی که حتی با سابقه‌های بالا در شرکت‌های صنعتی کار می‌کنند ۷۵۰هزار تومان است. آیا در شرایط فعلی می‌توان با این میزان دستمزد احتیاجات روزمره را برطرف کرد؟ 

گفتنی است ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را با توجه به درصد تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود تعیین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز