خبرگزاری کار ایران

عضو مشاور گروه کارگری شورای تعیین مزد:

به دستمزد ظالمانه مشروعیت نمی‌بخشیم/ جزئیات مذاکرات مزدی

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۰۹۱

عضو مشاور گروه کارگری شورای عالی کار با یادآوری تجربه تلخ تصویب مزد ۹۳ ، ابراز امیدواری کرد نمایندگان کارگری شورای عالی کار امسال روی پیمان خود باقی بمانند و مزدی که کارگران را فقیر‌تر می‌کند امضا نکنند .

«ناصر چمنی» عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در این باره به ایلنا گفت : وزیر اقتصاد که به نمایندگی از دولت در آخرین جلسه رسمی شورای عالی کار (۱۳ اسفند) حاضر شده بود اعتقاد داشت که بهتر است مزد کارگران کمتر از نرخ تورم افزایش پیدا کند چرا که تورم در سال آینده دو درصد کاهش پیدا می‌کند .

او با طرح این پرسش که کاهش تورم اعلام شده توسط دولت چه تاثیری بر سفره کارگران داشته است، افزود: بر اساس محاسباتی که گروه کارگری شورای عالی کار انجام داده است قدرت خرید کارگران در ۱۲ ماه گذشته نزدیک به ۳۶۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وقتی دولت و کارفرمایان می‌توانند مزد را بدون توجه به نظر نمایندگان کارگری تعیین کنند چرا ما مزد را امضا کنیم و به ظلم‌شان مشروعیت ببخشیم؟ در این صورت جامعه کارگری احترام خود را حفظ می‌کند و بازیچه دست دولت نمی‌شود.

چمنی تصریح کرد: کارفرمایان به پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش ۱۵درصدی مزد پایه راضی نیستند و معتقدند این افزایش ۱۵ درصدی زمانی قابل قبول است که به صورت همزمان شامل مزد پایه و افزایش مزایای جانبی شود.

او در ادامه پیش بینی کرد با توجه به تفاوتی که بین نظر گروه کارگری از یکطرف با دولت و کارفرمایان از طرف دیگر وجود دارد امکان اجماع روی هیچ رقمی وجود ندارد و نمی‌توان با این فاصله به تفاهم رسید.

این فعال حقوق صنفی کارگران با اشاره به آخرین اظهار نظر  وزیر کار مبنی بر رای گیری برای تعیین مزد در صورت به اجماع نرسیدن کارگران و کارفرمایان، گفت : اگر برای تعیین مزد رای گیری شود کارفرمایان از خدا خواسته با پیشنهاد دولت موافقت می‌کنند و بدین ترتیب اکثریت اعضای جلسه به رقم پیشنهادی دولت رای می‌دهند. اینجا تنها کاری که از کارگران بر می آید این است که مصوبه مزدی را امضا نکنند . اگر قرار است به نظر کارگران بی‌توجهی شود بهترین کار امضا نکردن مزد است .

چمنی افزود: وقتی دولت و کارفرمایان می‌توانند مزد را بدون توجه به نظر نمایندگان کارگری تعیین کنند چرا ما مزد را امضا کنیم و به ظلم‌شان مشروعیت ببخشیم؟ در این صورت جامعه کارگری احترام خود را حفظ می‌کند و بازیچه دست دولت نمی‌شود .

او گفت : نباید تجربه تلخ سال گذشته تکرار شود . نمایندگان کارگران در سال گذشته ابتدا روی افزایش ۳۰ درصدی مزد پیمان بستند اما در ‌‌نهایت زیر پیمان خود زدند . ما سال گذشته تا آخرین دقایق اجماع داشتیم و گفتیم مزد زیر ۳۰ درصد را امضا نمی‌کنیم اما متاسفانه در عرض نیم ساعت پایانی ، آن پیمان و توافق فراموش شد .

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان گفت : انشالله امسال روی نظر خودمان می‌ایستیم و حاضر به امضای مزدی که کارگران را از ما نامید کند نمی‌شویم و این نیاز به تعهد اخلاقی دارد نه تعهد نوشتاری، چرا که دیدیم تعهد نوشتاری کارساز نیست .

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز