خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران کاشی ایرانا:

افزایش ۱۵ تا ۱۷ درصدی حداقل مزد به صدقه می‌ماند/ احتمال افزایش تنش در روابط کار

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۰۱۶

«در حین گفتگوی خبرنگار ایلنا با نماینده کارگران کاشی ایرانا، صدای یکی از کارگران به گوش می‌رسید که می‌گفت: دولت می‌خواست رقم مزد و تورم را به هم نزدیک کند اما الان می‌بینیم که مرغ کیلویی ۴۵۰۰ تومانی را به مبلغ ۸ هزار تومان در بازار می‌فروشند.»

مخالفت جامعهٔ کارگری با افزایش حداقلی مزد در سال آینده وارد فاز جدیدی شده است. کارگرن می‌گویند همه از بحران اقتصادی که دامنگیر کارفرمایان و کارگران شده باخبرند اما ادامهٔ شرایط کنونی غیرعادلانه است چون کفهٔ سنگین بحران بر گرده کارگران سنگینی می‌کند و آن‌ها دیگر مدتهاست که قادر نیستند از پس حداقل‌های زندگی روزمره خود بربیایند. فعالین کارگری می‌گویند ادامه این روند بر کاهش انگیزهٔ کارگران، کیفیت تولید و به تبع آن گسترش نارضایتی‌ها در بین کارگران دامن می‌زند. 

«عزیزه شریفی» نماینده کارگران کاشی ایرانا، با اعلام این که افزایش حداقلی مزد موجب ادامهٔ تنش‌ها بین کارگران و کارفرمایان می‌شود گفت: رویکرد دولت و کارفرما‌ها و توافق آن‌ها روی ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش مزد مثل این است که می‌خواهند به کارگران صدقه بدهند. 

عزیزه شریفی که در جمع برخی از همکارانش با خبرنگار ایلنا راجع به مذاکرات مزدی صبحت می‌کرد، گفت: کارگرانی که در جمعشان هستم در چند روز گذشته با شنیدن خبر افزایش ۱۵ درصدی شوکه شده‌اند و می‌گویند مگر می‌خواهند به گدا پول بدهند که این رقم را مطرح کرده‌اند. 

در حین گفتگوی خبرنگار ایلنا با نماینده کارگران کاشی ایرانا، صدای یکی از کارگران به گوش می‌رسید که می‌گفت: دولت می‌خواست رقم مزد و تورم را به هم نزدیک کند اما الان می‌بینیم که مرغ کیلویی ۴۵۰۰ تومانی را به مبلغ ۸ هزار تومان در بازار می‌فروشند. 

کارگر دیگری نیز می‌گفت: اینها را نمایندگان کارگران باید در جلسات بگویند که در این اوضاع کارگر چه رنجی را تحمل می کند.

شریفی با وجود صدای کارگران به سخنانش ادامه داد و گفت: واقعیت این است که دستمزد پرسنل نمی‌تواند کفاف زندگیشان را بدهد و مجبورند به دنبال مزایا و وام‌های مختلف باشند. 

نماینده کارگران کاشی ایرانا تاکید کرد: کارگران به هیچ وجه افزایش ۱۵درصدی و حتی رقم‌هایی نزدیک به آن را قبول نمی‌کنند. در نظر بگیرید میانگین حقوق پرسنل ما ۷۵۰ هزار تومان است. در این میان وام‌های مختلفی می‌گیرند و آنقدر اقساط از حقوقشان کم می‌شود که باز هم برای آخر سال هیچ پولی برای مخارج عید ندارند و به همین خاطر دوباره به واحدهای اداری مراجعه می‌کنند و مزایای بیشتر می‌خواهند، دلیلش هم این است که تحت فشار قرار دارند. اما وقتی حقوق کارگر مناسب باشد و حداقل‌های معیشت را پوشش دهد دیگر دنبال گرفتن وام و مزایای بیشتر نمی‌رود. 

کارگران در چند روز گذشته با شنیدن خبر افزایش ۱۵ درصدی شوکه شده‌اند و می‌گویند مگر می‌خواهند به گدا پول بدهند که این رقم را مطرح کرده‌اند. 

این فعال کارگری اضافه کرد: ادامهٔ این شرایط تنش‌ها را بین کارگران و کارفرما‌ها بیشتر می‌کند. از طرفی کارفرما‌ها با مشکل در تامین بودجه و نقدینگی مواجه‌اند و از طرف دیگر کارگران می‌بینند که روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود. به گفتهٔ وی در چنین شرایطی همانگونه که در بسیاری از کارخانه جات صنعتی شاهد آن بودیم تعداد کارگران معترض بیشتر می‌شوند و به این شکل هم به تولید ضربه می‌خورد و هم فضای صنعت ملتهب می‌شود. 

شریفی راه حل برون رفت از بحران فعلی را میانجیگری دولت در بحران اقتصادی که بنگاههای اقتصادی و کارگران درگیر آن هستند می‌داند و می‌گوید: وقتی می‌شود که به صورت قانونی حقوق کارگران را افزایش داد به نحوی که در گذران زندگی دچار مشکل نشوند، و به این شکل فضا را آرام نگه داشت چرا باید به دست خودمان اجازه دهیم که کار به اعتراضات کارگری بیانجامد. 

او ادامه داد: بحران‌های اقتصادی و کاهش بودجه‌های عمرانی موجب شده ساخت وساز‌ها به مشکل برخورد کنند و صنایعی که به عمران وابسته‌اند مثل کاشی و سرامیک و سیمان و ساختمان و... رونق پیدا نکنند. تبعات و اثرات کاهش بودجه‌های عمرانی این است که شرکت‌های مرتبط، دچار مشکلات زیادی در تامین بودجه پرسنلی می‌شوند و کارگران هم به دلیل اینکه نمی‌توانند با این دستمزدهای حداقلی از پس زندگی روزمره‌شان بربیایند معترض می‌شوند. 

این فعال کارگری در خصوص فاصله ۱۰ درصدی به وجود آمده بین مزد و تورم در دولت یازدهم گفت: شکاف مزدی عقب افتاده بین مزد و میزان تورم حداقل در یک ساله گذشته نشان می‌دهد که دولت یازدهم نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند. 

وی اضافه کرد: اینکه دولت به شعارهای خودش پایبند نیست، باعث تقویت فضای بی‌اعتمادی می‌شود. زمانی که در انتخابات شعاری می‌دهیم در برابر جامعه مسئولیم چون افرادی که رای می‌دهند قطعا انتظار دارند که خواسته‌هایشان در قالب آن شعار‌ها محقق شود. یکی از وعده‌های دولت این بود که مزد را به تورم نزدیک کند، در حالیکه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در یک سال گذشته ۱۰ درصد دیگر به این شکاف اضافه شد. حداقل انتظاری که کارگران از دولت یازدهم دارند این است که به وعده‌اش وفادار باشد و این شکاف ۱۰درصدی یک سال گذشته را جبران کند و اجازه ندهد تا این فاصله بین مزد و تورم بیشتر شود. 

به گفتهٔ نماینده کارگران کاشی ایرانا اساسا در نظر گرفتن تورم ۱۵درصدی برای سال آینده (حتی در صورت تحقق این امر) نمی‌تواند مبنای درستی برای تعیین مزد کارگران باشد، مبنای اصلی در تعیین مزد در حال حاضر سبد معیشت است زیرا با زندگی روزمره مردم سر وکار دارد. 

شریفی ادامه داد: میزان حقوق و دستمزد کارگران چیزی نیست که با این رقم‌های حداقلی بر مبنای تورم پیش بینی شده سال آینده بتوان آن را پوشش داد. دولت باید در این زمینه واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیرد زیرا ادامهٔ روند فعلی برای کارگران می‌تواند بر آسیب‌ها و معضلات اجتماعی دامن بزند. 

وی تاکید کرد: ریشهٔ تمام کم کاری‌ها، بی‌انگیزگی‌ها وعدم ثبات و امنیت شغلی و کم شدن کیفیت کالاهای تولید شده در دستمزدهای حداقلی است که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز میلیون‌ها کارگر باشد. 

گفتنی است، شرکت کاشی و سرامیک ایرانا نزدیک به ۷۳۰ نفر کارگر دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز