خبرگزاری کار ایران

موج اخراج پایان سال در سمنان به کارگران قطعه‌ساز رسید

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۹۳۰

یک فعال کارگری در استان سمنان از اخراج گسترده کارگران قرارداد موقت در این استان در روزهای پایانی سال خبر داد.

 «حبیب الله محقق» دبیر خانه کارگر سمنان با بیان اینکه موج اخراج نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی کوچک استان از یکماه پیش آغاز شده است، به ایلنا گفت: اکثر واحد‌هایی که اخراج نیرو داشته‌اند واحد‌های کوچکی هستند که با حداقل نیروی کار فعالیت دارند.

او افزود: با وجود آنکه هنوز به پایان سال ۹۳ چند روزی باقی است، کارفرمایان این کارخانجات به دلیل آنکه زیر بار پرداخت عیدی و سنوات کارگران قرار دادی نروند از یک ماه پیش با وعده استخدام دوباره بعد از تعطیلات نوروز، آنان را با چند ماه حقوق معوقه اخراج کرده‌اند.

برخی کارفرمایان نیز به بهانه ترس از شکایت کارگران به مراجع قانونی، با آن‌ها قراردادهای یکسویه سفید امضاء منعقد کرده و به همراه آن تعهدات محضری نیز اخذ می‌کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اخراج گسترده نیروی کار کارگاهای قطعه سازی در سمنان بوده‌ایم، گفت: مالکان این واحدهای صنعتی نیز به بهانه عدم دریافت مطالبات خود از کارخانه‌های خودروسازی، برای کاهش هزینه‌های جاری تولید شروع به اخراج کارگران قراردادی کرده‌اند.

به گفته محقق، نبود نظارت بر کار واحد‌های تولیدی و خدماتی از سوی بازرسین اداره کار باعث شده تا تعداد زیادی از نیروهای شاغل در این استان خطر اخراج را حس کنند، از این رو جامعه کارگری از مسئولان می‌خواهد تا نظارت خود را بر کارفرمایان بیشتر کنند.

این فعال کارگری در این زمینه ادامه داد: اگر نظارت کافی بر عملکرد کارفرمایان نباشد، مدیران واحد‌های صنعتی می‌توانند کارگران خود را بدون هیچ بهانه‌ای اخراج کنند.

محقق در خاتمه اظهار داشت: این وضعیت در حالی است که بسیاری از کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق مناسب با مشکلات فراوان مالی روبرو هستند و برخی کارفرمایان نیز به بهانه ترس از شکایت کارگران به مراجع قانونی، با آن‌ها قراردادهای یکسویه سفید امضاء منعقد کرده و به همراه آن تعهدات محضری نیز اخذ می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز