خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

روایت ۵ ماه بی‌مزدی کارگران فرش باستان یزد

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۳۱۸

«کارگران رسمی و قراردادی شرکت باستان یزد که با تعدیل گستردهٔ نیرو‌ها در این چند سال اخیر تعدادشان از ۱۸۰ نفر حالا به ۱۹ نفر رسیده هنوز حقوق ماههای آبان، آذر، دی و بهمن خود را دریافت نکرده‌اند و از آذر ماه هم حق بیمهٔ این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. این کارگران می گویند حق عیدی امسال را هم دریافت نکرده اند.»

کارگران فرش باستان یزد نزدیک به ۵ ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند.

کارگران این کارخانه به ایلنا گفته‌اند کارگران رسمی و قراردادی کارخانه باستان یزد که با تعدیل گستردهٔ نیرو‌ها در این چند سال اخیر تعدادشان از ۱۸۰ نفر حالا به ۱۹ نفر رسیده هنوز حقوق ماههای آبان، آذر، دی و بهمن خود را دریافت نکرده‌اند و از آذر ماه هم حق بیمهٔ این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. این کارگران می گویند حق عیدی امسال را هم دریافت نکرده اند.

این کارگران پیش از این نیز به ایلنا خبرداده بودند شرکت فرش باستان یزد حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر گفته شده، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی خود را تعدیل کرده است. در همین راستا، تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بوده که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع تعدیل نیرو‌ها بازنشسته شده‌اند و مابقی نیروی قراردادی بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، تعدیل شدند .

کارگران می گویند، علی رغم اینکه مسولین شرکت برای پرداخت بدهی‌های مالی و حقوقی خود بار‌ها اقدام به فروش مواد اولیهٔ شرکت کرده‌اند، اما در یک سالهٔ گذشته به طور متوسط حقوق کارگران هر ۳ ماه یک بار پرداخت شده است ضمن اینکه در ۳سال گذشته مزایا هم دریافت نکرده‌ایم. 

پی‌گیری بی نتیجه از اداره کار

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه فرش باستان گفت: بیشتر دستگاههای شرکت فروخته شده است و در حال حاضر تعدادی نیروی کارگری با قرارداد رسمی در شرکت فعالند اما عملا فرش باستان در آستانه تعطیلی است، کارگرانی که هم اکنون هم در شرکت فعال هستند با تاخیر چند ماهه حقوق خود را دریافت می‌کنند. 

این کارگر پیگیری مطالبات حقوقی کارگران فرش باستان از اداره کار یزد را بی‌نتیجه خواند و گفت: متاسفانه اداره کار در پاسخ به درخواستهای کارگران در خصوص پیگیری مطالبات معوقه‌شان می‌گوید فرش باستان هیچگونه تخلفی انجام نداده است و کارگران اگر درخواستی دارند باید به صورت انفرادی شکایت کنند تا به مطالباتشان رسیدگی شود. 

به گفتهٔ این کارگر، نیروی کار فرش باستان بار‌ها از طریق اداره کار پیگیر مطالباتشان بوده‌اند، مشکل این است که شرایط سنی کارگران شاغل در این شرکت به گونه‌ای است که نمی‌توانند بعد از این در جای دیگری مشغول به کار شوند. ‌

از سوی دیگر کارگران فرش باستان به ایلنا گفته‌اند، مدیران این شرکت وعده داده‌اند تا قبل از پایان سال مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کنند اما با توجه به روزهای باقیمانده تا پایان سال و شرایطی که شرکت فرش باستان با آن مواجه شده است، کارگران امیدی به تحقق وعده‌های مسولین این شرکت صنعتی ندارند. 

کارگران مدعی‌اند تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما سهامداران شرکت به سود آوری بیشتری که در نتیجهٔ فروش زمین کارخانه نصیبشان می‌شود فکر می‌کنند و بیکاری کارگران برایشان اهمیتی ندارد. به گفتهٔ کارگران، قیمت زمینی که کارخانه در آن قرار دارد قابل توجه است و سهامداران کارخانه بدون توجه به سرگردانی کارگران، اقدام به تعدیل تعداد زیادی از آن‌ها در سه ساله گذشته به قصد تعطیلی کامل کرده‌اند. 

وعده پرداخت تا 25 اسفند

در همین رابطه، مدیریت فرش باستان یزد که پیش از این در گفتگویی با ایلنا وعده داده بود، با رایزنی‌هایی که در آینده انجام خواهد داد باقیمانده حقوق معوق کارگران فرش باستان یزد را پرداخت کند، در ارتباط با ادامه یافتن شرایط نامناسب این شرکت امروز (دوازدهم اسفند) به ایلنا گفت: امیدواریم تا ۲۵ اسفندماه طی قراردادی که برای فروش بخشی از دستگاههای شرکت بسته می‌شود مطالبات پرسنل پرداخت شود. 

حسین اخوان در ارتباط با جزییات این توافق گفت: طبق توافق‌های انجام شده قرار است برای فروش ۴تا از دستگاه‌های کارخانه با سرمایه گذاران مذاکراتی را انجام دهیم که در صورت به نتیجه رسیدن آن بخش عمدهٔ دیون دولتی و مطالبات کارگران پرداخت می‌شود و ما امیدواریم در صورت تحقق این امر و تبادل اسناد مالی ظرف روزهای آینده مشکلات کارگران برطرف شود. 

به گفتهٔ این کارفرمای صنعتی، مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران همه گیر است و اکثر واحدهای صنعتی یزد دارای مشکل تاخیرهای ۵ تا ۶ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران هستند. 

اخوان در ارتباط با بحث فروش مواد اولیه و اینکه چرا سهم کارگران از فروش این مواد پرداخت نشده گفت: مواد اولیه که فروخته شده جهت پرداخت مطالبات حقوقی و عیدی و پاداش شش ماه اول سال هزینه شد ولی هنوز نتوانسته‌ایم با توجه به شرایطی که به وجود آمده مطالبات ۵ ماههٔ اخیر را به کارگران پرداخت کنیم که بخشی از تاخیر به دلیل فروش نرفتن مواد اولیه وتاخیر در بستن قراردادهاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز