خبرگزاری کار ایران

صبح امروز و برای چهارمین بار در ماه جاری اتفاق افتاد؛

تجمع کارگران ذغال سنگ البرز شرقی در شاهرود

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۱۲۸

صبح امروز دوشنبه(۳۰تیر ماه) کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی(واقع در منطقه طرزه استان سمنان) برای چهارمین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده و با سفر به شهرستان شاهرود در مقابل ساختمان ستاد مرکزی این معدن تجمع کردند.

صبح امروز دوشنبه(۳۰تیر ماه) کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی(واقع در منطقه طرزه استان سمنان) برای چهارمین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده و با سفر به شهرستان شاهرود در مقابل ساختمان ستاد مرکزی این معدن تجمع کردند.

«رحمان عجم» نائب رئیس شورای اسلامی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز دوشنبه(۳۰ تیر ماه) چندصد نفر از کارگر معادن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به خصوصی سازی این معدن وهمچنین واگذاری زمینهای در تملک آن به شهرداری که بدون اطلاع کارگران صورت گرفته است دست از کار کشیده وبا سفر به شاهرود در مقابل ستاد مرکزی این معدن تجمع کردند.

او افزود: با وجود آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی وشهرستانی از سوی کارگران خواسته شده است مانع خصوصی سازی این معدن وواگذاری ۴۲ هکتار از زمینهای این واحد به شهرداری شوند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده وسکوت آنان موجب گسترش اعتراضات کارگری در این معدن شده است.

به گفته وی، آنچه موجب نگرانی برخی کارگران است واگذاری حدود ۱۲۰ واحد مسکونی سازمانی این معدن است که در بخشی از ۴۲ هکتار زمین بواگذار شده بهه شهرداری قرار دارد که در صورت تحقق این موضوع، کارگران این معدن ناچارند واحدهای در تحویل خود را تخلیه کنند.

وی ادامه داد: این در حالیست که با توجه به میزان حقوق کارگران، واگذاری این واحد‌های مسکونی فشار اقتصادی موجود در جامعه کارگری را برای این معدن‌کاران مضاعف می‌کند.

نائب رئیس شورای اسلامی کارگران معادن البرز شرقی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این حق کارگران البرز شرقی است که بخواهند بابت وصول طلب خود مالک بخشی از این زمین‌هایی باشند که خانه‌های آنها در آنجا قرار دارد اما متاسفانه بدون اطلاع کارگران مراحل واگذاری این زمین‌ها به شهرداری درحال انجام است وبه خواسته کارگران توجهی نمی‌شود.

عجم تصریح کرد: در حالی تجمع امروز کارگران که از ساعت ۶ صبح آغاز وتا ۱۰ صبح خاتمه یافت که مسئولان استانی در فرمانداری به کارگران وعده کردند مانع خصووصی سازی معدن واملاک در تملک آن شوند، همچنین قرار شده است جلسه‌ای در روز پنجشنبه به اتفاق نمایندگان کارگری، مسئولان فرمانداری وسایرین برای رفع مشکلات این معدن و کارگرانش برگزار شود.

توضیحات کارفرما
در همین رابطه آقای «ربیعی‌نژاد» مدیر عامل شرکت ذغال سنگ البرز شرقی ضمن تایید تجمع اعتراضی کارگران این معدن بر علیه واگذاری املاک این واحد معدنی به شهرداری، گفت: تعداد حدود ۸۰ کارگر معدن البرز شرقی درواحد‌های سازمانی در زمینهای در تملک معدن در شاهرود ساکن هستند که با واگذاری این املاک به شهرداری نگرانی این کارگان بیشتر شده است.

او با بیان اینکه این واگذاری از سوی سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است افزود: هر کارگر ساکن در این واحد‌های سازمانی ماهانه به نسبت اجاره بهای ساختمان‌های شهر مبلغ بسیار کمی حدود۵۰ هزار تومان به شرکت البرز شرقی پرداخت می‌کنند.

به گفته وی، زمینهای در اختیار معدن محدود به عده‌ای خاص نیست و ملی است افزود: واگذاری املاک و۴۲ هکتار از زمینهای معدن البرز شرقی در چار چوب قانون به مزایده گذاشته شده است ولغو ان نیز طبق قانون امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه این زمین‌ها به قیمت ۷۷ میلیارد تومان به شهرداری شاهرود واگذار شده است، افزود: به دلیل انکه این زمین‌ها در فاصله ۷۰ کیلیومتری از معدن قرار دارند، شرکت ذوب اهن اصفهان تملک این زمین‌ها را قبول نکرده است همینطور به نظر می‌رسیدکارگران توان پرداخت چنین پولی را به سازمان خصوصی سازی نداشته باشند.

مدیر عامل معدن البرز شرقی در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران این معدن به سبب اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در ادامه گفت: حقوق کارگران علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی مصوب شورای عالی کار، ۲۰۰ هزار تومان بابت سختی کار و ۱۵۰ هزار تومان به صورت مجزا به حقوق ثابت کارگران این واحد معدنی اضافه شده است.

وی همچنین در مورد خدمات بیمه تکمیلی کارگران گفت: کارگران این واحد از خدمات بیمه تکمیلی بسیار خوبی برخوردارند که هر کارگر به ازای بیمه تکمیلی خود فقط ۱۵ درصد پرداخت می‌کند و مابقی ۸۵ درصد را شرکت البرز شرقی تقبل کرده است.

ربیعی‌نژاد در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بعد از اعتراض چند ساعته هم اکنون همه کارگران معدن البرز شرقی برای اشتغال به معدن طرزه برگشتند افزود: کارگران نگران شائبه کاهش نیروی معدن البرز شرقی به دلیل خصوصی سازی نباشند چرا که این واحد بعد از اجرای خصوصی سازی قرار است تعداد نیروی کار خود را افزایش دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز