خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد:

دست سازمان اوج و حوزه هنری را می‌بوسیم/داوران همه فیلم‌های جشنواره را دیدند

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۳۱۵

رئیس سازمان سینمایی می‌گوید: باید دست سازمان سینمایی اوج، حوزه هنری و دیگر نهادها و ارگان‌هایی را که در سینما ورود می‌کنند، ببوسیم زیرا سینماگران کشور باید فیلم بسازند و حرف خودشان را بزنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان سینمایی  با اشاره به روند برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: با کمک مدیران در دستگاه‌های مختلف همچون صداوسیما، شبکه دو وشبکه سه و با هم‌افزا کردن خودمان در ارشاد و سازمان سینمایی توانستیم با حرکت ملی بر شکوه جشن انقلاب بیافزاییم. جشنواره فیلم فجر امسال در بیش از 30 استان برگزار شد و برای کودکان هم در نوبت صبح برنامه داشت و همه درگیر جشن انقلاب شدند.

محمدمهدی حیدریان ادامه داد: رویکردهای سازمان به جشنواره و نقدهایی که داشتند پیش برنده و مثبت بود. هر متنی حاشیه‌های خود را دارد اما اگر حاشیه‌ها بر متن غالب شود اشکال دارد. اساساً جشنواره در برنامه جامع خودش را بازتعریف کرد. ماموریتی برای آن تعریف شد. انتخاب فیلم‌ها که هر سال بر اساس یک هدف جزیی بود بر اساس برنامه‌های  جامع جلو رفت و من تنها یک بار با داوران دیدار داشتم.

وی  که شب گذشته پنجشنبه 26 بهمن  در برنامه سینما دو حاضر شده بود ادامه داد: آنچه که بر اساس آن عمل کردیم این بود که برنامه داشتیم. در برنامه جامع، سینما را یک‌بار دیگر تعریف کردیم و در فرم‌هایی که برای داوران تعریف شده بود، سه شاخصه داشتیم. نگاه ما به سینما این است که فیلم‌های سینمایی ماموریت اصلی‌شان سرگرم‌کنندگی نیست. دسته اول محتواست و دسته دوم موارد فنی و هنری و دسته سوم جذابیت است. این‌ها پارامترهایی است که یک فیلم خوب می‌تواند داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره مطلب تهیه کننده لاتاری نیز توضیح داد:  لاتاری هر سه پارامتر را داشت و فیلمی بود که به موضوعات اصلی پرداخته بود به همین دلیل هم انتخاب شد. درباره آن مطلب نقل شده، همان زمان هم آقای رضوی به من گفت و من هم به ایشان گفتم این جمله طنز است. قطعاً ما برای سینما اهدافی داریم و هیچ ملاحظه‌ای در گفتن آن نداریم. فرهنگ بدون سیاست نیست و سینما هم جزیی از فرهنگ است.

وی ادامه داد: قبل از شروع نمایش فیلم‌ها اهداف را برای هیات انتخاب و داوری توضیح دادیم و دیگر تا روز رأی‌گیری با آنها دیداری نداشتیم. اگر فیلم حدود اخلاقی را رعایت نکرده باشد در داوری به آن توجه نمی‌شود. اگر فیلمی به ارزش‌ها توجه کرده باشد و ما محدودیت داشته باشیم اولویت با  آن فیلم است.

حیدریان همچنین درباره بحث توجه به ارزش‌ها توضیح داد: داوری و هیات انتخاب از یک سری افراد تشکیل می‌شود که یک سری معیارهایی را به آنها می گوییم. این حد را بپذیریم و برداشتی که در یک جلسه می‌شود 80 درصد مفاهمه صورت گرفته است. وقتی جوایز اصلی را می‌بینید متوجه می‌شویم که هدف اصلی صورت گرفته و نظرها به نظر مردم هم نزدیک بوده است.

وی درباره حرف‌های هیات داوران نیز گفت: برنامه یک عضو و یک بخش ندارد مجموعه‌ای از اتفاقات باید بیافتد تا به آن برسیم. ممکن است یک داور بگوید نظرش چیست اما در نهایت نظر همه داوران تاثیرگذار خواهد بود. در دیداری که با آقای صدرعاملی داشتیم او بارها تکرار کرد که منظورش اشتباه برداشت شده است. مگر می‌شود انیمیشن‌ها و مستندها را نبینیم و داوری نشده باشد. حتی سایر اعضای داوری هم گفتند برخی فیلم‌ها شاید 2 یا 3 بار دیده شده باشد. بنده داوری نکردم اما از نتیجه داوری راضی بودم.

حیدریان درباره مستندسازان نیز گفت: خدمت مستندسازان و انیمیشن سازان خسته نباشید می گویم. امسال دوستان ما در دبیرخانه حس‌شان این بود که سینمای مستند جهش بزرگی داشته است و این در سینماحقیقت هم قابل مشاهده بود، ضمن اینکه 2 سال است هزینه اجاره سالن‌هایی را برای نمایش فیلم های مستند می‌دهیم. مستندها حسابی حرفه‌ای شده‌اند و می‌توانند اکران شوند. فروش فیلم‌های مستند از 8 میلیون به 100 میلیون رسید و این نویدبخش بود.

وی یادآور شد: امسال 2 فیلم مستند انتخاب و درکنار فیلم‌های داستانی داوری شد و در جداول قرار گرفت. در جشنواره سینما حقیقت امسال تعداد فیلم‌های مستندی که از خارج برای جشنواره سینما حقیقت آمد بیشتر از داخلی‌ها بود. با قصد و نیت اینکه فیلم مستند بیشتر دیده شود و اکران شود این آثار را در جدول جشنواره فجر هم قرار دادیم. 

حیدریان درباره فیلم‌های اول و دوم نیز توضیح داد: معتقدم نیروی جوان ما برای صنعت تصویر دنیا یک سرمایه عظیم است. سینمای دیجیتال را در جوان‌ها بیشتر می‌توان پیدا کرد. همیشه از جایی صدمه می‌خوریم که پشت ارزش‌ها، ناتوانی‌مان را قایم کنیم و این کار به ارزش‌ها صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: اگر هر سال 30 درصد کارها توسط کار اولی‌ها اتفاق بیافتد سینمای آماتوری خواهیم داشت. امسال 20 کار اولی داشتیم که 3 تای آنها انتخاب شدند. ما باید بتوانیم تجزیه کنیم و به عمق برویم و نیروهای جوان را ارزیابی کنیم. انشالله سال آینده یک جشنواره حرفه‌ای برای کار اولی‌ها خواهیم داشت. برای کارگردان‌های جوان برنامه داریم تا رقابت کنند، توانمندتر شوند و انتخاب شوند. برای کار اول دومی‌ها برنامه‌هایی داریم تا بیشتر دیده شوند.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: برخی از این جشنواره‌ها تخصصی و بستگی با موضوع آنها مشخص می‌شود. جشنواره فیلم اول و دوم را ملی برگزار می کنیم تا از فرهنگ‌های متنوع فیلم‌های مختلفی داشته باشیم.

حیدریان گفت: سیاست‌های فرهنگی کشور ساز و کار دارد که باید فعال‌تر باشند و طوری باشد تا فرهنگ ثبات بیشتری داشته باشد. یک برنامه جامع داریم که می‌خواهیم براساس آن پیش برویم. برنامه‌ای که فنی باشد و پاسخ بدهد. در ایام جشن پیروزی انقلاب جشنواره‌ای حرفه‌ای به‌نام جشنواره فیلم فجر برگزار می‌کنیم بنابراین نباید بخشی از آن کمرنگ باشد و بخشی پررنگ. در کنار این جشنواره، جشنواره جهانی را داریم که با 4 محور برگزار می‌شود که در آن اهداف‌مان مشخص است. جشنواره ملی فجر را سعی می‌کنیم 5 ساله حفظ کنیم.

وی درباره برنامه جامع گفت: سینمای استرانژیک یعنی سینمایی که به موضوعات استراتژیک جامعه می‌پردازد. جنگ تنها موضوع استراتژیک نیست بلکه یکی از موضوعات است. فیلمی که درباره حضرت رسول (ص) ساخته شد هم یکی از موضوعات استراتژیک است و فیلم‌هایی که نقد عمیق اجتماعی می‌کند هم استراتژیک هستند. باید مسائل استراتژیک را شناسایی کنیم و با قوت به آنها بپردازیم. بازار کنونی سینمای ما قابل انجام توسط بخش خصوصی نیست. از هر فرد و گروهی از خانواده سینما  که بتواند امکاناتی فراهم کند تا بتواند فیلم‌های خوبی بسازد، استقبال می‌کنیم. دست سازمان اوج و حوزه هنری را میبوسیم تا کارگردان‌های ما بتوانند آثارشان را بسازند.

او با بیان اینکه نیاز به حمایت‌های جانانه داریم، گفت: سینما قله‌هایی  دارد که نیاز به امکانات ملی دارد تا به آن برسد. تاثیر سینما در پناه همین امکاناتی است که باید در اختیار قرار گیرد. باید بازار سینمای‌مان پاسخگوی عرضه باشد.

حیدریان گفت: محتواهایی است که باید به آن پرداخته شود و ساز و کارهای تولید و بازار عرضه. اگر تعریف درستی از موقعیتی که در آن هستیم نداشته باشیم به خطا می رویم. فضای سایبری اطراف ما روز به روز تغذیه شدن آن با تصویر بیشتر می شود. فضای سایبری اینترنت را اورده است یعنی واسطه ها را برای اینکه با ما ارتباط برقرار کند، از بین برده است. ضریب اینترنت معادل 10 سال قبل محتوای زبان فارسی بر روی ان بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: ظرف 3 سال اینده محتوای فضای سایبری تصویر خواهد بود. در این میان اگر کشوری بخواهد شکل خود را حفظ کند باید جایگاه خود را در این فضای سایبری مشخص کند و حرف آن باید متفاوت و خالص  و مختص باشد. باید به سرعت تلاش کنیم به وسعت کشور تولیدکننده باشیم. 100 هزار فارغ التحصیل سینمای جوان داریم یعنی نیروهای لازم وجود دارد . برنامه جامع ما این است که بتوانیم حجم زیادی تولید و در فضای مناسبی عرضه کنیم.

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: نهضت تولید محتوا بدون داشتن نیروی انبوه امکان‌پذیر نیست. تجدید حیات صنوف را تعریف کرده‌ایم. تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها را درجه‌بندی کرده‌ایم. در بحث عدالت بر توزیع که در آن تجدیدنظر کرده‌ایم. می‌خواهیم عدالت در عرضه محتوا رعایت شود. همه این موارد درحال اتفاق است تا امنیت ایجاد کنیم و تا آخر سال آینده 90 سالن اضافه خواهد شد.

حیدریان با بیان اینکه برنامه جامع بسته اقتصادی دارد، گفت: به سرمایه‌های موجود در سینما نمی‌توان اکتفا کرد، به همین دلیل نیاز به سرمایه داریم. یکی از راه‌ها این است که به سراغ بانک‌ها برویم اما وضعیت بی‌ثبات حوزه بانک‌ها پاسخ فرهنگ را نمی‌دهد. سعی داریم امکانات دولت را به سمت تقویت زیرساخت‌ها ببریم. اولین صندوق در بورس به‌نام صندوق سرمایه‌گذاری‌های جسورانه است که کمک می‌کند با این روش بسته‌هایی از تولید را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: با صنعت بیمه بدین منظور که بتواند پشنوانه باشد همکاری داریم. رویکرد شبکه دو در بحث‌های تخصصی به ما بسیار کمک خواهد کرد. ضمن آن که ما در بخش نقد مشکل داریم و باید از منتقدهای حرفه‌ای استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز