خبرگزاری کار ایران

تاریخ، زبان و فرهنگ سرزمین عمارلوی گیلان در کتاب «گیلتات»

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۹۴۶

پژوهشی مفصل درباره تاریخ، زبان و فرهنگ سرزمین عمارلوی گیلان منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، کتاب «گیلتات» با زیرعنوان پژوهشی پیرامون تاریخ، زبان و فرهنگ عمارلو در  ۵۸۸ صفحه به قلم صمد شوقی‌جیرنده توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است.

پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش‌های فیش‌برداری و کتابخانه‌ای و تحقیق میدانی درباره تاریخ، زبان، فرهنگ عامه، واژگان و ضرب‌المثل‌های رایج در بین ساکنین بخش عمارلو شهرستان رودبار استان گیلان انجام شده است.

اقوام ساکن در عمارلو به دو گروه مهاجر و بومی تقسیم می‌شوند. مهاجرین جماعتی از کردها هستند که مهاجرتشان در دو مقطع تاریخی اتفاق افتاده است. گروه نخست در زمان شاه عباس صفوی از سلیمانیه عراق و گروه دوم در زمان نادر شاه افشار از جلگه نیشابور و دشت ماروسک . بومیان عمارلو نیز بازماندگان قوم آمارد هستند یا بنا به قول برخی پژوهشگران آمیزه‌ای از گیل و آمارد و کادوسند که سابقه سکونتشان در این ناحیه به دوران‌های پیش از تاریخ و انسان نخستین عمارلو می‌رسد.

در مطالعات زبان‌شناسی، گویش شهر جیرنده مرکز بخش عمارلو به عنوان مبنای پژوهش در نظر گرفته شده است و با منابع مکتوب زبان‌های تاتی و گیلکی مقایسه شده است. نتیجه  این مقایسه آن است که گویش بومیان عمارلو تلفیقی از گیلکی و تاتی است و می‌توان نام گیلتات بر آن نهاد. در زبان‌شناسی تاریخی با ارائه مستندات تاریخی مبنی بر باشندگی اقوام بومی آمارد و کادوس و تپور پیش از ورود آریاییان به ایران و صاحب تمدن شگرف بودن آنان طبق آنچه از تپه مارلیک و بقیه تپه‌های تاریخی عمارلو برمی‌آید، نظریه مادر زبان بودن زبان پارسی باستان برای تمامی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی مورد تردید واقع شده است .

در بخش دیگر به فرهنگ عامه ( فولکلور ) پرداخته شده است و در آن ده موضوع مورد بررسی قرار گرفته‌اند: خوراک، دارو و درمان، باورداشت، آداب و رسوم، اسامی بومی، بازی‌ها، چیستان، شعرگونه‌ها و هجویات، لالایی و نام‌آوران عمارلو. در دو بخش آخر پژوهش مجموعه‌ای از لغات و اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های رایج در عمارلو گردآوری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز