خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نوزدهمین جشن سینمایی ایران مطرح شد؛

سینمای ایران دیگر گنجایش تازه‌نفس‌ها را ندارد باید دنبال بازار جهانی بود/تدارک ۴ جایزه برای بهترین بازیگران سال سینمای ایران

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۱۵۲

هارون یشایایی گفت: امروز کره جنوبی که قدمت سینمای آنها کمتر از ماست، در جهان سهم بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نوزدهمین جشن سینمایی ایران با حضور هارون یشایایی (دبیر جشن) و تورج منصوری (دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی) برگزار شد.

هارون یشایایی گفت: در سینما تلاش‌های زیادی انجام می‌شود اما این تلاش‌ها جداگانه است ما امروز نیاز داریم یک مسیر مشخص و اتاق فکر داشته باشیم و همه بدانند چه کار کنند هر چند ساخت فیلم امری شخصی است اما مسیر باید مشخص شود.

وی ادامه داد: ما تعداد زیادی فیلم می‌سازیم که امکان نمایش ندارد خوب می‌توان کاری کرد که این فیلم‌ها ساخته نشود تا مشکلات بعدی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی تشکیل شده است و راه را مشخص می‌کند. یکی از کارها حضور پررنگ‌تر در سینمای جهان و گرفتن سهم خود از سینمای جهان است. امروز کره جنوبی که قدمت سینمای آنها کمتر از ماست در جهان سهم بیشتری دارد.

یشایایی افزود: اگر وضعیتی به وجود بیاید که اندیشه‌ها دوام پیدا کند ما می‌توانیم وارد بحث تازه‌ای در سینما بشویم ودر این راه مطبوعات نقش پررنگی دارند.

تورج منصوری در ادامه این نشست گفت: قبل از تعطیلی خانه سینما در سالهای گذشته گروهی تشکیل شدند تا برای جشن سینمای ایران تصمیم بگیرند و حدود دو ماه جلسه تشکیل شد اما مجموعه فرایند و نوشتن اساسنامه جشن سه سال طول کشید. در طول این سه سال هر دو هفته جلسه تشکیل شد و نتیجه آن تشکیل آکادمی هنرها و فنون سینمایی بود.

وی ادامه داد: هدف ما این است که خانه سینما به مسایل کمی و صنفی و معیشتی بپردازد و بخش کیفی و فنی و جشن به آکادمی سپرده شود.

منصوری افزود: امروز 15 صنف هر کدام یک نماینده تام‌الاختیار در آکادمی برای سه سال دارند و قرار است آیین‌نامه و برنامه‌های آکادمی و جشن را بنویسند و اجرا کنند.

منصوری افزود: هدف بعدی این است که تلاش کنیم وارد بازر جهانی بشویم زیرا بازار سینمای ایران دیگر جوابگوی نیروهای تازه‌ای که وارد سینما می‌شوند، نیست و ما باید دنبال بازار تازه‌ای باشیم.

وی ادامه داد: تندیس خانه سینما در دهه 70 طراحی توسط عبدالله اسکندری طراحی شده است. آقای محمدی نیز مجسمه‌ساز آن را ساخت که شبیه سرستون‌های تخت جمشید است.

منصوری درباره بخش‌های مختلف جشن سینما گفت: نمایندگان 15 شاخه سینمایی در جشن شامل بازیگری، فیلمبرداری، تدوین، فیلمنامه‌نویسی، موسیقی، گریم، صدا، طراحی فیلم، جلوه‌های بصری، تهیه‌کنندگی، کارگردانی، جلوه‌های ویژه میدانی، مستند، کوتاه، انیمیشن و سیاستگذاری را درکنار مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق‌کریمی انجام می‌دهند. مجموع نمایندگان اصلی و مرتبط در این داروی 45 نفر است که کار داوری را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: برای بازیگری 4 جایزه اصلی و مکمل، برای فیلمنامه 1 جایزه، برای صدا 2 تندیس، 1 تندیس بهترین فیلم و برای سایر بخش‌ها هم یک تندیس درنظر گرفته شده است.

تورج منصوری افزود: در جشن امسال بزرگداشت افرادی که خدماتی به سینما کرده‌اند، برگزار می‌شود و 5 جایزه در این بخش اهدا می‌شود.

منصوری ادامه داد: زمان جشن بیست و یک شهریور است ولی مکان آن هنوز مشخص نشده است. جشن هنوز اسپانسر ندارد و برای برگزاری آن از بودجه خانه سینما  استفاده می‌کنیم و باید از سال بعد آکادمی خودش را بودجه را تامین کند و بار مالی روی دوش خانه سینما نباشد.

وی ادامه داد: ما به همه مدافعین حرم احترام می‌گذاریم و قابل احترام هستند و ایرادی هم ندارد در جشن سینما از آنها تجلیلی صورت بگیرد اما این تجلیل خارج از داوری و اکادمی صورت می‌گیرد.

منصوری افزود: داوری‌ها به شکلی است که افراد به تنهایی نظر می‌دهند و امکان داد و ستد وجود ندارد. برگه‌های رأی به شکل مهر و موم شده در خلوت ارایه می‌شود و بعد آرای داوران به کمیته صیانت آرا رفته و در آنجا شمرده و جمع‌بندی می‌شود. هم‌اکنون مجموع آرا در اختیار دبیر جشن است و هم اکنون 5 کاندیدا در هر بخش مشخص هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز