خبرگزاری کار ایران

هادی منتظری:

دانشگاه یا دانشکده "موسیقی نواحی" باید راه‌اندازی شود

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۱۳۶

موسیقی نواحی طی دو دهه اخیر با فوت اساتید این حوزه دچار بحران از بین رفتن گنجینه موسیقی اقوام ایرانی شده و هادی منتظری راهکار جلوگیری از این معضل را تاسیس دانشگاه یا دانشکده موسیقی نواحی می‌داند.

به گزارش ایلنا، هادی منتظری (آهنگساز و نوازنده کمانچه) درباره جشنواره موسیقی نواحی گفت: من معتقدم که حتی موسیقی سنتی ایران هم بر پایه فرهنگ اقوام استوار است؛ در واقع موسیقی سنتی نیز ریشه در موسیقی اقوام دارد.

این آهنگساز همچنین عنوان کرد: پیشنهاد من در خصوص جدی گرفته شدن موسیقی نواحی این است که یک دانشگاه، دانشکده یا موسسه موسیقی نواحی راه‌اندازی شود که صرفاً و تخصصاً به این مقوله بپردازد. صرف چند واحد درسی مربوط به موسیقی اقوام در کلاس‌های موسیقی کافی نیست بلکه باید یک دانشگاه موسیقی نواحی وجود داشته باشد که مدیرانش همه پژوهشگر باشند و خالصانه کار کنند. پژوهش در مورد موسیقی نواحی، با خودش بینش به همراه می‌آورد و در این صورت می‌شود بهتر و عملی‌تر به این مقوله پرداخت.

این نوازنده ویلن و کمانچه درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: طبیعتاً بودن جشنواره‌ها خیلی بهتر از نبودشان است. این یک امر طبیعی است که همه به آن باور دارند. تا به حال هم در جشنواره موسیقی نواحی کارهای خوبی انجام شده اما جشنواره نیاز به پشتوانه مالی دارد و آقای صدری و دیگر خدمت‌گذاران این عرصه همیشه با نهایت دل و جان‌شان سعی کرده‌اند که یک جشنواره خوب و آبرومند برگزار کنند.

منتظری درباره محوریت دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی توضیح داد: منظومه‌خوانی یکی از سنت‌های قدیمی موسیقی اقوام ایران است که در بخش‌های مختلف کشور با اسم‌های گوناگونی شناخته می‌شود. شمالی‌های عزیز آن را با امیری‌خوانی می‌شناسند، در کردستان بیت‌خوانی می‌شود و شاهنامه‌خوانی هم در منطقه بختیاری رواج دارد. این شکل از موسیقی که قدمتش به چند قرن قبل بر می‌گردد، لازم است که همچنان حفظ شود چون منظومه‌خوانی سنت گذشتگان ما بوده و منسوخ شدن آن یعنی عدم توجه به سنت‌های غنی کشور.

وی در ادامه افزود: در بخش منظومه‌خوانی و شاهنامه‌خوانی باید این تفکیک قائل شود که منظومه‌ها با اشعار آیینی قاطی نشوند. مثلاً گاهاً یک عده به علت آشنایی‌ اندک با مسائل ادبیاتی، ممکن است که اشعار آیینی را وارد موسیقی نواحی کنند که این اتفاق نباید بیفتد چون این دو مبحث جدا از هم هستند و هر کدام به نوبه خود ارزشمند هستند.

منتظری به اهمیت توجه جداگانه به بخش‌های موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: جدا بودن بخش اجرای موسیقی، بخش پژوهشی و بخش فیلم مستند ضمن رعایت شأن هریک از این بخش ها باعث می‌شود زیر سایه یکدیگر قرار نگیرند. در بخش اصلی هم به نظرم حتماً باید فیلم اجرای گروه‌ها توسط هیأت ناظر و هیأت داوران جشنواره بررسی شود و بعد به واسطه اجرای خوب‌شان به جشنواره دعوت شوند.

این موزیسین عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر این‌طور مرسوم شده که می‌گویند به هنرمندان باید هدیه نقدی داده شود. من این را قبول ندارم و به نظرم بهترین کار این است که از اساتید به شکل نقدی و غیر نقدی تقدیر و تجلیل شود. این کار باعث می‌شود که جوانان هم اساتید موسیقی را روی صحنه در حال تجلیل شدن ببینند و به این شکل انگیزه‌شان برای بهتر شدن بالا برود. چون قطعاً هر جوانی با دیدن صحنه تجلیل از اساتید موسیقی، آرزویش می‌شود که روزی از او نیز تجلیل شود. این بهترین تشویق برای جوانان و بهترین راه برای حمایت از پیشکسوتان عرصه موسیقی نواحی است.

هادی منتظری در پایان سخنانش گفت: امیدوارم دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران که در تیرماه برگزار می‌شود، به همت دوستان عزیزمان و با هدایت آقای صدری به بهترین نحو ممکن کارش خودش را انجام دهد و من انتظار دارم که بودجه این جشنواره هم درصدی افزایش پیدا کند تا برگزارکنندگان جشنواره بتوانند با آرامش بیشتری برنامه‌های خود را برگزار کنند. در این زمینه هر کمکی از دست من بربیاید هم با کمال میل انجام خواهد داد.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت منظومه‌خوانی از ششم تا نهم تیرماه ۱۳۹۶در کرمان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز