خبرگزاری کار ایران

ملانوروزی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

اگر اثر کپی باشد جایزه را پس می‌گیریم

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۲۵۱

ملانوروزی درباره اثر کاظم خراسانی در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و تاثیر‌پذری آن از اثر یک هنرمند ترکیه‌ای گفت: به دبیرخانه و شورای داوری پیشنهاد دادم تا با حضور هنرمند تشکیل جلسه دهند و اگر عنوان نشده که برداشت از یک اثر هنری دیگر بوده این اثر کپی است و اگر کار فاقد صلاحیت باشد به‌طور قطع جایزه را پس خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درباره اثر کاظم خراسانی در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و تاثیر‌پذری آن از اثر یک هنرمند ترکیه‌ای گفت: من به عنوان رییس سیاست‌گذاری جشنواره و نه به عنوان داوران نگاهم این است که ایده‌های نو و خلاق در جشنواره حضور داشته باشد و کاری که کپی باشد به طور مسلم هیچ‌وقت در جشنواره‌ای که براساس خلاقیت است جایگاهی ندارد.

او ادامه داد: اقتباس و برداشت از اثر هنری آزاد است و خیلی از هنرمندان نیز چنین آثاری را کار کردند اما گفته‌اند که این اثر با اقتباس از اثر یک هنرمند دیگر تهیه شده است. خیلی از هنرمندان نیز در طول تاریخ با کم و زیاد کردن آثار دیگر هنرمندان برداشت جدیدی از آن اثر هنری داشته‌اند.

رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی افزود: اثر آقای خراسانی ایده هنرمند قبلی نیست اما از نظر فرم کاملا مشابه همان اثر و کپی است و به عقیده من نزدیک به 80 درصد این کار ارزش خلاقانه‌ای ندارد و  از همین‌رو جایگاه آن در این جشنواره نبوده و نباید جایزه‌ای به آن تعلق می‌گرفت.

ملانوروزی با بیان اینکه ایرادی به شورای داوری جشنواره وارد نیست؛ گفت: اثری که آقای کاظمی از آن کپی کرده است اثر معروفی نبوده و در هیچ جایی چاپ نشده و نه در تاریخ هنر است تا داوران از آن مطلع باشند. به دلیل وجود فضای مجازی هنرمندی در گوشه دنیا کاری را انجام می‌دهد و در یک گوشه دیگر آن را می‌بینند و این هم از معایب فضای مجازی است و هم از محسنات آن. البته داوران باید رصدهای بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: به دبیرخانه و شورای داوری پیشنهاد دادم تا با حضور هنرمند تشکیل جلسه دهند و اگر عنوان نشده که برداشت از یک اثر هنری دیگر بوده این اثر کپی است و اگر کار فاقد صلاحیت باشد به طور قطع جایزه را پس خواهیم گرفت.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره ریحانه مقدم دختر اصغر کفشچیان مقدم که داور بخش اینستاگرام نهمین جشنواره هنرهای تجسمی نیز بود،‌ گفت: آقای کفشچیان مقدم داور جشنواره اصلی نبوده و حق دختر آقای کفشچیان مقدم است که در جشنواره حضور داشته باشد و البته اثر او هم اثر بسیار خوبی بود و به دلیل اینکه دخترشان در جشنواره حضور داشتند آقای کفشچیان مقدم جزء داوران نبودند و حتی اگر هم باشند باید منصفانه برخورد کرد و این بحث اصلا درست نیست چراکه آقای کفشچیان مقدم از دوران نبودند.

سال ۲۰۱۵ اثری از شاکر گوکچه باء هنرمند ترکیه‌ای ارائه شد که تاثیرپذیری اثر کاظم خراسانی برگزیده نهمین جشنواره تجسمی فجر از این اثر این روزها در صدر اخبار هنرهای تجسمی است. حتی هنرمند ترکیه‌ای به تازگی در صفحه مجازی خود در اینستاگرام با اشاره به اینکه پیشتر بارها کپی از اثرش را دیده، نوشته است: تا به حال کپی‌های زیادی از آثار خود در اینترنت دیده‌ام ولی این اولین بار است که یک نفر با کپی یکی از اینستالیشن‌های من، برنده یک جایزه بین‌المللی می‌شود. این قابل قبول نیست. امیدوارم هیات داوران متوجه این مساله باشد.

اگر اثر کپی باشد جایزه را پس می‌گیریم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز