خبرگزاری کار ایران

ترسیم «جغرافیای اموات» در بازار کتاب

مجموعه داستان «جغرافیای اموات» نوشته محسن فرجی از سوی نشر «آموت» به چاپ رسید.

به گزارش ایلنا؛ این کتاب شامل 6 داستان کوتاه با این عناوین است: یک شادمانی تاسف‏بار، دیوار آرزوها، ساده‏ها، پرنده نامرغوب، گنجشک و هفت تا سیب گندیده دارم.

«یک شادمانی تاسف‏بار» از این سخن می‏‌گوید که یادها و خاطرات تلخ ممکن است در جهانی دیگر هم پابه‏پای انسان بیایند و فراموش نشوند. «دیوار آرزوها» داستان سه همکار را شرح می‏‌دهد که یکی از آنها بیکار شده و دو تای دیگر به دنبال راهی هستند که او را از افسردگی نجات بدهند. «ساده‏‌ها» قصه بلاهت موروثی طایفه‌‏ای است که به خاطر ساده‌‏لوحی حتی عشق‏‌هایشان را از دست می‌‏دهند. در داستان «پرنده نامرغوب» ماجرای مردی روایت می‏‌شود که از عوالم هنرمندی و نقاش بودن به روزمرگی و کارمندی رسیده است. قصه «گنجشک» داستان دختری است که نمی‏‌تواند بپذیرد  پدرش مرده‌‏اش است، اما آشنایی‏‌اش با مردی ولگرد، تفکر و مسیر زندگی او را تغییر می‏‌دهد. «هفت تا سیب گندیده دارم» از داستان‏‌نویسی سخن می‏‌گوید که پس از سال‏‌ها می‏‌خواهد داستانی تازه بنویسد، اما اجتماع و زندگی در برابر او قد علم می‏‌کند و چنین اجازه‏‌ای نمی‏‌یابد.

در پشت جلد «جغرافیای اموات» آمده است: «خاطرات به دنیامان باز می‌گردند. از آنها گریزی نیست. اما گاهی فراموشی مثل یک موهبت سر بر می‌آورد و خاطرات را به پس می‌راند تا دوباره از ناکجا و ناگهان به صحنه بیایند. این جدال ابدی خاطرات و فراموشی، دستمایه‌ داستان‌هایی است که در کنار هم «جغرافیای اموات» را شکل داده‌اند. البته که در این جغرافیا پای چیزهای دیگر هم به میان می‌آید. مثلاً عشق‌هایی که بوده‌اند و دیگر نیستند، مثلاً تنهایی که همزاد آدمی است...»

محسن فرجی پیش از این «یازده دعای بی‌استجابت» (1379) و «چوب‌خط» (1385) را نوشته و این سومین مجموعه داستان اوست که 10 سال بعد از مجموعه‌ قبلی‌اش منتشر می‌شود.

«جغرافیای اموات» در 96 صفحه و با  بهای 7 هزار تومان از سوی نشر آموت به بازار کتاب راه یافته است.

کد خبر : ۴۱۵۷۸۲