خبرگزاری کار ایران

گزارش کامل ایلنا از جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی؛

نوربخش: هیچ قانونی برای ممانعت از حضور زنان نوازنده روی صحنه وجود ندارد/صدای شجریان مصداق حق‌الناس است

رییس شورای عالی خانه هنرمندان گفت:‌ خوشحالم ۱۷ سال از آغاز به کار خانه موسیقی ایران می‌گذرد و اکنون به بلوغ رسیده و حضوری موثر در این سال‌ها داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران شنبه شب ۱۰ مهرماه با تجلیل از چهره‌های پیشکسوت موسیقی و معرفی برگزیدگان کتاب و آلبوم بر‌تر موسیقی در تالار وحدت درحال برگزاری است. 

در این مراسم هنرمندانی چون حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، وحید تاج، فریدون شهبازیان، محمد سریر، هوشنگ کامکار و... حضور دارند.

جشن خانه موسیقی در سال‌های مختلف با برنامه‌های متنوع همراه بود و‌گاه با کنسرت‌های چند شبه و‌گاه برنامه‌هایی تحت عنوان فستیوال موسیقی تهران مصادف می‌شد که با استقبال اعضای این نهاد صنفی همراه بود. 

از سال ۸۹ دو بخش معرفی آلبوم بر‌تر موسیقی و کتاب موسیقی به برنامه‌های جشن خانه موسیقی اضافه شد که هر بخش به صورت دوسالانه برگزار می‌شد. سال گذشته (۹۴) نیز نوبت بخش دوسالانه آلبوم موسیقی بود که برترین‌های خود را بشناسد اما با وجود برنامه ریزی چند ماهه تیم اجرایی و جلسات داوری متعدد، به دلیل همزمانی با فاجعه منا-که جمع زیادی از هموطنانمان در جوار خانه خدا جان خود را از دست دادند- مراسم جشن خانه موسیقی به تعویق افتاد و در ‌‌نهایت در سال ۹۴ برگزار نشد.

امسال در کنار معرفی دوسالانه کتاب بر‌تر موسیقی، برگزیدگان آلبوم بر‌تر نیز در مراسم هفدهمین سالگرد تاسیس این نهاد صنفی معرفی خواهند شد.

در ابتدای این مراسم سرود جمهوری اسلامی توسط ارکستر گروه کر خانه هنرمندان ایران اجرا شد و قطعه چراغ خانه از محمد سریر به رهبری محمود میرزایی نواخته شد.

محمد سریر رییس شورای عالی خانه هنرمندان با بیان اینکه تصور می‌کردم در تالار وحدت صدا بدون میکروفن هم به همه می‌رسدگفت: خوشحالم ۱۷ سال از آغاز به کار این نهاد می‌گذرد و اکنون به بلوغ رسیده و حضوری موثر در این سال‌ها داشته است. 

او ادامه داد: امشب ارکستر خانه هنرمندان اولین برنامه خود را اجرا می‌کند متوسط سنی این گروه کمتر از بیست سال است و معتقدم باید به جوان‌ها میدان داد و از آن‌ها حمایت کرد چراکه بسیار با استعداد و علاقه کار می‌کنند. 

سریر با بیان اینکه امشب قطعه شیرین و فرهاد با اشعاری از مجتبی کاشانی و آواز محمود میرزایی را اجرا می‌کنیم تصریح کرد: کاشانی نهادهای خیریه بسیاری را راه اندازی کرد اما متاسفانه او را در می‌انسالی از دست دادیم. 

او افزود: این قطعه را به محمدرضا شجریان استاد آواز ایران تقدیم می‌کنیم و برای او آرزوی سلامتی داریم.

در ادامه این برنامه قطعه ایران، ایران با صدای محمود میرزایی و رهبری محمد سریر و شعری از نگهبان توسط ارکستر خانه هنرمندان ایران اجرا شد.

از نکات جالب برنامه امشب حضور یک گربه روی صحنه تالار بود که از این سو به آن سو می رفت.

در ادامه برنامه کلیپی از فعالیت های خانه موسیقی در دوسال گذشته پخش شد.

به گزارش ایلنا، در ادامه این برنامه حمیدرضا نوربخش با عرض پوزش از تاخیر در شروع جلسه و ناهماهنگی‌های ایجاد شده در شروع برنامه اظهارکرد: امسال بیانیه‌ای نداشتم و به اجمال مواردی را بیان می‌کنم. انتخابات هیات مدیره‌های خانه موسبقی با دقت برگزار شد و کانون‌ها منتخبان خود را شناختند و هیات مدیره خانه موسیقی به خوبی شکل گرفت و تحت نظارت‌های خاص انجام شد تا شائبه‌ای در آن نباشد. 

عضو هیات مدیره خانه موسیقی ادامه داد: در این ۴ سال فصل جدیدی از فعالیت‌های پیش روی ماست و امیدواریم خانه موسیقی در فعالیت‌هایش شتاب بیشتری بگیرد و همه چالش‌ها فائق‌ آید. 

او با بیان اینکه یکی از مسایل و چالش‌ها در این سال‌ها بحث و دغدغه اشتغال جوانان در عرصه موسیقی بوده گفت: چه عرصه‌ای برای عرضه هنر این جوانان محیاست. البته بخشی از این مسئله مربوط به رسانه ملی می‌شود چراکه رسانه مهم‌ترین نقش را در پیوند بین هنرمندان و مخاطب دارد وقتی این حلقه مفقوده است هنرمند باید موانع زیادی را پشت سر گذارد تا راه خود را پیدا کند.

نوربخش با اعلام این خبر که یکی از مهمترین چالش‌های ما در عرصه موسیقی ممانعت از حضور بانوان نوازنده روی صحنه است اظهار کرد: هیچ دلیل منطقی قانونی و عقلانی برای این ممانعت وجود ندارد و بانوان هنرمند ما در بخش‌هایی از این کشور نمی‌توانند روی صحنه حاضر شوند اگر زنان می‌توانند در عرصه موسیقی فعالیت کنند چرا و براساس کدام قانون نمی‌توانند روی صحنه حاضر شوند؟

او با بیان اینکه درباره بانوان خواننده صحبت نمی‌کنم گفت: بحث درباره بانوان نوازنده است در حالی که نیمی از جمعیت جامعه موسیقی را زنان تشکیل می‌دهند. باید راهی برای حضور آنان روی صحنه پیدا کرد یا اینکه باید قانونی برای پایان دادن به این وضعیت تصویب کرد. مسولین باید در این زمینه پاسخگو باشند. 

عضو هیات مدیره خانه موسیقی با اشاره به موضوع لغو کنسرت‌ها افزود: باعث تاسف است ما در یک کشور با یک قانون واحد و حکومت واحد زندگی می‌کنیم اما در برخی از نقاط این جغرافیا کنسرت مجاز است و در برخی مناطق نه. 

نوربخش با اشاره به برنامه اخیرش در صدا و سیما گفت: ۹۹ درصد از مردم در آن برنامه رای دادن که اجرای موسیقی در شهرهای زیارتی مشکلی ندارد. 

او با بیان اینکه مراجع عرف را نظر مردم می‌دانند گفت: عرف یعنی مردم وقتی ۹۹ درصد از مردم موافقند بنابراین اجرای کنسرت براساس عرف مشکلی ندارد.

عضو هیات مدیره خانه موسیقی با تاکید براینکه بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی قانون است گفت: همه باید از قانون تبعیت کنند چرا باید در قم کنسرتی با محتوای بسیار عالی با استقبال مردم قم اجرا شود اما برخی با استفاده از چند موضوع حاشیه‌ای موضوع را به مراجع بکشانند. جامعه موسیقی به خوبی می‌داند این‌ها تنها یک دستاویز سیاسی است. 

نوربخش با بیان اینکه چرا باید باور کنیم دغدغه دین تنها موسیقی است گفت: موسیقی تبدیل به ابزاری برای مقاصد سیاسی شده و در هربرنامه‌ای اگر به دنبال حاشیه باشید حتماپیدا می‌کنید حتی در مراسم عزاداری اباعبدالله. 

او با تاکید بر اینکه هر چه به انتخابات۹۶ نزدیک می‌شویم این دستاویز‌ها بیشتر می‌شود گفت: جامعه هنری متوجه این موضوع است اما ما می‌گوییم از سوژه دیگری برای فشار به دولت استفاده کنید. ما دغدغه مراجع را می‌دانیم و به دین‌مداری، قانونمداری و اخلاقمداری پایبند هستیم اما موسیقی سنتی که هنجار‌ترین و معنوی‌ترین موسیقی است را دستاویز مسایل سیاسی قرار ندهید. 

او با تاکید بر اینکه تنها مسئله که همه باید بر آن پای فشاریم قانون است گفت: از دولت و مسولان ارشاد تقاضا داریم در این موضوع مواضع خود را حفظ کنند. 

نوربخش با بیان اینکه جای محمدرضا شجریان رییس شورای عالی خانه موسیقی خالی است گفت: باکمک مسولان وزارت بهداشت و ارشاد مراحل درمان استاد پیگیری می شود و حال او رو به بهبودی است. 

او ادامه داد: شجریان حق الناس است و صدای او مصداق حق الناس است و باید این حق الناس به مردم بازگردانده شود امیدواریم رسانه ملی نیز در این باره تجدیدنظر کنند. این روز‌ها روزهای وحدت است و حامعه موسیقی باید ید واحده باشند تا با کمک دولت موانع را پشت سر گذارند.

در ادامه نیز گروه موسیقی سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا به اجرای موسیقی نواحی پرداختند که با استقبال و تشویق های تماشاگران همراه بود.

در ادامه با حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، تقی ضرابی و محمد سریر از پیشکسوتان موسیقی نواحی؛ 

عثمان کیمنه ای معروف به هورامی ازشهرستان پاوه و حسین طیبی نوازنده ل له وا از متولد ساری  تقدیر شد. حسین طیبی بعلت بیماری حضور نداشت و پسرش بجای او روی صحنه حاضر شد.

همچنین از احسان عبدی پور نوازنده سرنا از شهرستان خرم اباد و علی اسدی نوازنده کرنا از شهرستان مسجد سلیمان تقدیر شد.

در ادامه برنامه اجرای تکنوازی استعدادهای جوان برگزار شد و علی قنبری متولد ۱۳۸۱ نوازنده تار اولین فردی بود که در این قسمت اجرا داشت. او نفر اول نوازندگی ساز در نهمین و دهمین جشنواره موسیقی جوان است. همچنین مبینا یوسفی قرائی ۱۲ ساله نوازنده گیتار از گرگان قطعاتی را اجرا کرد.

در فواصل برنامه کلیپی از برنامه های خانه موسیقی شامل معرفی فعالیت ها و برخی هنرمندان؛ پخش شد.

همچنین در جشن هفدمین سالگرد خانه موسیقی یاد و خاطره هنرمندان این عرصه چون رحیم معینی کرمانشاهی، سهراب عیسی پور، احمد محسن پور، شیدا جاهد، جواد لشکری، ناصر مهرورز، خلیل کسایی، شاهرخ پورمیامین، هوشنگ استوار، حبیب محبیان، مصطفی کمال پورتراب، مجید نجاحی و فرهنگ شریف گرامی داشته شد.

سپس در ادامه این جشن از اساتید بخش موسیقی با حضور داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه‌ای، هنگامه اخوان و سید محمد می‌رزمانی تقدیر شد و لوح تقدیر به سوسن بخشایش (صدابردار)، فرمان مرادی (سازنده ساز سنتی)، میلاد کیایی (نوازنده سنتور) و عباس سجادی اهدا شد. 

سجادی در سخنانی کوتاه گفت: برنامه تلویزیونی‌ام را از همین تریبون و با حضور جلیل شهناز آغاز کردم. 

او با بیان اینکه به نمایندگی از جامعه رسانه در اینجا هستم گفت: از محمدرضا مناجاتی تهیه کننده برنامه دستان تشکر می‌کنم همچنین از عزت الله ضرغامی رییس اسبق رسانه ملی که از این برنامه حمایت کردند و گله دارم از اقای محمد سرافراز رییس سابق صدا وسیما که این برنامه را تعطیل کردند و تقاضا دارم از اقای علی عسکری که دوباره اجازه پخش این برنامه را اگرچه بدون عباس سجادی، بدهند. 

او گفت: این جایزه را به مادر، همسر و فرزندانم تقدیم می‌کنم و برای استاد شجریان ارزوی سلامتی دارم. 

در ادامه با حضور فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، هوشنگ کامکار تندیس جشن و لوح تقدیر به طور مشترک به آلبوم «از روزگار رنگ آمیز» به خوانندگی وحید تاج و کوروش دانایی تقدیم شد. تندیس جشن نیز به آلبوم «هیچ مگو» به خوانندگی مجتبی عسگری و اهنگسازی احسان ذبیحی فر اهدا شد. 

گفتنی است این آلبوم‌ها برگزیدگان سال ۹۴ بودند که به دلیل همزمانی با فاجعه منا و عدم برگزاری این جشن در سال گذشته امسال و در این برنامه اهدا و از آنان تقدیر شد.

در ادامه این جشن گروه موسیقی سنتی هیچ مگو به خوانندگی مجتبی عسگری قطعاتی از این البوم را اجرا کردند.

بعد از اجرای موسیقی سنتی با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، شهرام ناظری و حمیدرضا نوربخش از پیشکسوتان موسیقی تجلیل شد و با اهدای لوح از آذین موحد (نوازنده فلوت)، سیاووش ظهیرالدینی (نوازنده ویلن)، لوریس چکناواریان تقدیر شد. 

آذین موحد در سخنانی کوتاه گفت: افتخار دارم که در اولین هیات مدیره خانه موسیقی حضور داشتم. در آن زمان دغدغه ما ساماندهی هنرمندان موسیقی بود اما متاسفانه باید بگویم امروز پس از گذشت ۱۷ سال نه تنها شرایط سامان نگرفته بلکه آشفته‌تر نیز شده است. 

او با اشاره به مشکلات امروز عرصه موسیقی گفت: از وضعیت آشفته اجرای کنسرت‌ها تا هنرستان موسیقی و کنکور موسیقی که با مافیا روبروست و اجرای کنسرت‌ها در تالار‌ها که تنها صرفه اقتصادی آن مهم است و... ماهیت موسیقی امروز به سمت نوکیسگی و اقتصادی پیش رفته و جایگاه هنری این هنر والا مخدوش شده است. 

او بیان کرد: در جامعه ما در طول تاریخ موسیقی دانان از نظر اجتماعی عمله طرب و از نظر دینی با چالش‌های بسیار روبرو بوده‌اند. نقش ما امروز بسیار موثر است و باید موسیقی را از سمت و سوگیریهای سیاسی که به ضرر این هنر است دور کنیم. 

لوریس چکناواریان نیز طی سخنانی کوتاه گفت: این جایزه را به فریدون ناصری تقدیم می‌کنم.

در ادامه در بخش پژوهش با حضور مسعود شعاری، بهداد بابایی، اروین صداقت کیش از برگزیدگان بخش پژوهش تقدیرشد. 

لوح تقدیر مقام سوم اهدا شد به فرهود سفرزاده نویسنده کتاب باد خزان درباره غلامحسین درویش. 

لوح تقدیر مقام دوم اهدا شد به محمدرضا فیاض مولف کتاب تا بر دمیدن انوار و لوح تقدیر و تندیس جشن نیز به طور مشترک به ساسان فاطمی نویسنده کتاب جشن موسیقی در فرهنگ‌های شهری تهران و سینا صدقی مولف کتاب پنجره‌ای با شیشه‌های کوچک رنگی اهداشد. 

سینا صدقی نیز با بیان اینکه این کتاب ادای دینی به علیرضا مشایخی است گفت: عنوان اصلی کتاب مقدمه‌ای بر چند فرهنگ گرایی در آثار علیرضا مشایخی است. معتقدم راه خروج از موسیقی دستوری کار آکادمیک است و این وظیفه آهنگساز است. 

او ادامه داد: آهنگساز کسی است که تلقی از صدا دارد و علیرضا مشایخی تناا کسی است که هم خود مولف است و هم تعریف درستی از موسیقی دارد. 

گفتنی است چهار کتاب؛ ده قطعه آنالیز تجزیه و تحلیل قطعات از حمید مرادیان، عجم لر از ارش حافظ، بنیاد ترانه از علی کمارجی و ارمغان طرب از محسن محمدی شایسته تقدیر شناخته شدند و جوایز آن‌ها در روزهای اتی در خانه موسبقی اهدا خواهد شد. 

در بخش ترجمه نیز لوح تقدیر مقام سوم به مسعود ابراهیمی برای کتاب مبانی آهنگسازی تقدیم شد همچنین لوح تقدیر مقام دوم به سید عبدالله انوار برای کتاب جوامع علم موسیقی اهداشد و لوح تقدیر وتندیس جشن نیز به حسین یاسینی برای کتاب پدیدار‌شناسی موسیقی اهدا شد. 

جشن امسال در بخش اموزش نفرات برگزیده نداشت اما سه کتاب زر بابا از حمید قنبری، ضربی‌های حبیب سماعی از شهاب منا و ضربی‌های علی اکبر شهنازی نت نگاری حسین مهرانی از لحاظ آموزش شایسته تقدیر شناخته شدند. 

در پایان نیز ارکستر بادی کارا به رهبری بردیا کیارس اولین اجرای خود را برگزار کرد.

کد خبر : ۴۱۵۶۶۸