خبرگزاری کار ایران

سه نسل نقاش ایران از تجربه زمستان گفتند

مجموعه‌ای از آثار فیگوراتیو هنرمندان نقاش پیشکسوت و جوان در گالری ایوان به نمایش درآمد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه گروهی نقاشی "تجربه زمستان" با شرکت آثار 22 هنرمند روز جمعه ۲۱ خرداد در گالری ایوان آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه هنرمندانی ازنسل‌های مختلف، یک یا دو اثر خود را که در سه دهه گذشته خلق شده‌اند به نمایش گذاشتند. انسان، موضوع مشترک تمامی این تابلوها است اما نحوه برخورد هنرمندان با این موضوع کاملا متفاوت است.

منوچهر معتبر، نقاش پیشکسوت، در تابلویی که سال 71 به تصویر کشیده است گروهی از زنان را با چادرهای سیاه نمایش داده که در عقب دسته عزاداری در حال حرکت هستند و پرچم‌های رنگارنگ دسته عزاداری به فاصله‌ای دور جلوتر از آنان دیده می‌شود. اما در تابلوی سال 79 نصرت‌الله مسلمیان به سختی می‌توان انسان را پیدا کرد. در این تابلوی بزرگ و میان حجم‌ها و خطوط رنگی، طراحی خطی فیگور انسان دیده می‌شود و در جایی دیگر از میان فضایی مبهم، دست انسانی بیرون آمده است.

با گردش در گالری می‌توان سفری داشت به فعالیت‌های سه دهه گذشته تعدادی از هنرمندان نقاش ایران و روند کاری آنها را بررسی کرد. قدیمی‌ترین تابلوی این مجموعه متعلق به علی ذاکری است که در سال 69 به تصویر درآمده است. او هم موضوع دسته عزاداری را به عنوان سوژه کار خود انتخاب کرده، اما این بار شاهد حضور مردان یک روستا در خیابانی با خانه‌های کاهگلی هستیم. سایر تابلوها به صورت مساوی میان دهه 80 و 90 تقسیم شده‌اند. یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه هم حضور دو تابلو از مکرمه قنبری، نقاش خودآموخته، در میان آثار اساتید و هنرمندان حرفه‌ای است.

زرتشت رحیمی که جمع‌آوری آثار این مجموعه را با ایدهء پرداختن به موضوع انسان ایرانی در چهار دهه گذشته انجام داده است در مورد چگونگی انتخاب آثار گفت: با انجام یک فعالیت پژوهشی، هنرمندانی را که در این سالها به موضوع انسان پرداخته‌اند شناسایی کرده و به آتلیه آنها رفتم تا آثارشان را ببینم. با همفکری هنرمندان آثاری را که در زمان خود دارای کیفیت و اهمیت زیادی بوده است انتخاب کردم و در این میان آثاری از بعضی هنرمندان وجود دارد که سالها دیده نشده و برای مخاطبان تازه است. نمایش این کارهای آرشیوی فرصتی برای بینندگان به وجود می‌آورد تا آثار هنرمندان را بازنگری کنند.

معصومه مظفری، رئیس هیئت مدیره انجمن نقاشان ایران، یکی از هنرمندان حاضر در این مجموعه است که در مورد نمایشگاه "تجربه زمستان" گفت: چیدمان نمایشگاه خوب است و فکر می‌کنم آقای رحیمی انتخاب‌های خیلی خوبی انجام داده است. گردآورنده آثار توانسته در ارتباط با آن فضایی که در ذهن خود داشته است انتخاب هوشمندانه‌ای انجام دهد. همه ما تجربه‌هایی مانند جنگ تحمیلی و مسائل گوناگون اجتماعی در ایران و جهان را پشت سر گذاشتیم و در بعضی از آثار خود نمایش دادیم.

بهنام کامرانی، نقاش و استاد دانشگاه نیز که اثری از خود را در این نمایشگاه شرکت داده است گفت: اهمیت این نمایشگاه بیشتر از این جنبه است که رحیمی تعدادی از هنرمندان نسل میانه را جمع کرده است که معمولا کمتر به آنها پرداخته می‌شود. چون در حراجها و بی‌ینالها بیشتر هنرمندان پیشکسوت مورد توجه قرار می‌گرفتند و در سال‌های پس از جنگ و دوره گشایش  هم به سرعت جوان‌گرایی زیاد شد، اما کارهایی که نسل میانه انجام داده بودند کمتر دیده شد و حتی نادیده گرفته شد. در عین حال اکثر هنرمندان نسل میانه تجربه‌گرا و فیگوراتیو هستند و تجربیات خود را ضبط کردند. به نظرم مجموعه خوبی جمع شده که با توجه به فضایی که گالری ایوان دارد کارها به خوبی در کنار هم قرار گرفته و بده و بستان خوبی با هم دارند.

45

رزیتا شرف‌جهان، خسرو خسروی، فرشید ملکی، بهنام کامرانی، معصومه مظفری، شهره مهران، منوچهر معتبر، نصرت الله مسلمیان، افشین پیرهاشمی، محمد خلیلی، مهرداد محب‌علی، علی ذاکری، شهرام کریمی، نزار موسوی‌نیا، حسین خسروجردی، بهرنگ صمدزادگان، شنتیا ذاکرعاملی، سمیرا اسکندرفر، حامد صحیحی، احمد مرشدلو، مکرمه قنبری و داریوش قره‌زاد هنرمندانی هستند که آثار آنها در گالری ایوان به نمایش درمی‌آید.

نمایشگاه گروهی تجربه زمستان تا ۹ تیر ۱۳۹۵ در آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و گالری ایوان همانند دو نمایشگاه گذشته، سهم خود از فروش این آثار را به یکی از موسسات خیریه‌ معتبر اهدا خواهد کرد.

46

کد خبر : ۳۷۹۵۱۹