خبرگزاری کار ایران

«سکانس آخر» به بازار آمد

سکانس آخر تازه‌ترین کتاب علی شیرازی؛ نویسنده و منتقد سینما عصر دیروز در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، کتاب سکانس آخر عنوان فرعی «سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش» را بر خود دارد به مرور زندگی و فعالیتهای تعدادی از هنرمندان درگذشته این سال‌ها که عمدتاً اهل سینما بودند می‌پردازد. البته برخی هنرمندان موسیقی و شعر نیز که بیتوته‌هایی کوتاه و بلند در ایستگاه هنر هفتم داشته‌اند و هنر اصلیشان را دست کم یک بار یا بیشتر بر پرده نقره‌ای به صورت تلفیقی با سینما دیده‌ایم در کتاب حضور دارند. کسانی چونان محمدرضا لطفی، سیمین بهبهانی، بابک بیات، عطاءالله خرم، غلامعلی پورعطایی، علیرضا خورشیدفر، به همراه هنرمندانی چندکاره که در چندین عرصه می‌-درخشیدند همچون زنده‌یاد مرتضی احمدی.

شیرازی درباره انگیزه‌اش از انتشار یکجای این مطالب که عمدتاً در ماهنامه سینمایی فیلم به چاپ رسیده بودند در قالب کتاب به ایلنا می‌گوید: «نگاشتن مطالب شبه بیوگرافیک را از دهه ۱۳۷۰ با چاپ نوشته‌هایی درباره سید حسین طاهرزاده (استاد آواز) و کلنل علی‌نقی وزیری (موسیقی‌دان برجسته) در هفته‌نامه مهر شروع کردم. بعد‌ها به مناسبت زادروز یا یادکرد از غلام‌حسین بنان، منوچهر همایون‌پور و ایرج بسطامی این کار را در روزنامه‌هایی چون شرق، همشهری و جام جم این کار را ادامه دادم. همچنین درباره زندگانی از جمع هنرمندان (که عمرشان درازباد) نیز‌گاه و بی‌گاه چیزهایی می‌نوشتم. اما نخستین سوگ‌نوشت سینمایی‌ام را در پی تأثیری که کوچ همیشگی بابک بیات بر من گذاشت در ماهنامه سینمایی فیلم عرضه کردم. بعد‌ها وقتی نوشتنم در بخش درگذشتگان مجله فیلم جدی شد، دریافتم که شوربختانه در خصوص بسیاری از عزیزانی که درمی‌گذرند و حتی بسیاری از زندگان، بیوگرافی‌های درست و درمانی موجود نیست. حتی میزان اطلاعات درباره آدم‌های مشهوری از این جمع نیز از حد چند سطر فرا‌تر نمی‌رود. بنابراین به تشویق دوستان، بخش بیشتری از وقتم را به نوشتن درباره آن‌ها اختصاص دادم و حالا مجموعه‌ای که پیش روی شماست شرح حال تعدادی از این عزیزان را در بر دارد.»

او درباره بخش دیگری از انگیزه‌هایش در انتشار «سکانس آخر» به ایلنا می‌گوید: «البته از ابتدا، هدف از این جمع‌آوری، ضمن برآورده شدن جبران بخشی از آن کمبود، انتشار یکجای چکیده احساسم درباره سینماگران – این محبوب‌ترین گروه هنرمندان در میان توده‌های مردم، در کنار مثلاً اهل موسیقی – بود. البته باید در نظر داشت که متأسفانه و بنا به دلایل فراوان، مثلاً بخش کارنامه هنرمندان درگذشته چندان دقیق نیست و با وجود گسترش انواع فعالیت‌های سینمایی، روز به روز حتی از دقت ایام قدیم هم فاصله می‌گیرد. بنابراین می‌توان به روزی نامشخص دل خوش کرد که اهل دلی همت پیشه کند و دست به کار گردآوری دقیق‌تر کارنامه اهل سینما شود؛ همت پژوهندگانی چونان فرخ غفاری، حمید شعاعی، جمال امید و عباس بهارلو که پایه‌های این رشته را در کشورمان به خوبی بنا گذاشتند.»

سکانس آخر را انتشارات ادریس در ۱۷۲ صفحه با جلد شومیز و در دو قطع مجزای وزیری و رقعی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با بهای ۹۰۰۰ تومان به بازار فرستاده و در غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب قابل خرید است.

کد خبر : ۳۶۹۴۷۶