خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی صادق هدایت مطرح شد؛

هدایت شهاب بزرگی در آسمان ادبیات ایران بود/ اپرای بوف کور و مرگ آماده اجراست

اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی صادق هدایت عصر امروز (چهارشنبه 28 بهمن ماه) با حضور جهانگیر هدایت لوریس چکناواریان ، آهو خردمند، ارام روان شاد و جمعی دیگر از دوستداران هدایت در سرای محله عباس آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهانگیر هدایت (رییس بنیاد صادق هدایت) در این مراسم با اشاره به ا ینکه صادق هدایت امروز ۱۱۳ ساله می‌شود گفت: ۱۱۳ سال پیش در چنین روزی کودکی بدنیا آمد که هیچ کس فکر نمی‌کرد نه تنها تا ۱۱۳ سال و سال‌ها بعد از این نیز همچنان مورد توجه قرار داشته باشد. آثار صادق هدایت متعلق به همه فارسی زبانان است و من این روز را به تمام کسانی که فارسی می‌خوانند و می‌نویسند تبریک می‌گویم.

رییس بنیاد صادق هدایت سپس توضیحی درباره فعالیت‌های این بنیاد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد چاپ و انتشار تمام آثار صادق هدایت به زبان فارسی در انگلستان بوده و هست. همچنین امکانی فراهم کرده‌ایم تا این آثار از طریق سایت آمازون در اختیار همه دنیا قرار بگیرد.

وی افزود: براساس گزارشاتی که از سوی آمازون به من می‌رسد در بیشتر کشورهای دنیا و حتی نیوزیلند این کتاب‌ها مورد استقبال واقع شده‌اند و در ایران هم چه آن دسته آثاری که به صورت رسمی انتشار می‌شود و چه آنهایی که غیر رسمی به چاپ می‌رسند همچنان خواننده دارند. آثار صادق هدایت تاکنون به ۲۹ زبان زنده دنیا ترجمه شده و این یعنی نزدیک به ۶۰ کشور از کشورهای دنیا می‌توانند این آثار را بخوانند.

هدایت درباره فعالیتهای بنیاد صادق هدایت نیز یادآور شد: در کنار فعالیت‌های ادبی به فعالیت حوزه موسیقی انجام داده‌ایم یکی از آن‌ها تهیه و تنظیم اپرای بوف کور و مرگ توسط استاد لوریس چکناواریان است. تنظیم و اجرای اپرای عروسکی پشت پرده عروسک توسط دکتر امیرشهریار تفرشی‌پور نیز دیگر فعالیت موسیقی بنیاد صادقت هدایت به حساب می‌آید.

لوریس چکناواریان نیز که برای اهدای تندیس برگزیدهٔ داستان صداق هدایت به صحنه رفته بود دربارهٔ اهمیت و جایگاه این نویسنده گفت: من از بچگی در کافه‌ نادری بزرگ شدم و هر بار به این کافه می‌رفتم، به این فکر می‌کردم که صادق هدایت کجای این کافه می‌نشسته؟ این علاقه با من بود تا زمانی که تصمیم گرفتم اپرایی براساس داستان‌های زنده‌به‌گور و بوف کور هدایت بنویسم و این اتفاق افتاد.

این موزیسین افزود: صادق هدایت نوری بود در تاریکی. خیلی‌ها روی دوش دنیا سوار می‌شوند اما او کسی بود که جهانی روی دوش او ایستاد؛ کسی که منتظر مرگ نماند و خودش به سراغ مرگ رفت. من به شخصه بسیار از صادق هدایت و زندگی او آموخته‌ام و معتقدم برخلاف نظر کسانی که با طرح مساله خودکشی هدایت، او را نقد می‌کنند، من فکر می‌کنم او انسانی به شدت رمانتیک بود؛ آنچنانکه یک دقیقه هم نمی‌توانست بدون عشق زندگی کند و حتی خودکشی او نیز از سر عشق بود. درواقع صادق هدایت شهاب بزرگی بود در آسمان ادبیات ایران.

چکناواریان سپس دربارهٔ ملودی اپرای بوف کور و مرگ اظهار داشت: اپرای بوف کور و مرگ را براساس مضامین این دو داستان ساخته‌ام. این اپرا تنها یک خواننده تنور دارد و امیدوارم زمانی بتوانم با حمایت یک اسپانسر آن را اجرا کنم.

در بخش پایانی این مراسم، جهانگیر هدایت مجدد به عنوان رییس بنیاد صادق هدایت و برگزارکننده این جایزه ادبی ضمن بیان آماری از چهارهمین دورهٔ جایزهٔ صادق هدایت یادآور شد: امسال ۱۶۰۸ شرکت کننده از ایران و سایر کشور‌ها در جایزه صادق هدایت شرکت کرده‌اند و حضور نویسندگان ایرانی مقیم کشورهای دیگر (از ترکیه و افغانستان گرفته تا اروپا و آمریکا) نشان می‌دهد که این جایزه دیگر از مرز‌ها کشور فرا‌تر رفته و در همه‌جای دنیا نزد ایرانیان شناخته شده است.

وی ادامه داد: ۱۱ نامزد، به بخش پایانی مسابقه راه‌ یافتند. داوری آثار در این دوره نیز به عهده عنایت سمیعی، پروین سلاجقه و عشرت رحمان‌پور بود که با رای آن‌ها و مطابق با رویه این جایزه، یک برگزیده و ۳ مقام دومی انتخاب شدند. آبونمان یکسالهٔ یک  مجلهٔ اینترنتی معروف نیویورک که داستان‌های به زبان انگلیسی را منتشر می‌کند نیز امسال به عنوان هدیه به برگزیدگان جایزه صادق درنظر گرفته شده است.

چهاردهمین جایزه ادبی صادق هدایت یک برگزیده ویژه، سه برگزیده مقام دوم و یک شایسته تقدیر داشت که به شرح زیر هستند:

برگزیده ویژه:

شهلا رضاسلطانی برای داستان «یا حسین»

برگزیدگان مقام دوم:

نیلوفر انسان برای داستان «مادی‌تائو»

سمیه حمدی برای داستان «نازمر»

محمدرضا نارکی برای داستان «اورژانس عروسک‌ها»

همچنین در این دوره از امیرحسن ابراهیمی، نوجوان ۱۴ ساله که داستان «زنگوله‌ پای آقای مدیر» را نوشته بود؛ تقدیر شد. وی جوان‌ترین شرکت‌کننده این دوره بود.

این مراسم به همت نشربرزآفرین و داود ملکی‌صیدآبادی و با مشارکت بنیاد ادبی صادق هدایت برگزار شده است.

کد خبر : ۳۴۸۱۹۸