خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین اظهارات سخنگوی وزارت ارشاد:

تصمیمی درباره کنار گذاشتن سالار عقیلی از جشنواره اعلام نشده‌/ وتوی تصمیم وزارت صنعت و معدن

نوش‌‌آبادی می‌گوید: منتظریم تا پس از بازگشت سالار عقیلی؛ علت و چرایی این اقدام را از این خواننده بپرسیم و تصمیم‌گیری در این‌باره به بعد از گفتگو با خود این خواننده اعمال شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بیست و سومین نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (5 بهمن ماه) برگزار شد.

علت حضور عقیلی در شبکه‌های معاند را پرس‌وجو می‌کنیم

حسین نوش‌آبادی در این جلسه با اشاره به حضور سالار عقیلی در شبکه ماهواره‌ای "من و تو" گفت: حضور خواننده سنتی کشور که ازجمله هنرمندان و خوانندگان محبوب به‌شمار می‌آید در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و معاند شگفتی و تعجب همگان را برانگیخت. ابعاد و انگیزه‌های این اتفاق درحال بررسی است. اتفاقی که از نظر ما نه قابل دفاع است و نه توجیه. اما با صحبت‌های اولیه‌ای که در وزارت ارشاد و با شخص وزیر صورت گرفته؛ قرار است پس از بازگشت آقای عقیلی علت و انگیزه او از چنین اقدامی را پرس‌وجو کنیم و نتیجه را نیز به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره خبر ارسالی مبنی بر حذف این خواننده از جشنواره  موسیقی فجر نیز گفت: تا این لحظه که من اینجا در خدمت شما هستم؛ هیچ تصمیم قطعی درباره کنارگذاشتن سالار  عقیلی از جشنواره موسیقی امسال اعلام نشده. اتخاذ تصمیماتی در این سطح باید ازسوی مدیران رده بالای وزارت ارشاد اعلام شود و همانطور که اشاره شد منتظریم تا پس از بازگشت ایشان علت و چرایی این اقدام را از خود این خواننده بپرسیم و تصمیم‌گیری در این باره به بعد از گفتگو با خود این خواننده اعمال شود.

امید دولت به رسانه‌ها در دوران پساتحریم است

نوش آبادی در ادامه این جلسه با یادآوری نزدیک بودن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اشاره کرد و گفت: به همان میزان که مطبوعات و رسانه‌ها در بسیج عمومی برای شکل‌گیری نهضت امام خمینی (ره) نقش قابل توجهی داشتند. انقلاب اسلامی هم در ظرفیت‌سازی رسانه‌ای کشور تاثیر فراوانی گذاشته است. منزلت خبرنگار و روزنامه‌نگار بعد از انقلاب اسلامی اعتلا یافت و نقش ممتاز مطبوعات در مفهوم‌سازی اهداف انقلاب بسیار مورد توجه بوده و هست.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: رسالت امروز مطبوعات به کشور فرهنگ‌سازی در حیطه سیاست اقتصاد مقاومتی است. باید از ظرفیت مطبوعات در رسانه‌ها برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی استفاده شود و رسانه‌های کشور سعی در ترغیب مردم به شرکت حداکثری در انتخابات اسفندماه داشته باشند. انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل جوان از دیگر رسالت‌های مهم رسانه‌ها و مطبوعات در برهه حساس کنونی است. همچنین رسانه‌ها به عنوان سفیر دوستی برقرارکنندگان مبادلات فرهنگی و سیاسی دولت‌ها و ملت‌ها به حساب می‌آیند برهمین اساس ما به نقش‌آفرینی موثر رسانه‌ها بر توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در دوران پساتحریم امید داریم.

5 هزار فعال قرآنی بیمه می‌شوند

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد سپس به اطلاع‌رسانی درباره چند خبر در حوزه‌های قرآن و عترت پرداخت و گفت: همایش تجلیل از برگزارکنندگان قرآن و عترت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز 25 بهمن در تهران برگزار می‌شود. بیمه فعالان قرآنی نیز در حال پیگیری است و امیدواریم با تامین بودجه مناسب نگرانی 5 هزار فعال قرآنی سراسر کشور برطرف شود.

پرداخت یارانه به مطبوعات منوط به ثبت‌نام در طرح رتبه‌بندی سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست

او درباره طرح رتبه‌بندی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نیز اظهار داشت: بعد از نهایی شدن طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها حالا نوبت اعمال این طرح برای سایت‌های فعال در کشور رسیده است بر همین اساس تمامی سایت‌هایی که مجوز فعالیت لازم را اخذ کرده‌اند باید با ورود به سامانه معاونت مطبوعاتی فرم خوداظهاری درباره رتبه‌بندی را پرکنند. پرداخت هرگونه یارانه و سهمیه منوط به ثبت‌نام سایت‌ها در طرح رتبه‌بندی است.

نوش‌آبادی اضافه کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که افراد شاغل در موسسه خود را تحت عنوان خبرنگار بیمه کنند؛ دو برابر حق یارانه دریافت خواهند کرد. هفته‌نامه‌ها، ماه‌نامه‌ها و ... قرار است براساس ظرفیت‌های کمی که توسط کارگروه ویژه‌ای مشخص خواهد شد رتبه‌بندی شوند.

نظارت بر مراکز و گروه‌های موسیقی در ارشاد متمرکز می‌شود

سخنگوی وزارت ارشاد درباره تبیین دستورالعمل صیانت از حقوق هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی نیز تصریح کرد: دستورالعمل صیانت از حقوق هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی در معاونت هنری تصویب و ابلاغ شده است. براساس این دستورالعمل نظارت بر مراکز و موسسات هنری، گروه‌های موسیقی و ... در دفتر موسیقی وزارت ارشاد متمرکز می‌شود تا از برخوردهای غیرکارشناسی و سلیقه‌ای جلوگیری به عمل آید. تخلف‌هایی که در حوزه موسیقی صورت می‌گیرد نیز در شورایی که به همین منظور تشکیل شده رسیدگی خواهد شد.

جایزه کتاب سال الکترونیکی برگزار شد

او  در ادامه با بیان نکاتی درباره مراسم جایزه کتاب سال گفت: مراسم سی و سومین دوره جایزه کتاب سال دهه فجر و با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. این جشنواره  امسال برای نخستین بار به صورت تمام الکترونیک برگزار شد. همچنین بیست وسومین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور نویسندگانی از کشورهای مختلف با موضوع اسلام و ایران برگزار می‌شود. در این دوره از جایزه جهانی کتاب سال 12 اثر برگزیذه از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، هلندو آلمان معرفی می‌شوند.

موسیقی سریال شهرزاد مجوز ارشاد را ندارد

نوش‌آبادی درتوضیح مجوز آهنگ افسار سریال شهرزاد بیان کرد: اصل ترانه افسار مجوز لازم را از دفتر موسیقی دریافت کرده یعنی متن و محتوای این ترانه به تایید وزارت ارشاد رسیده است اما موسیقی این سریال فاقد مجوز به حساب می‌آید. مسئله‌ای که باعث اختلاف شد نیز همین مسئله بود. باید توجه داشت که متن و کلام این موسیقی‌ها مورد تایید وزارت ارشاد قرار دارد اما خود موسیقی مجوزی دریافت نکرده.

ترجمه قمشه‌ای نیاز به اصلاح دارد

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی درباره سرانجام تصمیم اتخاذ شده برای قرآن‌های ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای گفت: همانطور که پیشتر نیز اعلام شده هرگونه مجوز برای ترجمه باید به تایید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برسد. در همین راستا معاونت فرهنگی با همکاری و کارشناسی معاونت قرآن و عترت نسبت به صدور مجوز برای ترجمه‌های قرآن اقدام می‌کند. مسئولیت چاپ قرآن و متن عربی آن نیز برعهده موسسه دارالقرآن قرار دارد در رابطه با ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای نیز باید توجه کنیم که ترجمه مذکور نیازمند اصلاحات و رفع اشکالات محتوایی و چاپی است.

وی ادامه داد: نگرانی برخی از بزرگان حوزه دین در رابطه با همین اشکالات و اغلاط محتوایی است که از مدت‌ها قبل مطرح بوده. هرچه هست باید فکری اساسی برای ترجمه‌های این قرآن صورت بگیرد. به همین دلیل شورا و کمیته‌ای تشکیل شده تا بررسی محتوایی ترجمه‌های قرآن را برعهده بگیرد. مسئله اینجاست اگر اصلاحات مذکور صورت بگیرد این ترجمه دیگر ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای به حساب نمی‌آید. درحال حاضر بحث بر سر این است که مشکلات همین ترجمه فعلی را چگونه می‌توان حل و فصل کرد البته خوشبختانه ترجمه‌های بسیار خوبی از قرآن در کشور وجود دارد که با مشکلات ترجمه‌ای و محتوایی بسیار کمی روبرو هستند.

افزایش تعرفه کاغذ با مخالفت جدی ارشاد روبرو می‌شود

سخنگوی  وزارت ارشاد در پاسخ به موضع وزارت ارشاد در قبال توافق اولیه مبنی بر افزایش تعرفه کاغذ به 7 درصد اظهار داشت: قبل از این نیز اعلام کردیم که وزارت ارشاد با هرگونه افزایش تعرفه کاغذ مخالف است و چنانچه این افزایش تعرفه به هیات دولت برود؛ وزارت ارشاد به عنوان مخالف این طرح مجدد اقدام خواهد کرد. وزارت ارشاد به عنوان اقدامی عملی مطلوب می‌بیند که اولا این طرح اساسا به هیات دولت راه پیدا نکند و درثانی چنانچه در جلسه هیات دولت مورد پرسش قرار گرفت با مخالفت قطعی و جدی وزیر ارشاد روبرو می‌شود. ما همچنان معتقدیم هر تصمیمی درباره افزایش تعرفه کاغذ به ضرر صنعت نشر و حوزه فرهنگ کشور خواهد بود و باید به بکارگیری راه‌حل‌های حمایتی دیگر به فکر تولیدکنندگان داخلی کاغذ باشیم.

صداوسیما عادل‌تر باشد

نوش‌آبادی پیرامون موضع‌گیری‌های یکطرفه صداوسیما در قبال اقدامات دولت و بویژه برجام گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای و عدالت در انتشار اخبار و گزارش یک اصل رسانه‌ای و فرهنگی به‌شمار می‌آید مخصوصا رسانه‌هایی که مخاطب بیشتری دارند اعم از رسانه ملی؛ خبرگزاری‌ها و سایت‌ها باید به همان میزان که نقش عمومی‌تری در جریان افکار عمومی دارند؛ مراتب اصول اخلاقی را بیشتر رعایت کنند. در همین راستا رسانه ملی باید نقش موثری در وحدت ملی و انسجام کشور بازی کند و انتظار داریم در برنامه‌ها و گزارش‌های خبری نیز این رویه را دنبال کنند و در برخورد با مسائل روز مثل برجام و دوران پساتحریم موضع‌گیری عادلانه‌ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: دستاوردی مانند برجام باید برای همه قابل احترام باشد چراکه نقدها به این مسئله پیش‌تر از اینها صورت گرفته و درحال حاضر برجام یک تصمیم حاکمیتی به حساب می‌آید که همه بایدبه آن احترام بگذارند. اصولا صداوسیما نباید متعصب به یک جناح و گروه خاص باشد و در انتشار اخبار و گزارش‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل کند.

برخوردهای سلبی و تنبیهی راه‌حل چالش‌ها نیست

معاون پارلمانی وزارت ارشاد همچنین درباره اقدام عملی وزارت ارشاد باتوجه به حضور مکرر هنرمندان ایرانی در شبکه‌های خارجی گفت: دستورالعمل‌ها و قوانین موجو د در رابطه شبکه‌های ماهواره‌ای کاملا روشن و شفاف است ولی باید درنظر داشت تنها برخوردهای سلبی و تنبیهی راهکار حل این چالش و مشکل نیست. افزایش حضور هنرمندان ایرانی که بعضا متعهد و محبوب به حساب می‌آیند در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج نیاز به آسیب‌شناسی قوی دارد چراکه واقعا اتفاقی نگران‌کننده است. البته وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند برطرف‌کننده چنین مشکلی باشد و از سوی دیگر ما نمی‌خواهیم عرصه هنر را دچار مشکل و آسیب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه هشدارها درباره عدم حضور در شبکه‌های ماهواره‌ای باید جدی گرفته شود اما ما هم وظیفه داریم به بررسی انگیزه‌ها وچرایی این اتفاق ناخوشایند بپردازیم. موانع موجود باید برطرف شود اگر نیاز به تصمیم‌گیری‌های محکمی در داخل کشور وجود دارد؛ اتخاذ کنیم. در کنار همه این مسائل نباید فراموش کنیم که حرف‌ها و دغدغه‌ها و انگیزه‌های این هنرمندان را نیز بشنویم و سعی در برآورده کردن انتظارت و توقعات آنها داشته باشیم. تنها با اقدامات سلبی و تنبیهی این مسئله حل نمی‌شود و همه باید همکاری کنند تا به یک نگاه مشترک و ماندگار برای جلوگیری از فریب‌خوردن هنرمندان ایرانی برسیم.

همکاری با کانال‌های تلگرامی مثل بدندید مشکل آفرین است

سخنگوی وزارت ارشاد درباره فعالیت هنرمندان در کانال‌های تلگرامی وابسته به شبکه‌های ماهواره‌ای مثل جم تیوی نیز گفت: وقتی خود شبکه از نظر ما امکان فعالیت و همکاری ندارد پس طبعا همکاری با کانال‌های تلگرامی و سایت‌های مرتبط مثل بدندید نیز مشکل آفرین خواهد بود.

نوش‌آبادی در توضیح علل به تاخیر افتادن امضای تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و نیروی انتظامی برای ساماندهی برگزاری کنسرت‌ها نیز بیان کرد: به دلیل حساسیت‌های این موضوع و نیاز به کارشناسی دقیق و اصولی ازسوی دو نهاد وزارت ارشاد و نیروهای مسلح امضای تفاهم نامه کمی طول کشیده است ولی به یک جمع‌بندی نهایی در این باره رسیدیم و نهایتا شیوه نامه اجرایی به امضای شخص وزیر و فرمانده ناجا خواهد رسید.

مشکلات مالی ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی برطرف نشده

سخنگوی  وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل مالی ارکستر سمفونیک نیز گفت: ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی همچنان دغدغه‌های مالی و نیازهایی که اعلام کرده بودند برطرف نشده امیدواریم با افزایش اعتبار مناسب در لایحه بودجه سال 95 در کنار پرداخت حق‌الزحمه نوازندگان و مدیران ارکستر بتوانیم نیازهای سخت‌افزاری دو ارکستر را نیز برطرف کنیم. بالاخره ارکستر ملی و سمفونیک بعد از سال‌ها وقفه دوباره اجرای خود را‌ آغاز کرده‌اند و اصلا نمی‌خواهیم به دلایل مالی متوقف شود.

حضور همه خبرنگاران از همه رسانه‌ها در جشنواره فیلم فجر ممکن نیست

او در توضیح انتقادها مبنی بر عدم رعایت عدالت برای حضور خبرنگاران در جشنواره فیلم فجر امسال نیز یادآور شد: براساس تصمیم اتخاذ شده امسال دو مکان برای رسانه‌ها و مردم به عنوان کاخ جشنواره معرفی شد. سینما  ملت به عنوان کاخ مردمی و برج میلاد به عنوان کاخ رسانه‌ای. خبرنگارانی هم که تاکنون موفق به کارت حضور در جشنواره نشده‌اند می‌توانند از طریق معاونت مربوطه نسبت به دریافت کد شرکت در جشنواره و همچنین تهیه بلیت رایگان اقدام کنند. امسال از صدور کارت و مجوز مکتوب برای خبرنگاران پرهیز شده و همین کد می‌تواند امکان حضور خبرنگاران در جشنواره را فراهم کند هرچند باید درنظر داشت محدودیت فضا همواره وجود دارد و امکان حضور همه خبرنگاران از همه رسانه‌ها شاید فراهم نشود.

فقط هفته‌نامه مکتوب یالثارات لغو مجوز شده

سخنگوی وزارت ارشاد درباره فعالیت سایت موسسه یالثارات باوجود لغو مجوز هفته نامه مذکور تصریح کرد: بسیاری از موسسات یا هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها در کنار فعالیت مکتوب خود فعالیت‌های مجازی نیز دارند. لغو مجوز یک هفته‌نامه مکتوب به معنای لغو سایر فعالیت‌های مرتبط با آن رسانه نیست. بر همین اساس لغو مجوز صورت گرفته تنها شامل هفته‌نامه مکتوب یالثارات می‌شود و دلیلی برای مسدود کردن سایر فعالیت‌های به این موسسه وجود ندارد.

شهرآفتاب هنوز گزینه اصلی نمایشگاه کتاب است

نوش‌آبادی همچنین در این نشست بر ممکن‌ترین گزینه بودن شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه  کتاب 95 تاکید کرد اما امضای تفاهم‌نامه به شهرداری را منوط به تضمین این نهاد به فراهم آوردن امکانات، زیرساخت‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی تا شهر آفتاب دانست.

کد خبر : ۳۴۱۱۹۵