خبرگزاری کار ایران

دورهمی کودکان با لیلی گلستان در اولین شماره‌ی «لاک‌پشت پرنده»

نخستین شماره‌ی نشریه‌ی «لاک‌پشت پرنده» با فهرست بهترین محصولات فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان و پرنده‌‌‌ای برای عروسک منتشر شد.

به گزارش ایلنا،  در این شماره در بخش «خط شروع» گفت‌وگوی مدیرمسئول نشریه با خودش منتشر شده است.

مهدی حجوانی هدف از انتشار ماهنامه‌ی لاک‌پشت پرنده را ارزیابی، بررسی و معرفی محصولات فرهنگی کودکانه بیان کرده است و گفته که مخاطب این نشریه پدر و مادرها، معلم‌ها، مسئولان مهدکودک‌ها، مدیران فرهنگی، کتابدارها، و به‌طورکلی همه‌ی کسانی که با انتخاب و خرید محصولات فرهنگی برای بچه‌ها سروکار دارند، خواهند بود.

وی با تأکید بر این‌که «هیچ مجله‌ای در ایران منتشر نشده و نمی‌شود که بر معرفی محصولات فرهنگی کودکانه تمرکز کرده باشد و برای این کار گروه‌های متخصص داوری تشکیل داده باشد و سابقه و اعتبار ما را داشته باشد»، به سی سال تجربه‌ی تئوری و نظری و میدانی و عملی‌اش در زمینه‌ی ادبیات و هنر کودک و نوجوان و سابقه‌ی انتشار فصلنامه‌ی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان (از سال ۱۳۷۴) و فهرست لاک‌پشت پرنده (از سال ۱۳۹۰) اشاره کرده است. این نشریه پایدارترین نشریه‌ی نظری در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان بوده است.

«هندوانه‌ی شب یلدا» قصه‌ی تصویری یک خانواده‌ی ایرانی با عکاسی محسن علیشیری و دیدار بچه‌ها با لیلی گلستان در گالری در بخش دورهمی از مطالب متفاوت این نشریه است که توصیه‌هایی درباره‌ی چرایی و چگونگی گالری‌گردی با کودکان را در قالب گزارشی مستند درباره‌ی حضور کودکان در گالری گلستان مطرح می‌کند.

 فهرست لاک‌پشت پرنده با معرفی بهترین‌های اسباب‌بازی، فیلم و انیمیشن، کتاب، فضای دیجیتال، موسیقی و محصولات شنیداری نیز از بخش‌های اصلی هر شماره از این نشریه و شامل پیشنهادهایی برای کتاب‌خوانی، تفریح و سرگرمی و... کودکان و نوجوانان است که پس از ارزیابی و بررسی گروه‌های داوری مجزا و متخصص در هر زمینه معرفی می‌شود.

لیلی رشیدی، کیوان کثریان، شاهین امین، روح‌الله بیات، گیسو فغغوری و حدیث لزرغلامی گروه داوری فیلم و انیمیشن؛ فرزان فرنیا، عزت‌الله الوندی، ماهور احمدی، شهرزاد بهشتیان و کیاوش صاحب‌نسق گروه داوری موسیقی و محصولات شنیداری؛ محمد میرزایی، حسین شیخ‌الاسلامی، نوید فرشچی و زهرا بهرامی گروه داوری محصولات فضای دیجیتال؛ معصومه انصاریان،‌ محمود برآبادی، روشنک پاشایی، عذرا جوزدانی، شکوه حاجی‌نصرالله، شیوا حریری، مینا حدادیان،‌شادی خوشکار، فاطمه زمانی، حسین شیخ‌الاسلامی، گیسو فغفوری، حدیث لزرغلامی، نلی محجوب، مریم محمدخانی و سیدمهدی یوسفی گروه داوری کتاب؛ آزاده بیات، آیدین مهدی‌زاده،‌ مینا حبیب‌نژاد، مجید قادری و شکوه حاجی‌نصرالله گروه داوری اسباب‌بازی هستند.

«تفریح فراموش‌شده» از لیلی رشیدی؛ «موسیقی‌هایی برای همه» از فرزان فرنیا؛ «قصه، پلی برای زنده‌ماندن کودکی درون» از شکوه حاجی‌نصرالله؛ «اسباب‌بازی‌ها و ساخت دنیای فردا» از آزاده بیات؛ «دنیای خمیری» از نوید فرشچی؛ «پدینگتون، شادمانی تمام‌عیار» از مهرک میراب‌زاده؛ «طبیعت سرنوشتِ من است» گفت‌وگو با علی گلشن، نویسنده و پژوهشگر؛ «وقتی باد در گندمزارها وزید» گفت‌وگو با محمدرضا صادقی، خواننده»؛ «چرا کودکان باید از موزه‌ها و گالری‌های هنری دیدن کنند؟» از فاطمه کاوندی عناوین دیگر مطالب این شماره هستند.

در پرونده‌ی شماره‌ی نخست ماهنامه‌ی «لاک‌پشت پرنده» نیز مطالبی متنوع با عناوین «از عروسک ۷۰۰ ساله تا باربی و لامیلی»، «گشتی در بازار عروسک»، «عروسک‌های موفق ایرانی»، «عروسک‌های دستکشی» و «مهمانی عروسک‌های ایران و جهان» و... از بنفشه محمودی و پوپک عظیم‌پور و گفت‌وگوهایی با امیر سهرابی، پوریا عالمی، بهرنگ تنکابنی، آزاده روستا و هاله مؤدبیان منتشر شده است.

بازارگردی عنوان یکی دیگر از بخش‌های این نشریه‌ است که در این شماره شامل دو گزارش درباره‌ی اسباب‌بازی با عناوین «از شمال تا جنوب تهران در جست‌وجوی یک اسباب‌بازی خوب» و «اسباب‌بازی‌فروشی‌ها در تسخیر تفنگ»؛ یک گزارش درباره‌ی بازار پوشاک و رشد ۱۱ درصدی تولید داخلی پوشاک کودکان؛ و یک گزارش درباره‌ی بازار نوشت‌افزار است.

در بخش گوزن زرد هم، که شامل نوشته‌ها و تجربه‌های مشترک بچه‌ها و پدرها و مادرها است، یادداشت‌هایی از مریم حسینیان، امیلی امرایی، رامین مولایی، سیده ربابه میرغیاثی، معصومه میرابوطالبی، حمید اباذری، مریم تقی‌بیگی، سمیه توحیدلو، فرزانه رحمانی، مروارید انصاری‌پور، مه‌یا اسلامی‌نظری، ستاره بابایی، زهرا عباسی، آزاده شکوری‌راد، فاطمه جناب اصفهانی، زینب بحرینی، نیکو کلینی، سارا دریایی‌پور و... منتشر شده است.

نخستین شماره‌ی ماهنامه‌ی «لاک‌پشت پرنده» در ۱۱۲ صفحه‌ی تمام رنگی و با قیمت ۸۰۰۰ تومان روی پیشخان کیوسک‌های مطبوعات و در کتاب‌فروشی‌های معتبر عرضه می‌شود.

کد خبر : ۳۳۵۵۶۵