خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

واکنش هنرمندان به توافق هسته‌ای+عکس/ با غرور لبخند می‌زنیم

هرچند نزدیک به 24 ساعت از انجام توافق هسته‌ای می‌گذرد اما واکنش‌های مثبت هنرمندان به این توافق همچنان در فیس‌بوک و اینستاگرام‌ ادامه دارد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هنرمندانی همچون تهمینه میلانی، امیرحسین رستمی، پوران درخشنده، رضا مقصودی، محسن محسنی‌نسب، حمید اکبری، آرش مجیدی، یغما گلرویی، عاطفه رضوی ، بهاره رهنما، حسین پاکدل، سینا رازیانی، مهدی باقری، هادی حیدری و برخی دیگر درباره این توافق واکنش مثبت خود را اعلام کردند.

حسین پاکدل (نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر) همچون همسر هنرمند خود به این اتفاق مهم واکنش نشان داده و در صفحه شخصی خود آورده است: «تبریک؛ سربلند باشی که با تلاش همکارانت دل ملتی را شاد کردی. ماندگاری این شادی مراقبت سخت و مداومی لازم دارد.»

عاطفه رضوی (هنرمند سینما و تئاتر) نوشت: «گام‌هایی استوار که تا احیای غرور ملی رفت. روز امیدواری بر همه مبارک باد.»

سینا رازانی (بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما) یکی دیگر از چهره‌هایی است که توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 را زیر نظر گرفته و نوشته است: «سپاس از تیم ملی عزیز کشورمون

این هنرمند سپس یک بیت شعر ضمیمه‌ی قدردانی خود از گروه مذاکره‌کننده کشور کرده و می‌نویسد: «ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم/ تو را ای کهن بود و بر دوست دارم»

فرزین محدث؛ یکی دیگر از بازیگران تئاتر کشور نیز به سخنرانی دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان پس از انتشار خبر انجام توافق هسته‌ای اشاره کرده و با انتشار آن بخش که منتقدان بی‌منطق را خطاب قرار داده؛ آورده است: «دکتر حسن روحانی... امروز روز آغازی برای حرکت نو، نشاطی نو، امیدی نو، آینده بهتر برای جوانان‌مان و برای حرکتی سریع‌تر برای رشد و ‫توسعه کشور عزیزمان ایران است. ‫نقد دلسوزانه، آزاد است اما اجازه نمی‌دهم که کسی بخواهد با دروغ، اتهام و سخن ناروایی به امید و اعتماد مردم برای آینده درخشان این کشور، برای رونق اقتصادی، برای صلح و امنیت در کشور و در منطقه صدمه بزند.»

اما توافق تاریخی ایران و قدرت‌های جهانی که روز گذشته با واکنش‌های بین‌المللی زیادی همراه شد و پیام تبریک سران کشورهای منطقه و جهان را به مقامات بلندپایه ایران در پی داشت از چشم بهاره رهنما؛ یکی دیگر از بازیگران سینما و تئاتر دور نماند. این هنرمند که مدتی‌ست به صحنه‌های تئاتری علاقه نشان می‌دهد؛ با انتشار عکسی از وزیر امور خارجه (ظریف متشکریم) در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مردان بزرگ را کارهای بزرگ شاید. به خاطر امنیت و آرامشی که به ملتی که استحقاقش را دارند؛ برگرداندی و به خاطر تدبیر و شعور و ظرافت‌تان، دوست‌تان داریم و تمام قد به احترام می‌ایستیم.

تهمینه میلانی با انتشار  عکسی از محمدجواد ظریف نوشته است: «تبریک فراوان به همه‌ی علاقمندان مذاکرات اتمی   به امید بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و روحی مردم ایران و آغاز دوران نوین در تاریخ.»

غلامرضا موسوی (رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما) نیز نوشت: «سلام و بسیار مبارک است. آقای ظریف و همکارانش خسته نباشیند و خدا قوت. به امید روزگاری بهتر و در شان مردم عزیز کشورمان.»

 هیوا مسیح (شاعر ) نیز به طنز با اشاره به یکی از شخصیت‌های انیمیشن گالیور نوشته است: «من از اولش هم می‌دونستم.

- عید فطر ملت رو می‌برن توی خیابون برای توافق هستهیی جشن بگیرن.

- وقتی هم جشن گرفتند و امضا کردند و شب ملت رفتن خونه صبح تازه یادشون میاد که باید برن سر کار دنبال یه لقمه نون.

- گشت ارشاد بازم ارشاد می‌کنه 

- ارشاد بازم سانسور می‌کنه 

- هیچ چیز تغییر نمی‌کنه. مگر در طول زمان. 

- کلی از آدم پولدارا الان با صدتا شرکت امریکایی قرارداد بستن جنس خریدن و دم در زمان وایستادن تا همین‌که همه هورا کشیدن و دادار و ددور راه افتاد اجناس امریکایی رو بریزن تو بازار. اونوقت کی می‌ره می‌خره کارگر؟ نه، همونایی که قبلاً هم می‌خریدن و.....

- می‌خوام یه نقش تازه بازی بکنم توی خیابون. دارم کم‌کم می‌شم دزد دوچرخه. چون دکل که نمی‌تونم بدزدم

-اوباما هم که حتماً بعدش یه سفر میاد ایران و ملت از فرودگاه تا تهرون با پرچمهای کوچیک صف می‌بندن و دست تکون می‌دن و لبخند می‌زنن. هی به پشت سر اوباما نیگاه می‌کنن که ببین برد پیت و آنجلینا جولی هم میاین یا نه.!

و... - بعد که می‌بینن به این زودی‌ها اتفاقی نیفتاد میان توی فیسبوک و هرجا دست‌شون رسید برعلیه توافق حرف می‌زنن. مثلاً همین الان توی صف نونوایی

داشتتند همین‌جوری واسه خودشون از این حرفا بازم می‌زدن که نوبت من شد. 1000 تومن گرفت و یه نون سنگک داد دستم. دور که شدم تنها جملهیی که تا دور دست توی گوشم می‌پیچید؛ همین بود: من از اولش هم می‌دونستم.

ولی من چندان هم ناامید نبودم

اون هی می‌گفت :

من از اولش هم می‌دونستم

 پیروز کلانتری (مستندساز) نیز با طرح یک سؤال نوشته است: «ظریف، رییسجمهور سال 1400 ایران!؟»

 یغما گلرویی (شاعر) نیز نوشته است: «با شادی مردم لبخند می‌زنیم اما

رسیدن به توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها اگر باعثِ از رکود درآمدنِ اقتصاد این سرزمین و پیشگیری از جنگی که چند سالی بود زمزمه‌اش شنیده می‌شد و شادی مردم بشود، لبخند به لبِ هر آدم دلسوزی می‌آورد اما جدا از این شادیِ واگیر، بیخبری فعلی از نوع اجرا و عواقب درازمدت این توافقنامه همچنان پرسش‌ساز است. به احترام شادی مردم، تبسم‌مان را بر لب‌هامان نگه می‌داریم با امید به اینکه بعدها بتوانیم لبخندِ این لحظهمان را توجیه کنیم. همچنین نباید از یاد ببریم که "باز شدن فضای فرهنگی" و "سپردن امور به اصناف" از شعارهای انتخابی همین دولت بود و هنوز فرهنگ و هنر در این سرزمین همچنان با هزار و یک مشکل دست به گریبان است. مباد که موضوعِ مهمِ خلاصی فرهنگ از باید و نبایدهای بازدارنده و سپردن امورِ هنرمندان به اصناف که در این نزدیک به دو سال حتا مجال و رخصت تشکل نیافته‌اند، در پس این توافق و جشنهایش پنهان بماند و فراموش شود.»

هادی آفریده (مستندساز)  نیز نوشت: «امروز لبخند می‌زنیم چون مردی فهمیم و شجاع که به زبان ادب و احترام مسلط است با جهان به گفتوگو نشست.

اما امروز در عرصه فرهنگ و هنر لبخند نمی‌زنیم چون فردی فهمیم و شجاع که با زبان ادب و احترام مسلط باشد با ما به گفت‌وگو ننشسته است.

آقای روحانی حالا شروع مطالبات خواسته‌هامان از شرایط داخلی است.»

اسدالله امرایی (مترجم) با انتشار عکسی از شادمانی مردم پس از توافق هسته‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: «در صفحه دوست مترجم‌ام مهشید میرمعزی نقل قولی از سیسرو خواندم: "حتی ناعادلانه‌ترین صلح‌ها هم از عادلانه‌ترین جنگ‌ها بهتر است." مردم در خیابان‌های شهر شادی می‌کنند و توافق هسته‌ای را جشن گرفته‌اند. سرود یار دبستانی می‌خوانند.

»People on the streets chanting and singing and celebrating 5+1 deal with Iran

واکنش هنرمندان سینما، تئاتر و موسیقی به توافق هسته‌ای+عکس

کد خبر : ۲۹۰۷۳۸