خبرگزاری کار ایران

رضا بهبودی در گفتگو با ایلنا:

بر در بسته اتاق مدیران کوفتیم و پاسخ نیامد

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۹۹۰

بهبودی معتقد است نقش هنرمندان در شکل‌گیری کمپانی‌های خصوصی بسیار مهم است و در این زمینه نمی‌توان به حمایت مدیران امید داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا بهبودی که این روزها مونولوگ «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» را در سالن تازه تاسیس «موج نو» روی صحنه دارد؛ در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب شد ریسک اجرا در سالن تازه تاسیس را بپذیرد؛ اظها کرد: بخشی از تصمیم به این دلیل بود که با خودم فکر کردم این نمایش یک مونولوگ جمع و جور است و شاید برای یک سالن کوچک و جمع‌ و جور مناسب‌تر باشد. اینکه چه عاملی موجب شد یک سالن با فاصله جغرافیایی دورتر نسبت به مثلا تئاتر شهر یا ایرانشهر را انتخاب کنم از آنجا ناشی شد که میلاد شجره را به واسطه همکاری در نمایش «گفتگوی فراریان» بهتر و بیشتر می‌شناختم. از طرفی خبری به دستم رسید که برنامه بعضی تماشاخانه‌های خصوصی تا شش ماه آینده مشخص است و مجموع این دلایل موجب انتخاب سالن موج نو شد.

این هنرمند افزود: سالن موج نو شاید از بعضی نقاط تهران فاصله داشته باشد اما فضایی صمیمی و دوستانه دارد. قطعا هیچ کس دوست ندارد نمایش خود را در شرایطی به صحنه ببرد که مخاطب نداشته باشد. اگر کارگردان و گروه تئاتری می‌تواند با نوع کار و کیفیت نمایش خود در معرفی یک سالن تازه تاسیس مفید باشد و بر رونق بخشیدن به مجموعه‌های فرهنگی تاثیر‌گزار باشد؛ حتما باید دست به کار شود.

عضو گروه تئاتر لیو تصریح کرد: سالن‌های کمتر شناخته شده و نوپا به این ترتیب بعد از مدتی هویت پیدا می‌کنند و به محلی برای فعالیت‌های نمایشی تبدیل می‌شوند. سالن انتظامی خانه هنرمندان هم به همین ترتیب شکل گرفت و الان به محلی برای اجرای آثار نمایشی بدل شده که باید مدتها برای دریافت زمان اجرا در آن انتظار بکشیم.

او ادامه داد: شش سال قبل مونولوگ «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» در قالب جشنواره مونولیو در سالن انتظامی اجرا شد و سپس سلسله برنامه‌های فستیوال به این سالن هویت و اعتبار بخشید و بعد گروه‌های دیگر وارد عمل شد و خوشبختانه امروز به عنوان یک سالن تئاتر شناخته می‌شود.

بهبودی خاطرنشان کرد: همان زمان بعضی می‌پرسیدند چرا سالن انتظامی برای برگزاری برنامه‌ها انتخاب شده و معتقد بودند مخاطب چندانی به سالن نخواهد آمد. براساس تجربه قبلی تصور می‌کنم سالن موج نو همین سرنوشت را داشته باشد و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد برنامه‌ریزی گروه‌های نمایشی برای اجرا در این سالن خواهیم بود.

بازیگر نمایش‌«به‌خاطر یک مشت روبل»‌ توضیح داد: از طرف دیگر لازم بود میلاد شجره به عنوان یکی از هنرمندان زحمتکش تئاتر که من در تمام این سالها شاهد فعالیت‌های شبانه‌ روزی او بودم به نوعی حمایت شود. حالا که بعد از شش سال ممیزی امکان اجرای این مونولوگ برایم فراهم شد؛ سعی کردم با این نمایش در معرفی سالن نقشی ایفای کنم.

این هنرمند افزود: من هم بدم نمی‌آید در سالنی با ظرفیت 500 نفری اجرا داشته باشم یا نمایش «گفتگوی فراریان می‌توانست» در سالنی با 200 نفر گنجایش روی صحنه برود که با آمار 50 نفری سالن موج نو فاصله زیادی دارد اما به هر ترتیب باید به سالن‌های نو پا و کمپانی‌های کوچک کمک کنیم تا در مسیر رشد قرار بگیرند.

آنقدر بر در بسته اتاق مدیران کوفتیم و پاسخی نیامد که بهتر است درباره حمایت آنها صحبت نکنیم، آنچه باقی می‌ماند سهم هنرمندان است. رضا بهبودی با بیان این جمله در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل نگرانی گروه‌های نمایشی از حضور در سالن‌های تازه تاسیس مانند موج نو و علاقه به فعالیت در سالن‌های امتحان پس داده خاطرنشان کرد: مطمئن نیستم گروه‌ها از آنچه ما انجام دادیم الگوبرداری نکرده باشند اما احتمالا تلاش‌ها همچنان به ثمر نرسیده و نمود عینی نداشته است. گروه‌هایی مانند «آو» که متاسفانه خبر انحلال آنها منتشر شد؛ خیلی شاداب فعالیت می‌کردند و برنامه‌های خوبی داشتند که از خواندن خبر منحل شدن این گروه بسیار ناراحت شدم.

کارگردان نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» گفت: باید توجه داشته باشیم وجوه اقتصادی فعالیت گروه‌های هنری در کشور ما بیمار است و از این نظر با مشکلات و مسائل زیادی مواجه هستیم. شاید یکی از دلایلی که گروه‌ها ریسک اجرا در سالن‌های نوپا و با فاصله از مرکز شهر را نمی‌پذیرند همین باشد. نمی‌توانیم از همکارانمان انتظار زیادی داشته باشیم و نمی‌توان گفت شما بیا در راستای ارتقای هنر فعالیت با ریسک بالا را بپذیر تا نتایج آن در آینده مشخص شود.

بهبودی افزود: شرایط سخت اجازه نمی‌دهد انتظار داشته باشیم یک هنرمند جوان تمام آمال و آروزهای خود را کنار بگذارد و به آینده‌ای نامشخص فکر کند اما اگر فردی چنین خصلتی داشت حتما باید از او حمایت کنیم. مثل میلاد شجره که باید حمایت شود و حضور من به همراه دیگر هنرمندان تئاتر در سالن موج نو به همین دلیل است.

او ادامه داد: بعضی گروه‌ها هم از جریان شکل دادن به تئاتر خصوصی الگو برداری کرده‌اند اما نمی‌دانیم چقدر توان ادامه مسیر برای آنها فراهم باشد. اگر گروههایی مانند «آو» قدم در چنین مسیری گذاشت حتما باید از آنها حمایت شود. در مقابل اگر گروهی به گام برداشتن در مسیر سخت شکل دادن به تئاتر خصوصی علاقه نداشت؛ نباید قضاوت شود؛ چون با در نظر گرفتن شرایط موجود حق با آنهاست.

بازیگر نمایش «باغ آلبالو» در انتها بیان کرد: مراکز یا سالن‌های تازه تاسیس دولتی هم باید با حضور و اجرای گروه‌های نمایشی موفق به مخاطبان معرفی شوند. از یاد نبریم موسسه اکو همین شرایط را داشت و با حضور گروه‌های حرفه‌ای به تماشاگران و دیگر اهالی تئاتر معرفی شد.

 نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» یکی از مونولوگ‌های گروه تئاتر "لیو" است که سال ۸۷ دو اجرا در تالار انتظامی خانه هنرمندان داشت و امسال امکان اجرای عمومی آن فراهم شده است. این نمایش از روز یکشنبه ۲۳ فروردین هر شب جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ در سالن "موج نو" روی صحنه رفته است.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند به سالن"موج نو" به آدرس خیابان شریعتی، خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقی، پلاک ۵۷ مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز