خبرگزاری کار ایران

در راستای ثبت جهانی آثار ایرانی؛

بانک فیلم‌نامه هنرها و فنون سینمایی ایران آغاز به کار کرد

بانک فیلم‌نامه با تغییر اتی در اساسنامه خود با نام جدید بانک فیلم‌نامه هنرها و فنون سینمایی ایران و در راستای ثبت جهانی آثار ایرانی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بانک فیلم‌نامه که از بیست سال گذشته کار خود را با کانون نویسندگان آغاز کرده بود. تغییر اتی را در در اساسنامه خود در راستای ثبت جهانی آثار ایرانی انجام داده است. پیش از ظهر امروز(16 اسفند) در محل خانه سینما نشستی با حضور  عبدالله اسکندری، محمدعلی سجادی و شادمهر راستین برای اعلام به کار رسمی این بانک با اساسنامه جدید برگزار شد.

عبدالله اسفندیاری(عضو هیات امنای بانک فیلم‌نامه) با تاکید بر ضرورت تشکیل بانک فیلم‌نامه و آثار گفت: در دوران معاونت سینمایی سیف الله داد؛ بانک فیلم نامه تاسیس شد. بانک فیلم‌نامه شامل هیات امنایی است که از چند صنف و نمایندگان چند ارگان تشکیل می‌شود. دراین بانک نمایندگانی از صنف فیلم‌نامه‌نویسان، کارگردان‌ها، تهیه‌کنند‌ه‌ها، خانه سینما و وزارت ارشاد حضور دارند.

او با تاکید بر شخصیت مستقل بانک ادامه داد:  همگی این صناف در شخصیت بانک فیلم‌نامه دخیل و شریک هستند اما بانک دارای یک ماهیت مستقل است. علت این است که کوشش شود مرکزیت ثبت در یک جا باشد که از نظر ثبت و ضبط آثار تناقض وجود نداشته باشد و قابل ارجاع باشد.

اسفندیاری با اشاره به کارکرد بانک فیلم‌نامه گفت: ثبت آثار و حمایت از منافع ثبت‌کنندگان آثار جز دغدغه‌های این بانک است. با ثبت فیلم‌نامه در این بانک؛ قابلیت ارجاع وجود خواهد داشت و همچنین بستری برای دیگر  فعالیت‌ها و حفظ منافع صاحبان آثار ایجاد خواهد شد.

شادمهر راستین(رئیس هیات امنای بانک فیلم‌نامه) با اشاره به گسترده شدن فعالیت‌های این بانک گفت: با توجه به خلاهایی که تاکنون جهت تالیف و ثبت آثار هنری وجود د اشته و همچنین نبود حق تالیف و تصنیف در اساسنامه جدید این بانک؛ سعی در برطرف شدن این دغدغه‌ها داشته‌ایم.

او ادامه داد: پیش از این تنها به قانون سال 48 و مصوبه هیات دولت سال 68 استناد می‌شد و سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی حمایت معنوی از آثار را در حیطه وظایف خود نمی‌دیدند.

راستین؛ ثبت جهانی آثار را یکی از  تغییرات اساسنامه اعلام کرد و ادامه داد: انجمن جهانی مدیریت جمعی آثار دیداری و شنیداری (آیسان) که محل آن در ژنو است صحبت‌هایی صورت گرفته است. با توجه به این‌که ما شاهد پخش فیلم‌های ایرانی با کیفیت‌های بسیار پایین در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم؛ این موضوع دارای اهمیت است. این مسئله در داخل کشور هم به چشم می‌خورد و فیلم‌ها بدون اطلاع و حق تالیف برای نویسندگان در تلویزیون پخش می‌شوند.

او با بیان ضرورت حمایت وزارت ارشاد از این فعالیت ادامه داد: محمد حیدری مدیر موزه سینما به عنوان نماینده وزارت ارشاد در هیأت امنای این بانک حضور دارد که ما خواستار نمایندگان موثرتری از سازمان سینمایی شده‌ایم.

راستین با اشاره به رایزنی‌هایی با معاونت نهاد ریاست جمهوری،‌ معاونت فناوری و اطلاعات و سازمان استاندارد گفت: قرار بر این است که بخشی از ثبت تألیفی آثار در  معاونت فناوری و اطلاعات دنبال شود. همچنین این اقدام با اداره استاندارد کشور هم انجام می‌شود تا این همکاری موجب تضمین خلاقیت شود.

او ثبت در این مرکز را در حد کوچکترین عنصر فیلم که انتخاب نام است؛ محدود کرد و ادامه داد: چشم‌انداز ما برای بیست سال آینده این است که تمام عوامل دخیل در ساخت یک فیلم نگران سرقت خلاقیت‌ها و ایده‌های به کاربرده شده؛ نباشند.

 رئیس هیات امنای بانک فیلم‌نامه این مرکز را پل ارتباطی میان دانشجویان، تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان مراکز فیلم دانست. 

محمدعلی سجادی(نایب رئیس هیأت امنای بانک فیلم‌نامه) گفت: این کار از دوران کانون نویسندگان شروع شد و دوره ریاست  آقای سیف‌اله داد ضمانت اجرایی پیدا کرد و ثبت فیلم‌نامه یکی از اسناد و مدارک تولید فیلم شد که بدون آن پروانه ساخت فیلم داده نمی‌شد. این ضمانت اجرایی تا دوره آقای شمقدری پابر جا بود و یک دوره در آن وقف ایجاد شد.

او  با اشاره به تعامل با سازمان سینمایی و تغییرات در اساسنامه گفت: نبود مرکزی به شکل متمرکز که حقوق مولف را رعایت کند، همواره وجود داشته و این وضعیت هنوز هم  سُست است. شاهد بودیم که تغییر یک معاونت در دوره قبل به خرابی خانه سینما انجامید.

فرید مصطفوی و شادمهر راستین(اعضای شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان ایران)، مرتضی رزاق کریمی (عضو هیأت مدیره خانه سینما)، محمد حیدری (مدیر موزه سینما و نماینده معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدعلی سجادی (نماینده کانون کارگردانان خانه سینما)، عبدالله اسفندیاری (نماینده تهیه‌کنندگان سینمای ایران)، پروین صفری (نماینده انجمن طراحان صحنه و لباس)، محمد سریر (نماینده انجمن آهنگسازان فیلم) و روبرت صافاریان (نماینده انجمن مستندسازان)؛ 9 عضو تشکیل دهنده هیات امنای بانک فیلم‌نامه هنرها و فنون سینمایی ایران هستند.

ثبت و نگهداری تمامی طرح‌ها، فیلمنامه‌های کوتاه، نیمه بلند، بلند، فیلمنامه‌های مستند، داستانی یا غیرداستانی،‌ مجموعه‌های تلویزیونی دنباله‌دار یا اپیزودیک، تله فیلم و تله تئاتر به شکل اورجینال یا غیراورجینال، داستان‌های کوتاه، بلند، رمان و نمایشنامه (که نویسندگان آن مایل‌ هستند اثرشان مبنای اقتباس سینمایی قرار گیرد)، انواع بازی‌های رایانه‌ای، انواع ترانه، موسیقی، شعر و سرود، طراحی صحنه و لباس به منظور استفاده در هر نوع فیلم سینمایی یا تلویزیونی کوتاه یا بلند و فیلم‌های کوتاه و بلند، مستند و داستانی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از داخل یا خارج کشور به این بانک ارائه می‌شود.

کد خبر : ۲۵۸۲۹۷