خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در گفتگو با ایلنا:

موانع غیرتعرفه‌ای کلاف سردرگم عرصه تجارت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۲۷

موانع غیرتعرفه‌ای، فعالان اقتصادی را با سردرگمی و غافلگیری بسیاری مواجه می‌سازد که درنهایت به مختل شدن برنامه‌ریزی‌ها و آینده‌نگری‌های فعالان اقتصادی شده و درنهایت به صورت رکود و ورشکستگی شرکت‌های شناسنامه‌دار، رونق قاچاق و کوله بری، گسترش امضاء طلایی و رانت جویی خود را نشان می‌دهد.

چراغ خاموش بودن دولت‌ها در اتخاذ سیاست‌های غیرتعرفه‌ای سبب ایجاد فضای غبارآلود در تجارت می‌شود که علاوه بر مختل کردن گردش اطلاعات منجر به ایجاد بسترهای تجارت پنهان، قاچاق، کم اظهاری و سایر مصادیق فساد اداری می‌شود.

سیامک حبیبی(دبیر انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این نکته که شفاف سازی ارکان تجارت را باید کلید تسهیل تجارت دانست، اظهار داشت: امروزه اعتقاد به این باور که تجارت در فضای شفاف هم برای فعالان اقتصادی حائز منافع بیشتر است و هم برای دستگاه‌های نظارتی، یک اعتقاد مبتنی بر دستاوردهای چندین ساله کشورهای مختلف جهان است و به اصطلاح باید از آن به عنوان یک تجربه جهان شمول نام برده شود و دولتمردان ما نیز برای گام برداشتن در مسیر توسعه اقتصادی باید آن را در سیاستگذاری‌های خود لحاظ کرده و موانع آن را برطرف سازند.

موانع غیرتعرفه‌ای ماهیتی غیرشفاف دارند

وی با اشاره به اینکه موانع غیرتعرفه‌ای ماهیتی غیرشفاف دارند، تاکید کرد: نتیجه اعتقاد به این باور که الزام به رعایت یک چارچوب شفاف برای دولت‌ها، مردم، گمرکات و تجارت سودمند خواهد بود، گام برداشتن کشور‌ها به سمت کاهش موانع غیرتعرفه‌ای بوده که خود را به شکل سازمان تجارت جهانی نهادینه کرده است.

حبیبی اضافه کرد: معمولاً دولت‌ها با اهدافی چون حمایت از صنایع نوزاد داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از دامپینگ و بهبودی موازنه تراز پرداخت‌ها و… سعی می‌کنند با اتخاذ سیاستهای غیرتعرفه‌ای بصورت چراغ خاموش، واردات برخی کالا‌ها را محدود سازند و اتفاقا همین چراغ خاموش بودن دولت‌ها در اتخاذ سیاستهای غیرتعرفه‌ای سبب ایجاد فضای غبار آلود در تجارت می‌شود که علاوه بر مختل کردن گردش اطلاعات منجر به ایجاد بسترهای تجارت پنهان، قاچاق، کم اظهاری و سایر مصادیق فساد اداری می‌شود.

این عضو انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی با تشبیه موانع غیرتعرفه‌ای به کلاف سردرگم در عرصه تجارت تصریح کرد: درکنار عوارض فوق، ابهام‌های موجود در ماهیت موانع غیرتعرفه‌ای، فعالان اقتصادی را با سردرگمی و غافلگیری بسیاری مواجه می‌سازد که درنهایت به مختل شدن برنامه‌ریزی‌ها و آینده نگری‌های فعالان اقتصادی منجر می‌شود و درنهایت به صورت رکود و ورشکستگی شرکت‌های شناسنامه‌دار، رونق قاچاق و کوله بری، گسترش امضاء طلایی و رانت جویی خود را نشان می‌دهد.

سودآوری بالای قاچاق کالا از مهم‌ترین دلایل گرایش به این پدیده است

وی درخصوص گسترش پدیده شوم قاچاق اظهار داشت: سودآوری بالای قاچاق کالا از مهم‌ترین دلایل گرایش به این امر است و این سود ناشی از تفاوت قیمت‌ها در بازار داخل با کشورهای همجوار است، کار‌شناسان اقتصادی معتقد‌اند یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، وجود موانع غیرتعرفه‌ای است که هزینه‌های متعددی را بر واردکنندگان تحمیل می‌کند.

این فعال اقتصادی علت اصرار سازمان تجارت جهانی بر حذف موانع غیر تعرفه‌ای را آسیب‌های متعدد ناشی از آن بر تجارت جهانی دانسته و اضافه کرد: یکی از شرایط لازم برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و پذیرش موافقت نامه تعرفه و تجارت(گات)، شفاف کردن اندازه حمایت دولت‌های عضو از تجارت است. لذا رفع موانع تجاری و تبدیل آن‌ها به تعرفه‌ها باید در آزادسازی تجاری کشورهای در حال توسعه مورد توجه جدّی قرار گیرد.

وجود موانع غیرتعرفه‌ای مانعی جدی بر سر راه سرمایه گذاری‌ها

حبیبی؛ وجود موانع غیرتعرفه‌ای را مانعی جدی بر سر راه سرمایه گذاری‌های مولد دانست و افزود: رونق سرمایه‌گذاری خارجی و امنیت اقتصادی بیشتر، ایجاد شفافیت و ثبات در قوانین و مقررات کشور، کاهش ریسک تجاری و اقتصادی از عمده مزایای پیوستن به سازمان تجارت جهانی است. البته بدیهی است که پیوستن به این سازمان، نیازمند فراهم کردن شرایط و بسترهای اولیه‌ای است تا اقتصاد کشور از حضور در بازارهای جهانی آسیب نبیند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به منافع بلندمدت در اقتصاد ملی تصریح کرد: منافع بلند مدت اقتصاد ما و حتی حرکت به سمت کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی ایجاب می‌کند که از تمرین کردن برای به حداقل رسانیدن موانع غیرتعرفه‌ای تجاری باتوجه به بها دادن بیشتر به رقابت‌پذیری محصولات داخلی استقبال جدی کنیم و در این میان تشکل‌های اقتصادی به عنوان بازوی مشورتی دولتمردان می‌توانند بهترین گزینه برای هموار کردن این مسیر باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز