خبرگزاری کار ایران

حاشیه نگاری مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر؛

از حضور غلام ژاپنی تا یادی از بهروز وثوقی و فردین

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۳۶

به جای عیاری، محمد لالی(محمد ذوالفقاری‌)، چیچو(شمس الدین دولت‌شاهی) و غلام ژاپنی(غلامحسین میرزایی) از مهدی هاشمی تجلیل کردند / مانی حقیقی از مسعود فراستی تجلیل کرد و سعید راد یاد بازیگرانی همچون بهروز وثوقی و محمدعلی فردین را زنده نگهداشت.

ایلنا: مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر شب گذشته(۱۱ بهمن) در حالی برگزار شد که اتفاقات جالبی در آن افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین بخش از مراسم تجلیل از یک هنرمند پیشکسوت با حضو رضا کیانیان و رخشان بنی اعتماد از هما روستا تجلیل شد.

رضا کیانیان با اشاره به اهمیت تقدیر از هما روستا گفت: من اولین جایزه‌ام را در سینما از دست خانم روستا گرفتم و در صحنه هم با کمک او رشد کردم و هم‌اکنون برای او سر تعظیم فرود می‌آورم.

وی سپس خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر دولت تدبیر و امید! لطفا در هیات دولت مطرح کنید که آلودگی هوا به عنوان یک قاتل زنجیره‌ای در خیابان‌های تهران به راه افتاده است. این آلودگی روزی ۲۴۸ نفر را می‌کشد، اگر می‌خواهید این جشن برقرار باشد، لطفا آلودگی هوا را مهار کنید.

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما نیز طی سخنانی گفت: با ادای احترام به هما روستا؛ نه فقط به دلیل هنر بازیگری‌اش بلکه به دلیل حضور بی‌مثالش در هنرِ چگونه هنرمند ماندن و بودن.

هما روستا با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من خیلی تشکر می‌کنم؛ هم از رضا و هم از رخشان که مرا دلگرم کردند. از تمام هموطنانم تشکر می‌کنم که با مهرشان مرا به زندگی امیدوار می‌کنند.

فیلم بزرگداشت هما روستا را محمدعلی سجادی ساخته بود.

تجلیل از مهدی هاشمی

تجلیل از مهدی هاشمی با نمایش فیلمی که مجید توکلی ساخته بود آغاز شد و این بار به جای آنکه کیانوش عیاری و یا هنرمند مطرح دیگری روی سن حضور پیدا کند؛ سه نفر ار بازیگران سیاهی لشگری که در فیلم‌های مهدی هاشمی با وی همکار بودند به روی سن آمدند.

مهدی هاشمی از محمد لالی(محمد ذوالفقاری‌)، چیچو(شمس الدین دولت‌شاهی) و غلام ژاپنی(غلام حسین میرزایی) از هنروران محله ارباب جمشید دعوت کرد و آن‌ها به روی صحنه آمدند و با اهدای لوح یادبودی از این هنرمند تقدیر کردند.

مهدی هاشمی نیز طی سخنانی گفت: من ۶۵ سالم است و دیدم که وزن این بزرگداشت را نمی‌توانم تحمل کنم و زنگ زدم به همکاران سی‌ و پنج ساله‌ام که با هم باشیم.

مهدی هاشمی ضمن تشکر از برگزاری بزرگداشتش در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: تبریک می‌گویم به دوران جدید و سلام می‌کنم به امیدی که در ما ایجاد شده است. امشب، شب پرافتخاری برای من است چرا که جایزه‌ام را از دست شریف‌ترین همکاران ۳۵ ساله‌ام می‌گیرم.

غلامحسین میرزایی یکی از هنروران محله‌ ارباب جمشید هم در سخنانی یادآور شد: من از سال ۴۷ در سینما هستم و تنها افتخارم این است که داریوش فرهنگ «دو فیلم با یک بلیط» را ساخت و مرا در کنار مهدی هاشمی قرار داد، من ممکن است تا دو سال خواب چنین روزی را هم نبینم، کسی اصلا حواسش به ما نبود.

شمس‌الدین دولت‌شاهی و محمد ذوالفقاری هم در سخنانی ضمن تشکر از مهدی هاشمی از حضورشان در این مراسم تشکر کردند.

تجلیل از جهانگیر میرشکاری

تجلیل از جهانگیر میرشکاری با نمایش فیلمی درباره وی به کارگردانی میثم مولایی آغاز شد و بعد سیروس الوند کارگردان سینما از جهانگیر میرشکاری صدابردار سینمای ایران تقدیر کرد.

الوند با اشاره به تلاش‌های می‌رشکاری در اعتلای صدای سینمای ایران گفت: قطعا این دوره جشنواره‌ای پرشکوه با آسمانی پرستاره خواهیم داشت و از همین الان به آقایان ایوبی و رضاداد تبریک می‌گویم.

وی درباره جهانگیر میرشکاری تاکید کرد: من خیلی از صدابرداری سر صحنه می‌ترسیدم چون ما نسل دوبله هستیم. یک روز سماک‌باشی عزیز به من گفت صدابرداری سر صحنه وقتی نهادینه می‌شود که مسعود کیمیایی عزیز صدابرداری سر صحنه انجام بدهد که انجام داد.

الوند افزود: یکی از افتخارات جهانگیر میرشکاری این است که بسیاری از صداگذاران سینمای ایران شاگرد او بوده‌اند و او به گردن صدای سینمای ایران حق بزرگی دارد.

جهانگیر میرشکاری با تشکر از وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی و علیرضا رضاداد بیان کرد: باید ابتدا از تیم مدیریت جدید تشکر کنم که شادی را به سینما بازگردانند. همچنین باید از آقای علیرضا رضاداد و تیمش که بنده را برای برگزاری بزرگداشت قابل دانستند و از بانوی بزرگ زندگی‌ام که ۳۹ سال مرا تحمل کرد، تشکر کنم.

تقدیر از جواد شریفی‌راد طراح جلوه‌های ویژه

مراسم تجلیل از جواد شریفی راد طراح جلوه‌های ویژه سینمای ایران که چندی پیش در سر صحنه فیلم معراجی‌ها کشته شد با حضور خانواده وی برگزار شد.

در این بخش رییس سازمان سینمایی در میان تشویق حاضران، لوح یادبودی را به خانواده زنده‌یاد شریفی‌راد تقدیم کردند. مسعود ده‌نمکی هم یاد چهار سینماگر از دست رفته دیگر در حادثه پروژه «معراجی‌ها» را گرامی داشت.

حاشیه‌ها:

*علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای سخنرانی، متن پیام حسن روحانی رئیس جمهور را قرائت کرد.

*اجرای مراسم را فرزاد حسنی برعهده داشت که سعی می‌کرد با شوخی‌های خود با هنرمندان فضای مفرحی را ایجاد کند هرچند دیر آمدن حسنی به روی سن آن هم بعد از سخنرانی رضا داد و جنتی این شائبه را بوجود آورده بود که شاید با اجرای وی مخالفت شده است.

* اجرای قطعات نمایشی با موضوعات انقلاب اسلامی توسط گروهی از دخترانی که لباس سفید بر تن کرده بودند مورد توجه تماشاگران قرار گرفت و چند نفر از حاضران اجرای این بازیگران را به اجراهای فرزانه کابلی شبیه می‌دانستند.

* مانی حقیقی در هنگام آمدن به روی سن با تقدیر از هیات داوران و هایده صفی یاری به طنز گفت: علی رغم میل باطنی باید از مسعود فراستی و همچنین خبرگزاری فارس برای مطالبی که درباره این فیلم نوشتند و ما از آن نوشته‌ها در آنونس خود استفاده کردیم؛ تشکر کنم.

وی ادامه داد: ما هرچند دیگر درباره مدیران حوزه هنری حرفی نمی‌زنیم اما آن‌ها را می‌بخشیم به شرط آنکه دیگر رفتارهای گذشته را تکرار نکنند. از مدیران جشنواره هم می‌خواهم تا با محسن امیریوسفی مهربان‌تر باشند.

سعید راد نیز هنگام حاضر شدن به روی سن گفت: امروز با آمدن دولت تدبیر و امید، امید در دل‌ها زنده شده است و من نیز امیدوارم.

وی ادامه داد: این سن و تالار وحدت بسیار باشکوه است و آدم‌های مهمی به اینجا آمدند. از همه بزرگان خواهش می‌کنم که بخشندگی در بین آن‌ها باشد و ما باید یادی از بزرگان بازیگریمان همچون محمدعلی فردین و بهروز وثوقی داشته باشیم زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم آن‌ها ستون‌های سینمای ما هستند.

راد افزود: بازیگرانی همچون پولاد کیمیایی، حامد بهداد و مسعود فروتن آینده سینمای ایران هستند که از آن‌ها سرمشق گرفتند.

* رضا یزدانی در بخش پایانی مراسم سه ترانه اجرا کرد که مورد استقبال قرا گرفت.

* مراسم افتتاحیه به صورت زنده از شبکه نمایش پخش شد و با سخنرانی رضا داد پخش آن آغاز شد اما با ورود فرزاد حسنی و گروه موسیقی پخش مستقیم قطع شد و بعد از آن با تاخیر برنامه پخش شد.

*مراسم ساعت ۱۸:۳۰ آغاز و ۲۱:۳۰ به پایان رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز