خبرگزاری کار ایران

ظریف در مجلس:

توفیق ملت ایران را به ضعف تبدیل نکنیم/ رئیس بانک مرکزی روسیه گفت بدون FATF نمی‌توانیم برای شما کاری بکنیم/ دچار خودتحریمی نمی‌‌شویم

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۱۷۲

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مجلس امروز در آستانه یک تصمیم تاریخی است، تاکید کرد: با برجام یک رشته بهانه را توانستیم از امریکا و اسرائیل بگیریم. اگر برجام به نفع ایران نبود، امریکا از آن خارج نمی‌‌‌شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌‌‌کرد یک تنه در برابر آن قرار گرفته‌‌‌ام. برجام توفیق این ملت بود، توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در جریان رسیدگی به لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: دوستان گرامی! ما توانسته‌ایم همانطور که رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها، امریکا را شکست بدهیم. بارها با مقاومت مردم و با تدبیر، امریکایی‌ها را شکست دادیم؛ این بار هم با درایت، همراهی و همدلی، امریکا را شکست می‌دهیم.

شکست تحریم‌ها نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است

وی با بیان اینکه تحریم‌های امریکا علیه مردم ایران شکست می‌خورند، اظهار داشت: شکست تحریم‌ها نیازمند همدلی و همراهی همه مردم و نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد و رئیس‌جمهور امریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه ایران انزوا کند و با سواستفاده از ریاست امریکا در شورای امینت – که خوشبختانه به پایان رسید -، نه تنها نتوانست شورای امنیت را به ابزار فشاری علیه ایران تبدیل کند بلکه شورای امنیت به محاکمه سیاست‌های یکجانبه امریکا علیه برجام تبدیل شد که از برکات مقاومت مردم و درایت رهبری و تصمیم مجلس و پیگیری برجام بود.

توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم

ظریف با تاکید بر اینکه برجام توانست سیاست‌های امریکا را در دنیا را منزوی کند، تصریح کرد: برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد. برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند و اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف را به استهزا کشاند که از توفیقات مردم و نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواسته‌های مردم است. 

وی با بیان اینکه مجلس امروز در آستانه یک تصمیم تاریخی است، خاطرنشان کرد: با برجام یک رشته بهانه را توانستیم از امریکا و اسرائیل بگیریم. اگر برجام به نفع ایران نبود، امریکا از آن خارج نمی‌‌‌شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌‌‌کرد یک تنه در برابر آن قرار گرفته‌‌‌ام. برجام توفیق این ملت بود، توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم. 

امریکا با پیوستن ایران به لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم مشکلات بیشتری برای بهانه‌گیری پیدا می‌کند

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به لوایح چهار گانه FATF ابراز داشت: لوایحی که امروز مورد تصمیم‌گیری مجلس قرار می‌گیرد بهانه‌های بعدی را از امریکا می‌گیرد؛ همان بهانه‌هایی که مانع معاملات ما شدند و توانسته‌اند فشار بیاورند و اجازه معاملات مالی را به ما ندهند.

ظریف ادامه داد: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم مشکلات مالی حل می‌شود ولی ما تضمین می‌دهیم با پیوستن به این لایحه، امریکا مشکلات بیشتری را برای بهانه‌گیری علیه ما پیدا می‌کند.

مخالفت با حق‌شرط‌ها به معنای ساقط شدن آنها نیست

وی با بیان اینکه ایران در شرایط دشوار کنونی با نگرش دقیق و بررسی جدی در محافل رسمی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده هم بهانه‌های امریکا را بگیرد و هم زمینه مداخلات امریکا را فراهم نکند، عنوان کرد: شورای عالی امینت، در دبیرخانه خود ساعت‌ها برای بررسی این لوایح ‌زمان گذاشته که علاوه‌بر بررسی‌های صورت گرفته در دولت و مجلس است. شورای عالی امنیت این لوایح را بررسی کرده و حق شرط‌هایی را قائل شده که بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه به برخی از مخالفت‌ها با لوایح چهارگانه FATF اشاره کرد و یادآور شد: دوستان می‌‌‌‌‌‌‌گویند ممکن است حق شرط ما نپذیرند اما این به معنی باطل بودن حق شرط نیست. در موضوع مخالفت گروه‌‌‌‌های آزادیبخش با گروه‌‌‌های تروریستی، اکثر کشورهای منطقه حق شرط‌های مشابه گذاشته‌اند و اگرچه با برخی از این حق‌شرط‌ها مخالفت شده ولی به معنای ساقط شدن این حق‌شرط‌ها نیست و براساس یک یا چند مخالفت، حق‌شرط‌ها از بین نمی‌روند. 

تصویب حق‌شرط حق مجلس است

ظریف افزود: بسیاری از کنوانسیون‌ها با مخالفت‌های متعددی مواجهه شده‌اند ولی اینها از درجه اعتبار ساقط نشده است. حق‌‌شرط برای ما محترم بوده و دیگران هم می‌توانند به حق شرط ما اعتراض کنند. ما چه حدود از اختیار و دیگران چه حدود اختیار و اثار آنها چه خواهد بود. حق‌‌شرط ما از نظر حقوقی محترم است و این حق مجلس است که برای تصویب کنوانسیون شروطی را تعیین کند و این شروط در زمان الحاق ابلاغ خواهد شد. 

وی با اشاره به مجدد به برخی مخالفت‌های دیگر به لوایح چهار گانه FATF بیان کرد: از آقای همتی سوال کردم. گران شدن ارز و ارزان شدن آن هیچ ارتباطی با FATF نداشته است. دوستان مردم را درباره نوسات ارز به مسائلی که دلایل دیگری دارد که برخی مشکلات آن ذکر شده و برخی در آینده گفته می‌‌‌شود، به FATF ارتباط ندهند اما FATF ارتباط مستقیمی با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی، بازرگانان ایرانی و عدم امکان پرداخت به ایران دارد. 

رئیس بانک مرکزی روسیه گفت بدون FATF نمی‌توانیم برای شما کاری بکنیم

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ممکن است دلایل دیگر همچون خباثت‌های امریکا را داشته باشد ولی FATF از مشکلاتی که دوستان ما به ما می‌‌‌گویند. چین که مواضع استکباری ندارد، مواضعش در عرصه بین‌المللی شبیه ایران است و شریک راهبردی ایران است. ما با روسیه شریک راهبردی هستیم اما رئیس بانک مرکزی روسیه سه روز قیبل به آقای همتی گفت بدون FATF نمی‌توانیم کاری برای شما بکنیم. 

ظریف در برابر درخواست‌ها برای دادن تضمین گفت: به من نگویید تضمین بده تا همه مشکلات حل می‌شود اما با تصویب FATF آن وقت یکی از مهمترین بهانه‌‌ها برداشته می‌‌‌شود و نمی‌‌توانند با بهانه‌‌‌‌گیری جلوی کار ما را بگیرند. 

دچار خودتحریمی نمی‌‌شویم

وی با بیان اینکه ما توانستیم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا که شریک راهبردی اروپا بوده و هست آمده‌‌اند مقرراتی را ایجاد کرده‌‌اند که تحریم‌های آمریکا را دور بزنند، اظهار داشت: در جهان مکانیزمی که اتحادیه اروپا در حال ایجاد آن است، شروع پایان حکومت دلار شناخته می‌‌شود. خودمان را دست کم نگیریم. بدانیم برجام و جمهوری اسلامی چه کاری کرده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اروپا می‌‌گوید برای اینکه بتوانیم این مکانیزم را ایجاد کنیم، لازم است شما عضو کنوانسیون شوید. اینها واقعیات است. من واقعیات را عرض کردم. کسی را نمی‌‌ترسانیم بلکه به خودمان و مردم ایمان داریم اما دچار خودتحریمی نمی‌‌شویم؛ با دادن بهانه به صهیونیسم خودمان را دچار خودتحریمی نمی‌‌‌‌کنیم. 

ظریف با بیان اینکه خودمان را از مکانیسمی که برای دور زدن دلار توسط اتحادیه اروپا تعیین شده محروم نمی‌‌کنیم، تصریح کرد: آن نگرانی‌‌ها را رفع می‌‌کنیم و مقابل آمریکا می‌‌ایستیم و براساس صحبت مقام معظم رهبری دوباره آمریکا را شکست می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز