خبرگزاری کار ایران

صادقی در دانشگاه تربیت مدرس:

محروم شدن دانشجویان به خاطر مذهب غیرقانونی است/ ولایت فقیه سازگار با دموکراسی است

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۵۰۶

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حق آموزش یک حق بشری است که اصل ۳۰ قانون اساسی نیز این امر را متعلق به همه ملت می داند،‌گفت: آن چه که امروز در آموزش عالی اعمال می شود و دانشجویان به خاطر مذهب دیگر از تحصیل محروم می شود غیر قانونی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود صادقی در نشست «دانشگاه احیا یا احتضار» با بیان این که آذر ماه مانند خرداد پر از حادثه است گفت: ۱۰ آذر شهادت شهید مدرس که روز مجلس نام گرفت و ۱۶ آذر شهادت سه اهورای آذری به تعبیر استاد شریعتی است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: دوستان یک عنوان رادیکال و مایوس کننده دانشگاه احیا یا احتضار گذاشته اند اما بازهم از شما تشکر می کنم. سه قطره خون بعداز ۴ ماه از کودتای ۲۸ مرداد ریخته شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: دانشگاه از بدو تاسیس در ایران نقش خودش را تا حد مناسبی ایفا کرده و در همه سیاست‌های کشور نقش پیشگام و تعیین کننده‌ای داشته است.

صادقی با بیان این که امام (ره) فرمود دانشگاه مبدا تحولات است گفت: اگر خواهان پیشبرد اهداف هستیم نباید راهی جز دانشگاه متصور باشیم اما باید لوازم و ابزارش که تحولات اجتماعی و فرهنگی است، آماده باشد.

وی اظهار داشت: حق آموزش یک حق بشری است و همه آحاد ملت حق دسترسی به آموزش دارند. اصل ۳۰ قانون اساسی نیز این امر را متعلق به همه ملت می داند.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: تمام ایرانیان صرف نظر از جنسیت، نژاد، مذهب و زبان باید از حق آموزش برخودار باشند و هیچ کس را نباید به خاطر داشتن مذهبی دیگر ولو مذاهبی که جز سه مذهب یگانه نیستند، محروم کنیم بلکه باید آموزش ببینند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: آن چه که امروز در آموزش عالی اعمال می شود و دانشجویان به خاطر مذهب دیگر از تحصیل محروم می شود غیر قانونی است.

صادقی با اشاره به قانون مصوب سال ۶۴ درباره هیات علمی دانشگاه ها گفت: باید این قانون اصلاح شود زیرا تا حکم قضایی وجود نداشته نباید عضو هیأت علمی را تعلیق کرد. این بلاتکلیفی بخصوص در دوره  زمینه را فراهم کرد تا بسیاری از اعضای هیأت علمی تعلیق شوند.

عضو فراکسیون امید، با اشاره به سالروز تصویب قانون اساسی گفت: با گذشت کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب صاحب قانون اساسی شدیم در حالی که بسیاری از انقلاب ها چندین سال در حالتی انقلابی مانده بودند اما با اصرار امام راحل این اتفاق افتاد که ما صاحب قانون اساسی شویم . البته قانون اساسی ما ویژگی های خاص خود را دارد ولی در عین حال از برخی ویژگی های مشترک در اکثر قوانین اساسی جهان بهره مند است، از جمله اصل تفکیک قوا که طبق آن قوه قضاییه و قاضی آن باید بتوانند بدون فشار و کاملاً مستقل درباره هر پرونده‌ای رای خود را صادر کنند.

وی افزود: من در دانشگاه گیلان هم که در روز گذشته سخنرانی کردم گفتم که جامعه ما یک جامعه در حال گذار از استبداد به دموکراسی است و قانون اساسی ما هم همین است که ما را به سمت دموکراسی سوق دهد البته این که ما چقدر در چهار دهه گذشته موفق شدیم که این گذار را طی کنیم قابل بررسی است.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، ادامه داد: اگر به دیدگاه قانون اساسی توجه کنیم که نگاه دینامیکی و غیرایستا است متوجه می شویم که این گذار به سوی دموکراسی یک شبه با تصویب یک قانون فراهم نمی شود و ما با استفاده از ظرفیت های قانونی و بدون قانون شکنی می‌توانیم به سوی دموکراسی و تحقق حقوق مردم حرکت کنیم.

صادقی با بیان این که  مفاهیم قانون اساسی ما مدرن است گفت: اما قانون گذاران ما این موارد را از متن اسلام برداشته اند و البته اسلام هم اجازه می دهد که ما آن بخشی از مفاهیم مدرن که تضادی با مبانی اسلام ندارد را مورد توجه قرار دهیم.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: شاید از دید نسل ما وجود نهادی به نام ولایت فقیه خیلی مطلوب تلقی نشود و از موارد مانع گذار تلقی شود اما اگر دنبال تحقق همان انگاره‌ها و رویکردهای قانون اساسی برویم، اتفاقا ولایت فقیه خیلی هم سازگار با دموکراسی است.

وی افزود: تئوری ولایت فقیه هم همین است که باید صفات ولی بودن در فردی وجود داشته باشد پس ولایت فقیه قائم به شخص نیست، و در خود قانون اساسی هم پیش بینی شده که اگر ولی فقیه یکی از صفات لازمه را از دست بدهد یا مشخص شود از ابتدا این صفات را نداشته است می‌توان او را برکنار و از او سوال کرد و نمایندگان خبرگان بر او نظارت کنند.

صادقی تاکید کرد: پس ما به جای نفی کردن این موارد در قانون اساسی همواره حق پرسشگری را برای خود قائل باشیم.

نماینده مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی با بیان این که در قانون اساسی مقرر شده است که نمایندگان درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و کسی حق تعقیب آنان را ندارد اظهار داشت: اما می بینیم که امروز فردی که خودش کابینه اش را خط قرمز می دانست می گوید نمایندگان پا از گلیم خود فراتر گذاشته اند در حالیکه این یک اصل قانونی است.

وی عنوان کرد:ضمن اینکه نمایندگان مجلس تنها مسئولان کشور هستند که سخنان آنان به طور زنده از رادیو پخش می شود در حالی که ما دیده ایم حتی صدا و سیما گاهی سخنان رهبری را هم سانسور می کند.

صادقی تاکید کرد: من دانشگاه را رو به احتضار نمی‌بینم و معتقدم همین که فضایی فراهم شده تا ما دور هم بنشینیم و صحبت کنیم و دوباره شاهد احیای انجمن اسلامی هستیم نشان دهنده این است که فضا به سوی بهتر شدن رفته است و اینکه امروز عده‌ای می‌خواهند با فضاسازی کاری کنند که ما فکر کنیم هیچ اتفاقی نیفتاده است را نباید مورد توجه قرار دهیم و مایوس شویم.

صادقی با اشاره به این که نهادهای مختلفی در مورد دانشگاه تصمیم می‌گیرند گفت: در مورد دانشگاه هم باید بدانیم تنها دولت تصمیم گیرنده نیست و نهادهایی چون اطلاعات هم تصمیم گیری‌هایی انجام می‌دهند. وزیر علوم چند درصد از اختیارات حوزه آموزش عالی را در دست دارد؟ آقای توفیقی که یکی از صاحب نظران در این حوزه است می گوید تنها ۳۰ درصد از اختیارات در دست وزیر علوم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد:با توجه به مشکلات این چنینی که در آموزش عالی ما و برای دانشجویان مان وجود دارد، از جمله درباره وضعیت دانشجویان بورسیه و مواردی از این دست لازم است که آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رسیدگی به این موارد توجه بیشتری داشته باشند.

صادقی گفت: کسانی که در انتخابات بازی را ۳۰ بر صفر باختند امروز دنبال یاس افکنی هستند و می خواهند از خاتمی انتقام بگیرند و متاسفانه برخی از ما نیز در زمین آنها بازی می‌کنیم. امروز از این مجلس همان سطح انتظاراتی که از مجلس ششم و دولت اصلاحات  را داشتیم، نباید داشته باشیم. اشکال فراکسیون امید این است که این فراکسیون پشتوانه حزبی ندارد.

عضو فراکسیون امید در مورد شفاف‌سازی درباره بودجه‌ نهادها و دستگاه‌ها اظهار کرد: درباره بودجه‌های نظامی ما هنوز برای شفاف سازی ورود نکردیم و اولویت اول شفاف‌سازی بودجه‌های دولتی است. حدود دو برابر بودجه عمرانی، بودجه شرکت‌های دولتی است بدون آنکه شفاف سازی شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، با تاکید بر اینکه کمترین فساد در دولت خاتمی بوده است و مراکز بین‌المللی نیز به این مسئله اعتراف کرده‌اند، ادامه داد: یکی از راه‌های مبارزه با فساد، توسعه دموکراسی است. هر چه آزادی بیان و مطبوعات آزاد باشند فساد کمتر است زیرا افراد فاسد در  تاریکی رشد می‌کنند. باید مسیر اصلاحی را جلو برویم. خوشبختانه در نظام ما که مبتنی بر ولایت فقیه و جمهوری اسلامی است ظرفیت مبارزه با فساد وجود دارد و من از این نظام دفاع می‌کنم.

وی با بیان اینکه حرکت تخریبی و ساختار شکنانه جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: در حوادث سال ۸۸  افرادی که در میان جمعیت به  ساختارهای نظام شعار می‌دادند طرفداران میر حسین نبودند بلکه افرادی بودند که از جناح مخالف با هدف جنگ روانی  وارد گروه طرفداران میر حسین شده بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز