خبرگزاری کار ایران

ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد؛

تا زمانی که تیم اقتصادی هم‌قسم نشوند همه برنامه‌ها در حد شعار باقی می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۳۲۶

نماینده مشکین‌شهر تاکید کرد: تا زمانی که تیم اقتصادی هم‌قسم نشوند و همدیگر را تقویت نکنند تمامی برنامه‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی ملکی نماینده مشگین‌شهر صبح امروز در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای کابینه دوازدهم  در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: صحبت کردن به عنوان مخالف به منزله ندیدن توانمندی کاندیداها نیست. بلکه نقدی منصفانه و عالمانه است برای ارتقای وزرا. خدا را شاهد می‌گیرم که انتقادم از روی حب و بغض نیست و جنبه تهدید و باج‌گیری نیز ندارد.

او افزود: آنچه مهم است این است که باید دید امروز در کجا قرار داریم و بعد از چهار سال باید به کجا برسیم. در برنامه‌ای که آقای کرباسیان ارائه دادند چیزی در این خصوص گفته نشده و سوال من از ایشان این است که ایشان چه زمانی فرصت نوشتن این مقالات را با این همه مسئولیت داشته است.

مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: جناب آقای کرباسیان چهار سال مسئولیت گمرک ایران را برعهده داشته و باید کارنامه‌ای از گمرک ارائه دهد اما هیچ اشاره‌ای به عملکرد خود در چهار سال دولت یازدهم در گمرک نکرده است.

ملکی ادامه داد: نماینده‌ها نمی‌توانند براساس گزارش گمرک به شما رای دهند زیرا در این مدت قاچاق کالا در گمرک از بین نرفت و زمانی که از کارمندان گمرک در مورد قاچاق صحبت می‌شود، می‌گویند زمانی که از مبادی غیررسمی کالایی وارد می‌شود به ما ارتباطی ندارد اما گاهی شاهد واردات قاچاق از مبادی رسمی هستیم. درست همان کالایی که در داخل تولید می‌شود و به نوعی غیرضرور است. چرا گمرک نتوانسته تاکنون عملکرد درستی در این زمینه داشته باشد.

او افزود: در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی باید گفت رتبه رشد ناخالص داخلی در ایران از ۲۴ کشور در منطقه دارای رتبه ۱۰ است و از بین ۱۹۱ کشور جهان دارای رتبه ۱۸ هستیم.

نماینده مشکین‌شهر ادامه داد: در حالی که ایران در سال ۱۴۰۴ باید به لحاظ شاخص‌های اقتصادی دارای رتبه برتر منطقه می‌شد در حال حاضر از ۲۲ کشور در منطقه آخرین رتبه برای ما است. آیا ما تاکنون توانستیم به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنیم.

او گفت: در زمینه نرخ تورم از ۱۸۹ کشور دارای رتبه ۱۵۸ هستیم و طی چهار سال گذشته ارتقای ۳۰ پله‌ای پیدا کردیم.

ملکی ادامه داد: همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی و نسبت آن به GDP از ۲۴ کشور دارای رتبه ۲۲ هستیم و در خصوص سهم سرمایه‌گذاری خارجی دارای رتبه ۱۳ از ۲۰ در منطقه و ۷۶ از ۱۳۸ هستیم و در زمینه شفافیت سرمایه‌گذاری دارای رتبه ۱۱۶ از ۱۳۱ هستیم.

او گفت: هنوز برنامه دقیقی برای افزایش رشد اقتصادی و شفافیت حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد. چگونه می‌توان با این حجم از رشد نقدینگی سرمایه‌گذاری مردم را افزایش داد. زمانی که بانک‌های دولتی سود روزمره‌شان بیه ۱۸ تا ۲۰ درصد است چگونه می‌توان از بخش خصوصی توقع داشت که سرمایه خود را به تولید سرازیر کند.

ملکی گفت: نمی‌توان تنها با شعار دادن میزان تولید را افزایش داد. ما متاسفانه شاهد فساد بانکی در موسسات مالی اعتباری هستیم. به عنوان مثال فساد بانکی در موسسه فرشتگان و کاسپین که همه با مجوز بانک مرکزی تاسیس شده بودند قابل انکار نیست و هر فردی که صد میلیارد تومان منبع مالی داشته باشد می‌تواند به راحتی موسسه مالی اعتباری تاسیس کند.

او خاطرنشان کرد: سیاست درستی در حوزه نظام بانکی وجود ندارد و شعار چهار سال گذشته که گفتند سود بانکی را از ۱۸ به ۱۲ درصد کاهش می‌دهند عملیاتی نشد. تا زمانی که تیم اقتصادی هم‌قسم نشوند و همدیگر را تقویت نکنند تمامی برنامه‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز