خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در مراسم تنفیذ:

خدایا مرا کمک کن تا در دیدن کاستی‌ها بینا، در شنیدن صدای مردم شنوا و در کنار زدن پرده‌های تزویر توانا باشم

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۱۰۷

حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: آداب ارادت به امام رضا به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست. همه برابر حضرت خاضعیم و افتخار خادمی او را داریم و او ضامن استقلال کشورمان بوده و هست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری خود از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: خدای بزرگ را سپاسگذارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود.

امام رضا(ع)، فخر همه ایرانیان است 

او افزود: در دوران حیات پر برکت ثامن الائمه امام رضا(ع)، شیعه دوباره متولد شد. امام رضا(ع)، فخر همه ایرانیان از شیعه تا سنی، از فارس تا آذری، از کرد تا لر، از عرب تا بلوچ و ترکمن است و همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می‌گویند: السلام علیک یا مولا یا علی بن موسی الرضا(ع). 

آداب ارادت به امام رضا به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست

رییس‌جمهور با بیان اینکه آداب ارادت به امام رضا به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست، اظهار داشت: همه برابر آن حضرت خاضعیم و افتخار خادمی او را داریم و او ضامن استقلال کشورمان بوده و هست. اگر امروز ایران کشوری مستقل در جهان اسلام است و با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد، یکی از عوامل برجسته آن، وجود بارگاه شریف آن حضرت، در این سرزمین است چرا که مزار آن امام، همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور نبوت و امامت بود 

روحانی با بیان اینکه ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش، در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابر انسان‌ها در برابر خداوند و حکومت قانون پیام وحی را به جان پذیرفت، تصریح کرد: آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور نبوت و امامت بود که اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی(ص) آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت

او اضافه کرد: ما ایرانی هستیم و مسلمان و دوستدار اهل بیت. ما امامت را از امام علی(ع)، شهامت را از امام حسین(ع) و شریعت را امام صادق(ع) گرفتیم؛ اما امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت. به ما آموخت چطور می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا کرد. چون می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است، با تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

امام رضا(ره) با رفتار خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه امام رضا(ره) با اکراه نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان مذهب سیاسی اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که خود را وارث حکومت می‌خواندند به لرزه بیاندازد، خاطرنشان کرد: امامی که با سرانگشت تدبیر فرصتی برای گسترش اندیشه بدل کرد. امام مهربانی که با رفتار خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت. امام دانش‌گستری که آیین احتجاج و گفت‌وگو با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما یاد داد و نشان داد چطور باید با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم ایمان شود.

اولین دستاورد انقلاب تصویب قانون اساسی بود

روحانی با بیان اینکه حمد و سپاس خدایی را که حیات ما را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد ظهور انقلاب اسلامی در سقوط طاغوت و صعود حق باشیم، ابراز داشت: انقلابی که حاصل مجاهدت امام و ملت بود. امامی که پس از مبارزه، خودباوری و عزت را به ملت ارزانی داشت و ملتی که از  میان همه نظام‌های حکومتی، جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی برگزیده و اولین دستاورد آن تصویب قانون اساسی بود تا پشتیبان اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

جمهوری اسلامی ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است

او با بیان اینکه قرن شمسی حاضر که رو به پایان است، دوران تجربه‌اندوزی برای مواجهه هوشمندانه با جهان مدرن بود، عنوان کرد: در گذر چهار دهه گذشته درس‌ها و عبرت‌های بسیاری آموختیم و همه آنها را توشه راهی خواهیم کرد که در پیش داریم. آموخته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از آن دو را نادیده گرفت. 

تفاوت و تنوع را در سبک زندگی باید به رسمیت شناخت

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: آموخته‌ایم که جامعه ایرانی از لحاظ سبک زندگی دارای تنوع است. زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند. این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت چه اینکه همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود.

هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی فاصله داریم

روحانی با بیان اینکه باور کرده‌ایم علیرغم گام‌های بلند هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی تأثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم، یادآور شد: می‌دانیم تحولات منطقه‌ای، جهانی و ملی بر حال و آینده کشور تاثیر دارد و اذعان داریم برای ساختن کشور و آینده‌ آن، نیازمند بر تکیه و استفاده از توانمندی‌های مردمان هستیم.

فرا‌تر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز ساختن جامعه عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم

او با تاکید بر اینکه پس از چهار دهه، همه گروه‌ها و جریان‌ها به این باور رسیده‌اند که فرا‌تر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز ساختن جامعه عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم، بیان کرد: هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن عدالت و اعتدال، ساختن‌ جامعه‌ای به دور از فساد، بالا‌ بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران و داشتن نظام حمایت اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه در برابر سختی‌های زندگی است. 

تلاش دولت دستیابی مردم به حقوق‌شان است

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: تلاش دولت بر آن است مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه‌کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است. سربلند شدن ایران در مجامع بین‌المللی حق مردم است. دستیابی به بازارهای منطقه‌ای و جهان حق مردم است. رشد فضای آزاد و معنوی حق مردم است. آسانی دسترسی به اطلاعات حق مردم است. عدالت و برابری در برابر قانون حق مردم است. داشتن آینده‌ای مطمئن حق مردم است. اظهارنظر، ‌گفت‌وگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار کرفتن حق مردم است.

احقاق حقوق مردم جز با همدلی و اعتدال حاصل نمی‌شود

روحانی با بیان اینکه احقاق حقوق مردم جز با همیاری و همدلی، اعتدال و دوری از افراط و حاکیمت قانون و قانونمداری حاصل نمی‌شود، گفت: پس از ۳۹ سال از حیات جمهوری اسلامی ایران همه مردم و جریان‌های سیاسی اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی ایران، میزان رای ملت است و ملت از طریق صندوق‌های رای نظر خود را اعلام می‌کنند و نظام امین رای مردم است و رای مردم را حق‌الناس می‌داند و بر این اساس، اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رای جلب می‌کند.

صدای مردم را بار دیگر شنیدیم

او در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابت ۲۹ اردیبشهت اظهار داشت: مردم در این انتخابات با تمام وجود به میدان آمدند تا دوباره با نظام، رهبری، دولت و منتخب خود تجدید پیمان کنند، اظهار داشت: ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند. باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران، اقتدار نظام و خدمت به ایرانیان؛ صدای مردم را بار دیگر شنیدیم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم، ما برکات بزرگ این مردم‌سالاری دینی را مشاهده کرده‌ایم. 

مردم احساس می‌کنند در تعیین سرنوشان مشارکت دارند

رئیس قوه مجریه در ادامه تشریح کرد: نخستین برکت آن است که مردم می‌بیننند علایق و خواسته‌هایشان از طریق نامزدهای مختلف مطرح می‌شود و سپس از طریق نامزد مورد نظر خود احساس می‌کنند در تعیین سرنوشان مشارکت دارند، این فرآیند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد. 

نظام جمهوری اسلامی نظامی عاریتی نیست 

روحانی ادامه داد: مردم‌سالاری باعث شده است نظام جمهوری اسلامی برخلاف نظام‌های پیشین در ایران، نظامی عاریتی نباشد. امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ایران ریشه دارد.

نظام جمهوری اسلامی به انجماد و بن بست دچار نمی‌شود

او با بیان اینکه دومین برکت مردم ‌سالاری آن است چون نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته از آرای مردم است به انجماد و بن بست دچار نمی‌شود، تصریح کرد: در نظام‌های دیکتاتوری چون حکومت خود را فارغ از خواسته مردم می‌داند و اصولا در پی فهم و اطلاع از آن نیست، امکان انطباق حکومت با تحولات اجتماعی از بین می‌رود بنابراین با یک انقلاب یا شورش، حاکمان گویا ناگهان از خواب بیدار می‌شوند و تازه صدای مردم را می‌شنوند.

نظام جمهوری اسلامی همراه با تحولات شتابان اجتماعی، خود را بازسازی کند

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: نگاه حکیمانه امام(ره) در پی‌ریزی نظام جمهوری اسلامی سبب شده که امروز نظام جمهوری اسلامی همراه با تحولات شتابان اجتماعی، خود را بازسازی کند.

پذیرفته‌ایم در موضوعات مختلف، سلایق سیاسی، ‌فرهنگی و اجتماعی وجود دارد 

روحانی در ادامه دیگر برکات مردم‌سالاری دینی خاطرنشان کرد: سومین برکت مردم سالاری دینی آن است که در یک جامعه ۸۰ میلیونی به حکم طبیعت انسانی در مورد موضوعات مختلف، سلایق سیاسی، ‌فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم برای اداره کشور در ‌‌نهایت این رای مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف، دیدگاه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. 

دستاورد بزرگ مردم‌سالاری ما مدیون راهبری امام و رهبری است 

او به نقش رای مردم در اداره کشور اشاره کرد و ابراز داشت: اینکه همه به نقش تعیین‌کننده صندوق‌ها گردن نهاده‌ایم بیان‌گر بلوغ، رشد و نیروهای سیاسی کشور است. بدون شک این دستاورد بزرگ مردم سالاری ما مدیون راهبری امام و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه راهبردی و مشی پدرانه و سعه صدر، بستر رشد و نمو برای فرزندان انقلاب برای سلایق سیاسی مختلف فراهم کرده است.

دستاوردهای مهمی نیز در حوزه رفع فقر داشته‌ایم

رئیس قوه مجریه با اشاره به دستاورهای انقلاب بیان کرد: در کنار دستاوردهای آزادی، استقلال، مردم‌سالاری و امنیت دستاوردهای مهمی نیز در حوزه رفع فقر داشته‌ایم. عدالت اجتماعی و رفع نابرابری از جمله آرمان‌هایی بود که از ابتدای انقلاب تاکنون دولت و دیگر نهادهای نظام خدمات گسترده‌ای را ارائه کرده‌اند تا رفاه عمومی به صورت پیشرفت در تمام کشور گسترده است. نتیجه خدمات در نظام جمهوری اسلامی باعث شد نسبت ده درصد غنی به درصد فقیر از حدود ۲۵ برابر در سال ۵۶ به ۱۴برابر در سال ۹۴ کاهش دهد. 

هنوز وضعیت فقر و نابرابری زیبنده نظام و مردم نیست

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم از طریق بازگرداندن ثبات به اقتصاد کاهش تورم و طرح تحول قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است، یادآور شد: هنوز وضعیت فقر و نابرابری زیبنده نظام و مردم نیست. همانطور که در زمان انتخابات وعده داده‌ام یکی از اهداف، ریشه کن کردن فقر مطلق و ایجاد نظام تامین اجتماعی است. امیدوارم در پایان دولت دوازدهم کارنامه درخشانی در کاهش نابرابری‌ها ارائه دهم.  

لازمه‌ رفع فقر ایجاد اشتغال است

او تاکید کرد: دستیابی به عدالت اجتماعی باید به همراه ایجاد ثروت باشد والا به جای رفع فقر توزیع فقر می‌شود. رفع فقر لازمه‌اش ایجاد اشتغال است. امروز با موج افراد جویای شغل مواجه هستیم و به همین دلیل کشور نیازمند آن است که در سال‌های آینده شرایط لازم را برای رشد شتابان اشتغال، فراهم کند. 

دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد شغل و تولید ثروت، مستلزم سرمایه‌گذاری‌های گسترده و دسترسی به بازار و فناوری‌های پیشرفته است، عنوان کرد: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم، برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام به ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.

نمی‌توان توسعه پایدار را بدون تعامل با جهان میسر ساخت

روحانی ادامه داد: امروز که جامعه جهانی به مانند مللی درهم تنیده در همسایگی هم قرار دارد، نمی‌توان توسعه پایدار را بدون تعامل با جهان میسر ساخت. گذر از دشوار‌ترین تحریم‌ها با ترکیب قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی میسر شد که اولین قدم ما برای تعامل است.

با پشتوانه رای مردم در چارچوب قانون اساسی با جهان تعامل می‌کنیم

او با بیان اینکه نظام با عزتمندی هزینه استقلال را می‌دهد اما تسلیم خواست بدخواهان نخواهد شد، گفت: برجام نشانه حسن نیت ایران و تعامل بوده و اکنون با اعتماد به نفس و پشتوانه رای مردم در چارچوب قانون اساسی با جهان تعامل می‌کنیم.

دستانم را به سوی کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در این محفل اعلام می‌کنم که بعد از پایان انتخابات، فصل همدلی آغاز شده است،  اظهار داشت: وقت آن است که در سایه اسلام با استفاده از تمام توان خود کارآمدی نظام را ارتقا دهیم تا رضایت مردم را به دست آوریم. دستانم را به سوی کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم و از آن‌ها کمک می‌طلبم. از خدای بزرگ عظمت روزافزون مردم را مسالت می‌کنم.

از تو کرامت می‌خواهم نه خودپسندی، از تو شرافت می‌خواهم نه خودرأیی

روحانی با بیان اینکه خدایا این ملت که بهترین‌های را در راه تو هدیه کرده‌اند و آماده هستند هدیه کنند، شایسته بهترین‌ها هستند و از تو می‌خواهم بهترین نعمت‌های خود را بر این مردم سربلند ارزانی داری، تصریح کرد: اکنون که ملت مرا را برای خدمت به خود برگزیدند، پرتو عنایت خود را بر من بتابان و مرا شایسته خدمت قرار ده.‌ ای آغازگر هستی‌ها و جبران‌گر کاستی‌ها یاری‌ام کن تا در تحمل سختی‌ها و نامهربانی‌ها صبور، در مقابله با ظلم و جور جسور، در بازشناسی کژی‌ها و کاستی‌ها بینا، در فرو ریختن دیوار دروغ و حسد توانا، در کنار زدن پرده ریا و تزویر توانا، در شنیدن صدای مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پای فشاری بر مصالح ملت پابرجا باشم. ای آشکارکننده زیبایی‌ها و پوشاننده زشتی‌ها از تو عزت می‌خواهم نه خودخواهی، از تو کرامت می‌خواهم نه خودپسندی، از تو شرافت می‌خواهم نه خودرأیی. ای دانای همه نهان‌ها و شنونده همه شکوه‌ها، از تو می‌خواهم کینه‌توزی‌ها را به مهربانی، حسادت‌ها را به همکاری و بدبینی‌ها را به همدلی بدل فرمایی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز