خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

با الجبیر فقط سلام علیک کردم/ معادلات منطقه‌ای حول محور ایران شکل می‌گیرد/ با ایران نمی‌توان برخورد حذفی کرد

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۷۸۲

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: اتفاقی که دیروز افتاد این بود که در مراسم مهمانی نهاری که توسط وزیر خارجه ترکیه برگزار شد، بنده با عادل الجبیر که سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم و سلام و علیک داریم، برخورد کردیم و باز هم سلام علیک کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حواشی دیدار خود با عادل‌الجبیر گفت: در جلسه‌هایی که در سازمان بین‌المللی برگزار می‌شود اتفاقاتی که می‌افتد معمولا طبیعی است. افرادی که در جلسات شرکت می‌کنند با هم برخورد دارند، مخصوصا در جلسات بین‌المللی که افراد در یک سطح مثلا وزیر شرکت می‌کنند، تعداد محدودی با هم مهمانی غذا دارند. ما در مهمانی‌های غذا در کشور‌های غربی شرکت نمی‌کنیم اما در بین کشورهای اسلامی این مشکل را نداریم. 

با الجبیر فقط سلام علیک کردم

او با اشاره به مصاحفه خود با وزیر امور خارجه عربستان اظهار داشت: اتفاقی که دیروز افتاد این بود که در مراسم مهمانی نهاری که توسط وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شد، بنده با عادل الجبیر که سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم و سلام و علیک داریم، برخورد کردیم و باز هم سلام علیک کردیم. 

هیچ‌گاه دنبال نداشتن رابطه با همسایگان نبوده‌ایم

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سیاست‌های ایران در مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: به هر حال جمهوری اسلامی اگرچه با بسیاری از سیاست‌های دولت عربستان مخالفت دارد، اما سیاست ما همواره بر این بوده که باید با همسایگان خود رابطه خوبی داشته باشیم. ما هیچ‌گاه دنبال نداشتن رابطه با همسایگان نبودیم.

رابطه مناسب با همسایگان براساس احترام متقابل و سیاست‌های عاقلانه است

ظریف با بیان اینکه با بیان اینکه کماکان هم سیاست ما آن است که با همه همسایگان رابطه مناسب داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این سیاست در گرو این است که بر اساس احترام متقابل و سیاست‌های عاقلانه باشد و برای مردم منطقه مزاحمتی ایجاد نشود. اتفاقا اولویت ما همسایگان ما هستند. 

وزارت خارجه موافق اقدام مجلس در برخورد با امریکا است

او در رابطه با اقدامات لازم در رابطه با واکنش به اقدامات آمریکا در برجام ابراز داشت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی اقدام متقابل می‌کنیم. مجلس مذاکرات اولیه را انجام داده است. وزارت خارجه همراه مجلس است. ما موافق اقدام مجلس هستیم. 

رسیدگی به موضوعات توسط کمیسیون مشترک ضرورتا منحصر به اعمال ماده ۳۶ نیست

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره رسیدگی به بدعهدی‌های امریکا در برجام در کمیسیون مشترک نیز بیان کرد: ماده ۳۶ و ۳۷ برجام جای خود را دارد و در جای خود استفاده می‌شود. رسیدگی به موضوعات توسط کمیسیون مشترک ضرورتا منحصر به اعمال ماده ۳۶ نیست. مسیر‌ها و اقدامات دیگری هم هست. هم اقدام حقوقی و هم سیاسی و هم از جانب سازمان انرژری اتمی می‌توان بهره برد. همه این‌ها طراحی شده و به موقع اجرا می‌شود. 

مهمترین اقدام وزارت خارجه پایان دادن به پروژه ایران‌هراسی بود

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهترین دستاورد شما در این چهار سال چه بود؟ یادآور شد: به نظر ما مهم‌ترین کاری که در حوزه سیاست خارجی انجام شده در واقع پایان دادن به پروژه ایران‌هراسی است. این قضیه که از سوی آمریکایی‌ها شکل گرفت تا ایران به عنوان یک تهدید برای نظم امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای معرفی شود تا ایران را از معادلات منطقه‌ای حذف کنند. 

معادلات منطقه‌ای حول محور ایران شکل می‌گیرد

او افزود: در این چهار سال نه تنها ایران در معادلات منطقه‌ای حضور داشت بلکه الان معادلات منطقه‌ای حول محور ایران شکل می‌گیرد. به نظر من این توفیقاتی است که به دلیل سیاست خارجی منسجم و حضور تعیین‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه شکل گرفته است.  

ارتباط ما از یک یا دو حوزه جغرافیایی فرا‌تر رفته است

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در حوزه‌های دیگر هم توانستیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما معتقد هستیم جای پیشرفت بیشتر است، بیان کرد: یکی از آن‌ها متوازن کردن سیاست خارجی است. ارتباط ما از یک یا دو حوزه جغرافیایی فرا‌تر رفته است و ۵ قاره روابط داریم کما اینکه در روزهای آینده مشاهده می‌کنیم که از پنج قاره جهان در ایران حضور پیدا می‌کنند و این یکی دیگر از توفیقات ما است. 

ایرانیان خارج از کشور نسبت نزدیک‌تری با جمهوری اسلامی پیدا کردند

ظریف با بیان اینکه خوشحالم ایرانیان خارج از کشور نسبت نزدیک‌تری با جمهوری اسلامی پیدا کردند، گفت: من بسیار از این پدیده چه در استانبول و چه در لس آنجلس خوشحالم. مردم آنجا چهار ساعت در صف رای‌گیری ایستادند تا رای بدهند. این نشاندهنده همبستگی ایرانیان در سطح جهان است که من این را از توفیقات مهم دولت یازدهم می‌دانم.

او اضافه کرد: ان‌شاالله با لطف خدا و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و درایت و شجاعت رییس‌جمهور و همکاری مردم این سیاست‌ها را بتوانیم به ثمر برسانیم. 

ایران سیاست مدبرانه‌ای را در برجام دنبال کرده است

رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه با آینده برجام اظهار داشت: آمریکا در واقع تلاش کرده است که ایران را از بهره‌‌برداری کامل از برجام محروم کند. اتفاقا من فکر می‌کنم با سیاست مدبرانه‌ای که ایران دنبال کرده است که سیاست نظام ما است، در واقع اروپایی خودشان را از این سیاست جدا می‌کنند و این بسیار تحول مهمی است. شما می‌بینید که توافق توتال در زمانی اتفاق افتاد که این تلاش‌ها به اوج خود رسید اما توافق توتال صورت گرفت.

برای بازگشت اقتصاد ایران و بانک‌های ما به عرصه بین‌المللی زمان احتیاج داریم

ظریف با بیان اینکه برای بازگشت اقتصاد ایران و بانک‌های ما به عرصه بین‌المللی زمان احتیاج داریم، تصریح کرد: هم‌اینک ما این زمان را بدست آوردیم و به نتیجه می‌رسیم. مهم این است علیرغم تمام این فضاسازی‌ها که در آمریکا شکل می‌گیرد، همکاری اقتصادی با ایران گسترش می‌یابد و این نشانه این است که ما خوب عمل می‌کنیم.

باید یک بخش فعال از اقتصاد جهانی باشیم

او افزود: با ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه دولت دوازدهم و توجه بیشتر به اقتصاد باید تلاش بیشتری کنیم که در زنجیره ارزش فعالیت‌های اقتصادی حضور جدی‌تری داشته باشیم و برای صادرات تولید کرده و جذب سرمایه و فناوری داشته باشیم. ما باید یک بخش فعال از اقتصاد جهانی باشیم که بتوانیم به اهدافی که رهبری اشاره کردند یعنی تولید و اشتغال دست یابیم.

ایران کشوری نیست که بتوان با آن برخورد حذفی کرد

این دیپلمات عالی‌رتبه در پاسخ به این سوال که پیام حضور موگرینی در تهران چیست؟ خاطرنشان کرد: پیام این حضور این است که ایران کشوری نیست که بتوان با آن برخورد حذفی کرد. ایران بخش فعال و ارزنده‌ای از روابط بین‌الملل است. ما امیدواریم در دولت دوازدهم موفق‌تر باشیم. 

منافع ایران در امینت و ثبات منطقه است 

ظریف در پاسخ به این پرسش که احوالپرسی شما با عادل الجبیر ربطی به سفر مقتدی صدر به عربستان داشته است؟ ابراز داشت: سیاستی که عربستان در عراق دنبال می‌کند، ارتباطی با این ملاقات نداشت. این یک سلام و علیک معمولی بود. سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان بوده و اگر همسایگان این آمادگی را داشته باشند و دنبال ایجاد تنش نباشند، حتما ایران را به عنوان یک همکار و همراه خوب می‌بینند زیرا منافع ایران در امینت و ثبات منطقه است. 

امنیت منطقه می‌تواند درون‌زا باشد

او با بیان اینکه ما معتقدیم برای تامین امنیت منطقه نیازی به کشورهای خارجی نیست، عنوان کرد: امنیت منطقه می‌تواند درون‌زا باشد. اینها خواست‌های جمهوری اسلامی ایران است و اگر برخی همسایگان هرچه سریعتر بتوانند خود را با این واقعیات روز هماهنگ کنند ما آینده بهتری خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: خدا می‌داند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز