خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

برای اعلام دلایل رد صلاحیت افراد، به کسی التماس نمی‌کنیم/ فرصت کافی برای بررسی طرح‌ها و لوایح نداریم

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۰۴۶

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هرگاه نظام نظارتی جدیدی شکل گرفت می‌توان درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها حرف زد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان قرارداد نفتی اخیر میان ایران و توتال را بررسی خواهد کرد؟ گفت: آنچه که شورای نگهبان بر آنها رسیدگی کرده و اعلام نظر می‌کند موافقت‌های بین‌المللی است که براساس تفسیرهای صورت گرفته در سال‌های گذشته باید هر دو طرف آن دولت باشد.

شورای نگهبان نمی‌تواند به قرارداد توتال ورود کند 

او ادامه داد: اگر قرارداد کاری منعقد شود که یک طرف آن بخش خصوصی باشد براساس تفسیر شورای نگهبان، لزومی ندارد که آن قرارداد به مجلس برود یا به شکل موافقتنامه مورد بررسی قرار گیرد. به عبارتی سایر قراردادها برای بررسی‌شان الزامی وجود ندارد مگر آنکه مجلس بنا به اهمیت و ضرورت بخواهد به این مسئله رسیدگی کند که در صورت رسیدگی به این مسئله در مجلس، شورای نگهبان آنگاه می‌تواند آن قرارداد را در نهایت مورد بررسی قرار دهد.

شورای نگهبان در خصوص محتوای موافقتنامه پاریس اظهارنظر نکرده است

خبرنگاری پرسید که دلیل عدم تایید الحاق به معاهده پاریس چیست که سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: موافقتنامه‌ پاریس برای بار اول به دلیل آنکه در متن به پیوست‌ها و ضمائمی اشاره کرده بود اما آن ضمائم در پیوست نبوده‌اند و اظهارنظر درباره آنها ممکن نبود دارای ابهام شناخته شد و درخواست شورا به اعاده آن و بررسی مجدد به مجلس شورای اسلامی بود. شورای نگهبان در خصوص محتوای این موافقتنامه اظهارنظر کرده و بعد از رویت متن و ضمائم این کار را انجام خواهد داد.

 نظارت بر انتخابات شوراها در قلمرو اصل ۹۹ قانون اساسی نیست

او در پاسخ به این سوال که ‌آیا ممکن است شورای نگهبان بخواهد بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نظارت کند، تصریح کرد: از جهت قانون اساسی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در محدوده و قلمرو اصل ۹۹ قانون اساسی نیست. پس شورای نگهبان هم صلاحیت انجام این کار را ندارد. این مسئله با رایزنی حل نخواهد شد.

کدخدایی با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان بر این انتخابات نیازمند قانون جدیدی است، ابراز داشت: هرگاه نظام نظارتی جدیدی شکل گرفت می‌توان درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها حرف زد، همینک نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس شورای اسلامی است هرچند که ما شنیده‌ایم برخی از نمایندگان نیز بر این نظارت ایراد دارند و درصدد بررسی این مساله هستند.

تشخیص مصالح کاری و ضرورت آن برعهده نمایندگان است

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح حذف اعدام در قانون قاچاق مواد مخدر بیان کرد: این مصوبه هم‌اینک در دست بررسی از سوی مجلس شورای اسلامی است، تشخیص مصالح کاری و ضرورت آن برعهده نمایندگان است. ما منتظر هستیم تا این طرح در مجلس به تصویب رسیده و پس از دریافت آن اعلام نظر بکنیم.

شورای نگهبان می‌تواند با وقوع تخلف اثرگذار انتخابات را متوقف یا ابطال کند

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در رابطه با بحث تخلفات انتخاباتی معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت از برخی از ائمه جمعه، فرماندهان و رسانه‌های وابسته به جریان‌های نظامی شکایت کرده است اما سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که شرط رسیدگی به این تخلفات تایید آن از سوی شورای نگهبان است. آیا چنین مسئله‌ای می‌تواند مانع از رسیدگی به این مسئله شده و آیا شورای نگهبان قادر به تایید آن خواهد شد، گفت: بخشی از تخلفات در حوزه صلاحیتی شورای نگهبان است.

او ادامه داد: ما تخلفاتی داریم که بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار هستند و اگر شورای نگهبان این دسته از تخلفات را تشخیص بدهد می‌تواند به توقف یا ابطال انتخابات در یک حوزه یا چند حوزه اقدام کند.

هرکسی می‌تواند گزارش تخلف انتخاباتی را به قوه قضاییه ارائه دهد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رسیدگی به برخی از تخلفات هم در حوزه صلاحیتی قوه قضاییه است، اظهار داشت: ‌ در اینگونه تخلفات جرم و تخلف رخ داده ولی بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار نیست. در اینگونه موارد هرکسی می‌تواند گزارش تخلف را به قوه قضاییه ارائه دهد. به عبارتی هم مردم، هم هیات‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های دیگر می‌توانند به قوه قضاییه گزارش دهند چون منشاء تخلف عمومی است و گزارش‌دهنده می‌تواند ذینفع باشد یا نباشد.

کدخدایی افزود: مواردی که احتمال بدهیم و گزارش تخلفی به ما رسیده باشد، آن را به قوه قضائیه ارسال می‌کنیم ولی این مساله مربوط به ما نیست و هرکسی می‌تواند گزارش‌های تخلفات را ارسال کند و رسیدگی به آن گزارش‌ها برعهده قوه قضاییه است که گزارش آن از سوی سخنگو یا بخش‌های دیگر قوه قضاییه بیان می‌شود.

شورای نگهبان فقط اعلام‌کننده تخلفات انتخاباتی است

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در هفته‌های گذشته شاهد احضار برخی از استانداران و فرمانداران به محاکم قضایی بوده‌ایم آیا احضار این افراد به خاطر گزارش‌های ارسال شده از سوی شورای نگهبان به قوه قضاییه بوده است، تصریح کرد: شورای نگهبان مکلف است گزارش تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کند ولی احراز جرم و تخلف بر عهده قوه قضاییه و محاکم دادگستری است. شورای نگهبان فقط اعلام‌کننده است و هر گزارشی که به ما برسد ما آن را ارسال می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به ایجاد سامانه جامع نظرات شورای نگهبان آیا در مذاکرات جلسات اعضای شورای نگهبان از این پس منتشر خواهد شد؟ یادآور شد: هفته گذشته و در مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان پژوهشکده شورای نگهبان گزارشی از فعالیت‌های خود را در نشستی ارائه کرد و گزارش این پژوهشکده به اطلاع شرکت‌کنندگان آن نشست رسید.

او اضافه کرد: در این مدت مجموعه‌ای از کتب مربوط به آخرین وضعیت حقوق عمومی و گزارش‌های متنوعی که شورای نگهبان درباره موضوعات مختلف اظهارنظر کرده، منتشر شده است. همچنین بسیاری از اظهارنظرهای صورت گرفته توسط شورای نگهبان به صورت کاغذی هم منتشر شده اما به تدریج این مذاکرات و رایزنی‌ها در سامانه جامع نظارت شورای نگهبان منتشر خواهد شد.

فرصت کافی برای بررسی طرح‌ها و لوایح نداریم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای این شورا از کمبود زمان برای بررسی لوایح و طرح‌ها گلایه کرده‌اند. آیا در این بار چاره‌اندیشی‌ صورت خواهد گرفت؟ عنوان کرد: طبق قانون اساسی شورای نگهبان در دو بازه ۱۰ روزه و مجموعاً‌۲۰ روز فرصت دارد تا در خصوص لوایح و طرح‌ها اظهارنظر کند و البته با توجه به حجم برخی از لوایح وطرح‌ها مانند برنامه‌های توسعه، بودجه و... ما فرصت کافی بررسی آن‌ها را نداریم و مجبور هستیم با تشکیل جلسات فوق‌العاده به بررسی آن‌ها بپردازیم.

در قانون جامع انتخابات فاصله زمانی بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شود

کدخدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به کمبود زمان برای بررسی صلاحیت‌ها و عدم مواجهه با مسئله عدم احراز صلاحیت آیا شورای نگهبان چاره‌ای برای این مسئله هم اندیشیده است؟ گفت: در مورد انتخابات این مسئله در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات مورد تاکید قرار گرفته است و ما امیدواریم در قانون جامع انتخابات که دولت و مجلس درصدد تصویب آن هستند فاصله زمانی برای بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای حل شود که ما فرصت لازم را برای این کار داشته باشیم.

شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیت افراد، به کسی التماس نمی‌کند

او در پاسخ به این سوال که سال‌ها از تصمیم برای برگزاری انتخابات الکترونیک می‌گذرد اما هیچ اتفاقی در این باره رخ نداده است ما چه زمانی شاهد برگزاری انتخابات الکترونیک خواهیم بود؟ اظهار داشت: ابتدا باید پرسید که دستگاه‌های مسئول در این باره چه کرده‌اند. ما هم درصدد کمک برای برگزاری انتخابات الکترونیک هستیم. البته یک بخش از کار که مربوط به احراز هویت است، در انتخابات گذشته انجام شد هرچند که ما به خاطر مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد، ناراحت هستیم ولی فرصتی خوبی هم برای بررسی مشکلات این کار فراهم شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی از افراد نسبت به دلایل عدم احراز صلاحیتشان نسبت به شورای نگهبان انتقاداتی دارند آیا این شورا تصمیمی برای حل این معضل ندارد؟ تصریح کرد: شورای نگهبان التماس نمی‌کند تا دلایل رد صلاحیت کسی را بیان کند. هرکسی که مایل است به دفا‌تر شورای نگهبان مراجعه کرده و با کار‌شناسان ما صحبت کند تا متوجه دلایل رد صلاحیتش شود.

امیدواریم قبل از انتخابات آتی، قانون جامع انتخابات به تصویب رسیده باشد

کدخدایی ادامه داد: برخی از افراد هم هستند که چندین بار به دفا‌تر شورای نگهبان مراجعه کرده‌اند ولی در ‌‌نهایت می‌گویند که دلایل رد صلاحیت ما اعلام نشده است. این‌ها از کسانی هستند که گویا نمی‌خواهند دلایل رد صلاحیتشان را بپذیرند اما اگر کسی هم وجود دارد که از دلایل رد صلاحیت خود آگاه نیست می‌تواند به دفا‌تر شورای نگهبان مراجعه کرده و از دلایل رد صلاحیت خود آگاه شود.

او در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکلات انتخابات چه رایزنی‌هایی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی انجام شده است؟ خاطرنشان کرد: جلسات کار‌شناسی برای بررسی مشکلات و دشواری‌های انتخابات برگزار شده است. هفته گذشته نیز من دیداری با رئیس مجلس داشتم و در این جلسه مقرر شد تا هرچه زود‌تر نشستی مشترک میان دولت، مجلس و شورای نگهبان برگزار شود تا به این مسئله بپردازیم که در خصوص مصوبه نهایی هرکس باید چه اقدامی را انجام دهد تا اقدام ما اقدام هماهنگی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ما امیدواریم تا قبل از انتخابات آتی قانون جامع انتخابات به تصویب رسیده باشد.

شورای نگهبان باید هرچه سریع‌تر نظراتش درباره رجل سیاسی بیان کند

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شاخصه‌های رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان مشخص شده‌اند؟ ابراز داشت: با توجه به تشکیل کمیسیونی در این باره در پژوهشکده شورای نگهبان و تلاش برای به تصویب رسیدن قانون جامع انتخابات شورای نگهبان باید هرچه سریع‌تر نظراتش را در این باره بیان کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز