خبرگزاری کار ایران

برنامه نامزدها برای افزایش رضایتمندی ارباب رجوع:

جهانگیری: با برخوردهای گازانبری و قضایی نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را حل کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۱۰۴

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بیشترین نارضایتی مردم و ارباب رجوع‌ها از شهرداری‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های قضایی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  اسحاق جهانگیری در اولین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد میزان رضایتمندی ارباب رجوع از دستگاه‌های اداری دولت گفت: تفکر در قرن بیستم این بود که مهمترین توسعه، توسعه اقتصادی صنعتی و در نهایت توسعه انسانی است و من معتقدم پیش نیاز هر توسعه‌ای افزایش سرمایه انسانی خواهد بود.

او افزود: اساس افزایش سرمایه انسانی رضایت و اعتماد مرم است اگر رضایت مردم کاهش پیدا کند منجر به آسیب و در نهایت بحران اجتماعی می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه در دولت یازدهم رویکرد دولت درباره مسائلاجتماعی منحصر به فرد است، گفت: در دولت یازدهم نگاه امنیتی ، آمرانه ، خشن و قضایی به برخوردهای علمی تغییر پیدا کرد.

او گفت: اخلاق مهمترین مساله در موضوعات اجتماعی است و نباید با فریب و دروغ با مردم صحبت شود. در دولت یازدهم برای اصلاح روندها در زمینه مسائل اجتماعی جلسات متعددی در وزارت کشور انجام شد و به سران سه قوه و مقام معظم رهبری دستاوردها ارائه داده شد

جهانگیری با تاکید بر اینکه پایش‌های مهمی در استان‌ها، شهرها در زمینه رضایتمندی ارباب رجوع‌ها انجام دادیم گفت: بیشترین نارضایتی مردم و ارباب رجوع‌ها از شهرداری‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های قضایی بوده است.

اوبا بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای افزایش رضایت ارباب رجوع ایجاد شفافیت در ادارات و دستگاه ها است، گفت: افراد باید به حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشند.

جهانگیری ادامه داد: ایجاد دولت الکترونیک از مهمترین سیاست‌هایی است که در دولت یازدهم اجرا شد و باید در تمام دستگاه ها سامانه‌های الکترونیک تشکیل شود و سامانه های الکترونیک دستگاه ها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند.

او ادامه داد:‌ این امکان باید وجود داشته باشد که مردم باید با تلفن‌های هوشمند خدمات را از دستگاه‌ها دریافت کنند . افزایش رضایتمندی مردم و تسهیل خدمات رسانی به مردم از طریق دولت الکترونیک باید انجام شود مرحله بعدی نظارت جدی بر فرآیند دستگاه‌ها است که در این مرحله باید مجوزهای غیرضروری باطل شوند.

هاشمی طبا: باید از درون دستگاه‌ها و مدیریت دستگاه‌ها اطلاع پیدا کنیم

هاشمی‌طباء در پاسخ به صحبت‌های جهانگیری با بیان اینکه واقعیت این است که در مجموعه دستگاه‌های دولتی هم خدمتگزاری است و هم سرگردانی گفت:  معتقدم مراجعه به ادارات با سیستم‌های الکترونیک مشکل را حل نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه به مراجع مختلف برای انجام امور شخصی مراجعه کرده اظهار کرد: در مراجعه‌های مختلف به ادارت برای انجام امور شخصی مشاهده کردم در برخی از موارد خوب عمل شده و در برخی از موارد به دلیل انگیزه شخصی برخی از افراد و کارمندان این امر امکان‌پذیر نشده  است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظرم باید نیروهایی به عنوان مراجعه کننده که مورد اطمینان باشند برای تهیه گزارشات عملیاتی به اداره جات بروند و گزارش تهیه کنند.

هاشمی‌طبا تاکید کرد: ما باید از درون دستگاه‌ها و مدیریت دستگاه‌ها اطلاع پیدا کنیم و متاسفانه در برخی موارد مدیران در دسترس مردم نیستند در حالی که مدیران باید در دسترس مردم باشند. مدیران ما پنهان هستند بعضا جلسات متعدد دارند و وقت اینکه رو در رو با مردم باشند را ندارند.

رییسی: شرکت‌ها نباید خانه خلوت ادارات باشند

رییسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: تمام آسیب های اداری کشور را در زمان تصدی ام بر سازمان بازرسی به نمایش گذاشتیم(سال ۸۳) اما الان هم همان آسیب‌ها رنج می‌دهد. حتما گام‌هایی برداشته شده است. دولت الکترونیک ۱۵ درصد پیش رفته است که اگر به کمال برسد می‌تواند در شفاف سازی بسیار کمک کند.

وی افزود: در سالم سازی نظام اداری بسیار مهم است که مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و همه مردم در جریان قرار گیرند؛ شرکت‌ها نباید خانه خلوت ادارات باشند.  اگر می گوییم سفر خارجی  منضبط باشد، منظور فقط وزارتخانه  ها نیست  بلکه در شرکت‌های دولتی هم باید منضبط باشد. بنابرین وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و هم نظام اداری باید سلامت باشد.

میرسلیم: چرا برخی ها از امکانات عمومی به صورت نجومی بهرمند می‌شوند

میرسلیم در پاسخ به اظهارات جهانگیری گفت: چرا آزادی اطلاعات نیست؟ چرا هنوز برخی کارمندان زیرمیزی می‌گیرند ؟چرا برخی از کارمندان دولت که اطلاعات نزد آنان امانت است به نفع خود سوء  استفاده می‌کنند؟

او افزود: چرا برخی از امکانات عمومی بصورت نجومی بهرمند می‌شوند و بعدا برای آن توجیح قانونی درست می کنند؟

روحانی: برخی رسانه‌ها کارهایی انجام می‌دهند که منجر به تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود

حسن روحانی در واکنش به اظهارات جهانگیری و خطاب به قالیباف گفت: فکر می‌کنم یکی از مسائلی مهمی که آقای جهانگیری به آن توجه دارد، مساله واگذار کردن امور غیرحاکمیتی به مردم است. باید در اداره کشور به مردم اعتماد کرد و کار را به آنها واگذار کنیم و بخش خصوصی‌مان فعال شود.

او با بیان اینکه سرمایه اجتماعی میان مردم و دولت باید افزایش یابد، اظهار داشت: مردم باید به دولت اعتماد کنند و دولت به مردم اعتماد داشته باشند. برخی رسانه‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که منجر به تضعیف سرمایه اجتماعی است. آنها  می خواهند با تخریب میان مردم و نظام فاصله ایجاد کنند. این مسئله خطر بزرگی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دومین عامل تضعیف سرمایه اجتماعی را  عدم شفافیت دانست و تصریح کرد: دولت مساله شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک را دنبال کرده است. دولت برای این کار دو مرحله را افتتاح کرده است. مرحله سوم باقی مانده است. شفافیت مهمترین مسئله است. لایحه برای شفایت تهیه شده است تا همه دستگاه‌ها مخارج‌شان را بیان کنند.

قالیباف: خوب نیست که دستاویز دیگران شوید

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری گفت: شما در صحبت‌تان اشاره کردید به اخلاق، ای کاش خود شما رعایت می‌کردید . این هم واقعا از پدیده‌های عجیبی است. به عنوان  معاون اول محترم رئیس‌جمهور  نامزد شدید، حق طبیعی شما است اما ای کاش دستاویز جریان سیاسی نمی‌شدید.

او ادامه داد: صداقت شما چند روز آینده مشخص خواهد شد اگر دولت شما می‌خواهد گزارش دهد صادقانه بگوید که چه کرده است؟

قالیباف خطاب به جهانگیری افزود: چرا شما می‌گویید در جنوب تهران بافت فرسوده منبع درآمد شده است؟ در جنوب تهران صدرو پروانه ساخت مجانی است، ما هیچ وقت به این مسائل به عنوان جریان اقتصادی نگاه نکردیم. جایی که شما از آن بازدید داشته اید به خاطر آن است که زمین آن متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و باید بگویید چه ساخته‌اید؟

او با خطاب قرار دادن مجدد قالیباف بیان کرد:‌ به عنوان یک مدیر که سابقه اجرایی دارد، خوب نیست که دستاویز دیگران شوید.

شهردار تهران گفت : بیش از دو دهه اختیار شوراها را به مردم واگذرا کردیم که دولت گفت به مردم ندهید.

او اظهار کرد:  شما واقعا باید با صداقت با مردم سخن بگویید ، اشکال اساسی مجموعه دولت این است که می‌گوید یا نمی‌شود یا نمی‌توانیم و بعد هم از آن ۴ درصد حمایت می‌کنید مردم قضاوت کنید ، چرا ۵۳۰ میلیارد به یک عده وام می‌دهید و بقیه در نوبت هستند.

 

جهانگیری:با برخوردهای گازانبری و قضایی نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را حل کرد

جهانگیری در پاسخ به نقد نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: در زمینه مسائل اجتماعی تاکید دارم که با برخوردهای گازانبری و قضایی نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را حل کرد.

گوی با بیان اینکه باید برخوردها علمی باشد ادامه داد: مشکلات با کتک زدن دستفروش‌ها حل نمی‌شود و این نوع برخوردها به شهرستان‌ها منتقل می‌شود و زمانی که مادر دستفروش از نیروهای شهرداری سیلی خورد انگار خودم سیلی خوردم و بسیار از این موضوع ناراحت شدم.

جهانگیری در خطاب به صحبت‌های قالیباف اظهار داشت:‌ نمی‌دانم چرا کاندید شدن من در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری باعث برآشفته شدن شما شده است و چرا این حق را به خود قائل شده‌اید از من بپرسید چرا کاندید شده‌ام؟ به طور قطع سوابق کاری من از شما بیشتر است. بنده سمت‌های متعددی را تجربه کردم وزیر بودم و امروز معاون اولم و لاین حق من است که خود را در معرض مردم قرار بدهم و دلیل برآشفته شدن شما را نمی‌دانم.

وی ادامه داد: در فرصتی حتما خواهم گفت که بنده چقدر نیروی ارزشی هستم و دیگران که ادعا دارند چقدر ارزشی هستند .

جهانگیری ادامه داد: در دوره‌های قبل معاون اول و وزیر دفاع ریاست جمهوری هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بودند نمی‌دانم چرا شما نمی‌خواهید این حق را برای من قائل شوید.

وی ادامه داد: چرا می‌خواهید اصلاح طلبان را از  حقوق خود محروم کنید؟ بنده به عنوان نماینده اصلاح طلب اینجا حضور دارم و می‌خواهم بگویم که در آن دوران با چه کسانی چه برخوردهایی کردید؟ دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد و امروز کسانی که در دولت قبل مسئول بودند با ژست جدید وارد شده‌اند.

جهانگیری افزود: دولت قبل با سرمایه‌‌های اجتماعی چه کرد و دولت یازدهم در چه شرایط سیاسی اداره امور کشور را تحویل گرفت؟ در دولت قبل با آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چه کردند؟ و همه را خانه نشین کردند ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد دولت را خرج کردند و به جز بیکاری چه چیزی به یادگار ماند.

وی گفت: در سال ۸۴ نزدیک به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد و در سال ۹۱ هم میزان اشتاغال زایی همان ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل بود. در دولت قبل رئیس جمهوری وقت همواره شعار می‌داد تا دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می‌کند، دو سال دیگر شعار می‌داد دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می‌کنم . ایشان فکر می‌کرد حرف مرد یکی است و همواره باید این حرف را تکرار کنند.

وی گفت: این روزها عده‌ای می‌گویند با یک میلیون تن پتروشیمی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند در دولت یازدهم ۹ میلیون تن پتروشیمی اضافه کردیم ،مگر  تنها با اینها می‌توان شغل ایجاد کرد؟

جهانگیری گفت: مشکلات مسائل اجتماعی با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی حل خواهد شد و برای مشکلات نظام اداری باید فساد از این نظام خارج شود و باید نسبت به ایجاد دولت الکترونیک اقدام کنیم.

وی ادامه داد: مردم شریف‌ترین مردم کارمندان دولت کارمندان آموزش و پورشر و بهداشت و درمان هستند که در هر شرایطی در هر نقطه‌ای از کشور خدمات ارائه می‌کنند .

وی تاکید کرد: دولت یازدهم هیچ وقت زبانش از عذرخواهی از مردم الکن نبوده و هر جا که اقدامی به نفع مردم نبوده هر چند دولت هم در آن نقشی نداشته از مردم عذرخواهی کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز