خبرگزاری کار ایران

نوبخت:/ مشروح/

هدف دولت جلب رضایت کارگران و تامین حقوق آنهاست/ رد صلاحیت روحانی غیرمنطقی است/اگر شرایط حج مهیا شود اعزام‌ها آغاز خواهد شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه هدف ما جلب رضایت کارگران و تامین حقوق آنهاست، گفت: وزارت کار در حال بررسی بازپس‌گیری لایحه اصلاح‌قانون کار است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا ، ظهر امروز نشست خبری سخنگوی دولت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص احتمال بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار گفت: هدف ما جلب رضایت کارگران و تامین حقوق آنها است. در خصوص بازپس گیری این لایحه نیز وزارت کار در حال بررسی آن است و به زودی نتیجه این بررسی‌ها و آخرین اقدامات توسط ربیعی اعلام خواهد شد.

اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه فعال

نوبخت در ادامه این نشست در خصوص آخرین وضعیت اقتصادی کشور گفت: خروج از رکود اقتصادی از برنامه‌های مقطعی دولت بوده و از گذشته استمرار داشته و از دو مسیر این رشد تعقیب می‌شود. اول کمک به بحث خصوصی بدین صورت که ما تا به امروز به ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه فعال، ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده‌ایم تا بتوانند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند. دوم آنکه طرح‌های دولتی را با تخصیص اعتبار لازم به اتمام برسانیم. 

سخنگوی دولت ادامه داد: بنا بر گزارشی که دیروز به من داده شد، مبلغ ۱۳ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان از طریق نظام بانکی تا تاریخ ۶ دیماه به ۱۹ هزار و ۵۰۹ واحد تولیدی اعطا شده و در طرح‌های عمرانی نیز تا روز گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی دولت پرداخت شده که شامل ۴۶ طرح بوده که آن‌ها نیز تا پایان دولت یازدهم به اتمام خواهد رسید. 

او  با اشاره به رشد اقتصادی کشور ادامه داد: ما موفق شدیم در ۶ ماهه اول امسال شاهد رشد ۶.۵ درصدی با نفت و ۴.۵ درصدی بدون نفت داشته باشیم که در بخش رشد نفتی ۶ درصد در گروه کشاورزی ۱.۹ درصد صنعت و ۵ درصد در گروه خدمات بوده است. 

جذب نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی در پسابرجام

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرمایه‌گذای خارجی که در این مورد صورت گرفته است، گفت: بر اساس گزارش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از زمان شروع دولت یازدهم تا بیستم دیماه سال گذشته که زمان اجرایی شدن برجام است برای ۱۰۸ طرح تولیدی ۵ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد. 

او ادامه داد: از اول دیماه سال گذشته تا اول دیماه امسال برای ۱۱۳ طرح ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که این امر نشان می‌دهد برجام چه تاثیری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته و انتظار داریم این فرآیند جهشی با سرعت بیشتری در ما ه‌های بعد ادامه پیدا کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد متهم شدن دولت به کم کاری در پرونده بابک زنجانی که روز گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام شد، اظهار کرد: از قوه قضائیه تشکر می‌کنیم که در رابطه با این پرونده پراهمیت در حال فعالیت و بررسی است. این پرونده از آن جهت اهمیت دارد که یک فرد توانسته سه میلیارد دلار در آن زمان از اموال عمومی کشور را استفاده کند.

نوبخت تصریح کرد: دولت هرکاری که بتواند برای برگرداندن این پول به بیت المال انجام می‌دهد هر چند از سال‌های قبل ما برای این پرونده کمک کردیم و حتی آمادگی داریم آن بخش‌هایی که برای قوه قضائیه مشخص نیست توسط وزارت اطلاعات آن زوایا روشن شود که چطور یک نفر می‌تواند از این امکانات استفاده کند.

آمادگی دولت برای در اختیارگذاشتن اطلاعات مورد نیاز قوه‌قضاییه

او  در مورد ادعای کمک زنجانی به ستاد انتخابات روحانی گفت: در این پرونده از ابتدا دولت مطالبه گر بوده و بر ضرورت برگرداندن دارایی مردم تاکید داشته و اکنون هم وضعیت همین است. قوه قضائیه از استقلال کافی برخوردار است و نیازی به درخواست ما نیست. اما باز ما می‌خواهیم هر کسی که ادعا کرده مستندات آن بررسی شود و دولت اعلام آمادگی می‌کند که هر اطلاعاتی را که قوه قضائیه بخواهد در اختیار آن قرار دهد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد عدم همکاری وزارت خارجه و اطلاعات در پرونده بابک زنجانی گفت: از روز اول که دولت یازدهم بر سر کار آمد اولویت آن پیگیری این مساله بود. ما از قوه قضائیه خواستیم که تخلفات زنجانی را پیگیری کنند زیرا این برای ما سوال است که این فرد آیا واقعا به تنهایی این توانایی را داشته که ۲.۷ میلیارد دلار ارز کشور را در دست بگیرد؟ ما از دستگاه قضا می‌خواهیم که این مساله را برای مردم توضیح دهد تا سوالاتی که امروز در اذهان عمومی به وجود آمده پاسخ داده شود. اعدام یک فرد مشکل را حل نمی‌کند باید پول مردم برگردانده شود .

دولت برای همکاری  و مبارزه با این فساد بارز مصر است

نوبخت تصریح کرد: ما این سوال را داریم که وزارت خارجه یا اطلاعات چه کاری باید انجام می‌داده که انجام نداده است. من باز تاکید می‌کنم دولت برای مبارزه و همکاری با این فساد بارز و مبرهن مصر است و امیدواریم قوه قضائیه امروز به این وظیفه تاریخ خود عمل کند. 

او در پاسخ به سوالی در رابطه با نوسانات اخیر بازار ارز برای پرداخت مطالبات فرهنگیان از سوی دولت گفت: ربط دادن این موضوع به نوسان بازار ارز توهین به فرهنگیان عزیز است. اینکه برخی اعلام کنند دولت بازار ارز را به هم ریخته تا بتواند مطالبات این قشر زحمتکش را تامین کند کم لطفی است. در بودجه ۹۵ محل تامین این مطالبات مشخص شده و تا آخر دیماه ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به این افراد پرداخت خواهیم کرد پس نیازی به بازی در بازار ارز برای پرداخت مطالبات وجود ندارد. 

آیین نامه بخشش جرائم بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان به زودی ابلاغ می‌شود

او در خصوص آیین نامه بخشش جرائم بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان گفت: ‌آیین نامه اجرایی این بخشنامه در حال بررسی است. نکته مهم در این بخشنامه این است که این بخشش نباید سبب افزایش پایه پولی کشور شود بر همین اساس بانک مرکزی پیشنهاداتی داده که در کمیسیونی در حال بررسی است و به زودی آیین نامه اجرایی آن به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد. 

سخنگوی دولت در رابطه با اظهارات رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم و خوش بینی وی نسبت به وضعیت اقتصادی گفت: ما چرا نباید خوش بین باشیم؟ وقتی در سال ۹۲ شاخص تورم که قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد ۴۰ درصد بود اما الان به ۸ درصد رسیده و یا رشد اقتصادی منفی ۷ امروز به مثبت ۶ رسیده و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده و تکمیل طرح‌های نیمه تمام همگی باعث می‌شود که ما به وضعیت اقتصادی خوش بین باشیم. 

نوبخت با اشاره به نوسان بازار ارز گفت: ثبات بازار ارز در چند سال اخیر چنان بوده که با یک نوسان چند هفته‌ای مردم تعجب می‌کنند در حالی که سال‌های قبل ما شاهد چنین ثباتی نبودیم. 

او تصریح کرد: بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و همه مجامع رسمی اقتصاد ایران در منطقه یکی از باثبا‌ت‌ترین اقتصاد‌ها است حال با این شرایط ما چرا باید بدبین باشیم؟ ما به آینده امیدواریم. 

حقوق شهروندی جزو افتخارات دولت یازدهم است

سخنگوی دولت درباره حقوق شهروندی گفت: در قانون اساسی رئیس جمهور دومین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است. این وظیفه رئیس جمهور است که حقوق شهروندی را به رسمیت بشناسد و از تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها مطالبه کند. 

او ادامه داد: حقوق شهروندی از اسلام ناب محمدی گرفته شده است و جزو افتخارات دولت یازدهم است آن هم در زمانی که تصویر خشنی از اسلام توسط یک گروه در حال نمایش است در حالی که چنین قرائتی از اسلام وجود ندارد و وظیفه همه ما این است که کمک کنیم این چهره ناب و اصیل در جهان نمایش داده شود. 

افراد به جای القای شبهه در جامعه سوال خود را واضح مطرح کنند

نوبخت در خصوص اظهارات حاجی بابایی نماینده همدان مبنی بر اینکه درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها بیش از ارقام مطرح شده است، گفت: بر اساس قانون هدفمندی دولت موظف است با اصلاح برخی قیمت‌ها و حامل‌های انرژی منابعی کسب کند و بر اساس ماده ۷ و ۸ آن‌ها را مصرف کند. 

او ادامه داد: ۵۰ درصد از این منابع صرف یارانه نقدی ۳۰ درصد کمک به صنایع و ۲۰ درصد واریز به خزانه عمومی شود. پیش بینی ما برای سال ۹۵ از محل فروش بنزین معمولی ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و از محل بنزین سوپر ۱۷۰۷ میلیارد تومان و نفت سفید و گاز بوده که مجموع درآمد دولت از این حامل‌ها برابر با ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. 

سخنگوی دولت افزود: نکته مهم این است که دولت حق ندارد همه درآمد‌ها را مصرف کند چون در قانون برای همه بخش‌ها حکم صادر شده است. 

او با بیان اینکه ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرف مالیات ارزش افزوده و به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: پنج درصد از این درآمد صرف اصلاح و ترمیم خطوط نفت و گاز خواهد شد و هزار میلیارد تومان نیز برای اختصاص قیر رایگان به وزارت راه که صرف جاده‌سازی به مناطق محروم است، می‌کند. 

سخنگوی دولت ادامه داد: ۲۰ درصد که شامل ۲۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و ۴. ۵ درصد که معادل ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است به شرکت نفت اختصاص داده شده برای انتقال و توزیع نیز ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برای بهینه سازی انرژی نیز ۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده. 

نوبخت تصریح کرد: درآمدهای دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل صادرات فراورده و ۸ هزار میلیارد تومان از بابت فروش گاز اضافه می‌شود و در ‌‌نهایت چیزی که برای دولت می‌ماند ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. 

سخنگوی دولت گفت: این القای شبهه به جامعه که دولت این همه پول را گرفته و جایی مصرف نکرده کم لطفی است. این ارقام منتشر شده و دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی بر آن نظارت دارند. بهتر است این افراد به جای ایجاد شبهه در جامعه سوال خود را مطرح کنند تا جواب مستدل به آن‌ها داده شود.

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت در مورد شفافیت حقو‌ق‌ها و موضع دولت گفت: در لایحه بودجه ۹۶ که از سوی دولت ارائه شده، دو تبصره گنجانده شده است. یکی آنکه همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند منابع و درآمد‌هایشان را فقط در یک حساب که در نزد خزانه داری کل است واریز کنند و در نتیجه هیچ دستگاهی نمی‌تواند جدا از حساب خزانه حساب دیگری داشته باشد. بدین شکل درآمد هر دستگاهی شفاف می‌شود. 

او ادامه داد: تبصره دوم ایجاد سامانه‌ای است که همه افراد که از هر نهاد یا سازمانی حقوق بگیر است در آن سامانه ثبت شود. از نظر دولت این اقدام شفاف سازی است و اگر اجرایی شود هیچ کس نمی‌تواند از مردم پول اضافی بگیرد و یا منابع حاصل شده را صرف کارهای غیرمرتبط کند. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص تاثیر برجام بر کشور در سالگرد توافق هسته‌ای گفت: تحریم‌هایی که بر علیه کشورمان انجام شده بود در دو حوزه بود؛ یکی در نفت که صادرات را به یک میلیون بشکه محدود کند و هر سال ۲۰ درصد آن را کاهش دهند تا به صفر برسد. 

نوبخت ادامه داد: دومین تمرکز تحریم‌ها بر روی نقل و انتقال نفت و پول بود اما امروز با برداشته شدن تحریم‌ها خودمان می‌توانیم میزان صادرات را تعیین کنیم. مطابق گزارشی که وزیر نفت ارائه داد در سال گذشته در همین ماه صادرات ما یک میلیون بشکه نفت و ۳۰۰ هزار بشکه می‌عانات گازی بود که در ماه قبل مجموع این می‌عانات و نفت به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است. 

نوبخت تصریح کرد: ما از محل همین افزایش منابع توانستیم طرح‌های عمرانی نیمه تمام را دوباره فعال کنیم و به واحدهای تولیدی و خرد تسهیلات اعطا کنیم. اگر این تحریم‌ها برداشته نشده بود هیچ کدام از این کار‌ها را نمی‌توانستیم انجام دهیم و حتی در هزینه‌های جاری خود دچار مشکل می‌شدیم. 

سخنگوی دولت ادامه داد: فرا‌تر از منافع اقتصادی رفع اتهام از کشورمان بود، آژانش بین‌المللی انرژی اتمی به طور رسمی اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران اصلا کاربرد نظامی ندارد. همین نشان داد که ملت و دولت ایران به دنبال صلح هستند. 

وی تصریح کرد: نگاه خصمانه آمریکا در بخش بانکی باید اصلاح شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد ما با اتکا به مردم برخورد مناسبی خواهیم کرد. امروز وضعیت به گونه‌ای است که به دنبال ثابت شد ملت ایران به دنبال آرامش است و دیگر اجماعی علیه ایران وجود ندارد. 

رد صلاحیت روحانی پوچ و غیرمنطقی است

نوبخت در خصوص کاندیداتوری رئیس جمهور برای انتخابات آینده و تشکیل ستادهای انتخاباتی در وزارت ارتباطات گفت: وقتی رئیس جمهور هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده چطور می‌توان ستاد تشکیل داد. اینکه برخی جریان رد صلاحیت ایشان را مطرح می‌کنند یک حرف پوچ و غیرمنطقی است. اگر رئیس جمهور اعلام کاندیداتوری می‌کرد دیگر هر حرکت و تصمیمی را در جهت برنامه‌های انتخاباتی این افراد تفسیر می‌کردند. 

وی در مورد حج سال ۹۶ گفت: شایعاتی مطرح شده اما هنوز چیزی به طور رسمی وجود ندارد. مواضع ما در این خصوص کاملا مشخص است. ما برای از سر گرفتن این فریضه الهی منطبق با شرایط خودمان پیگیر هستیم و هر وقت احساس کنیم که این شرایط مهیا شده دوباره اعزام‌ها آغاز می‌شود. 

نوبخت در مورد نقض عهد برجام از سوی آمریکا گفت: رئیس جمهور تاکید کرده‌اند که طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند. در توافقنامه‌ وین پیش بینی شده که اگر هر یک از طرفین وظیفه خود را انجام ندهند طرف مقابل چه برخوردی داشته باشد. برای این گونه موارد کارگروهی مشخص شده که نحوه برخورد متقابل تعیین شود. این طور نیست که کشوری بگوید چون طرف مقابل تخلف کرده من هم باید این تخلف را کنم بلکه باید مطابق توافق برجام عمل شود. 

آملی لاریجانی و علی لاریجانی در نهایی شدن برجام کمک زیادی کردند

او ادامه داد: در جریان بررسی و نهایی شدن برجام، علی لاریجانی و آیت الله آملی به سبب جایگاه حقوقیشان عضوی از شورای امنیت هستند و در جریان بررسی برجام هر دوی این افراد کمک زیادی کردند تا برجام نهایی شود. خصوصا آنکه علی لاریجانی در مجلس با مدیریت ممتاز خود سبب شد که برجام به تصویب برسد. 

او در مورد ساماندهی تعطیلات گفت: یکی از کمیسیون‌های دولت در حال بررسی این موضوع است که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است اما ساماندهی تعطیلات و عدم ضربه زدن این ایام به روند اداری، سیاسی و اقتصادی کشور از اولویت‌های دولت است.

کد خبر : ۴۴۴۴۴۲