خبرگزاری کار ایران

جمالی در گفت‌وگو با ایلنا:

شکایت از کریمی قدوسی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رسیده است/ دفاعیات صادقی شنیده شد

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت:‌ شکایت کواکبیان از کریمی قدوسی به این هیات رسیده و در نوبت رسیدگی قرار دارد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به منظور استماع دفاعیات محمود صادقی اعلام کرد: در این جلسه که حدوداً دو ساعت به طور انجامید نظر‌ها و اعتراض‌های آقای صادقی شنیده شد و در ‌‌نهایت مقرر شد ظرف سه تا چهار روز آینده دفاعیات این نماینده به صورت مکتوب نیز تقدیم هیات شود که پس از آن مجدداً موضوع را بررسی و اعلام نظر کنیم. 

او با تاکید بر اینکه زمان در نظر گرفته شده برای اخذ رضایت مکتوب با تفاهم هیات نظارت و نماینده مورد شکایت تعیین شد اعلام کرد: در این جلسه آقای صادقی دفاعیات خود را به صورت شفاهی اعلام کرد و با توجه به حواشی ایجاد شده در رابطه با شکایت‌هایی که علیه این نماینده صورت گرفته، در جلسه تاکید شد که قرار نیست هیات نظارت نماینده‌ای را محکوم کند بلکه موضع‌گیری هیات نظارت محدود به این است که اظهارنظر‌ها یا اقدامات نماینده مورد شکایت در چارچوب و حیطه وظایف نمایندگی بوده یاخیر و این هیات در مقام محکوم یا تبرئه کردن نمایندگان است. چه بسا ممکن است پرونده هر نماینده‌ای که از نظر هیات خارج ازوظایف نمایندگی تشخیص داده شده در محکمه قضایی بررسی شود و با توجه به دفاعیاتی که از سوی آن نماینده ارائه می‌شود با حکم تبرئه دادگاه روبرو شود و هیات نظارت صرفاً درباره عدول از وظایف نمایندگی از سوی نمایندگان اظهار نظر می‌کند. 

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین با اشاره به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها یادآور شد: بعضاً مطرح شده که این هیات رویکرد سیاسی دارد که اینطور نیست و آقای پزشکیان رئیس هیات نظارت نیز در این جلسه بر این مهم انگشت گذاشته و تاکید کردند نمایندگان از همه سلایق و جریان‌های سیاسی در هیات عضویت دارند و همچنین شهادت دادند که مسائل سیاسی را در تصمیم‌گیری هیات دخیل نمی‌کنند و این مسئله را به صورت دوستانه به آقای صادقی نیز منتقل کردیم. 

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به تعداد شکایت‌های مطرح شده صادقی یادآور شد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که با وجود اینکه اعداد و ارقام بالایی به عنوان تعداد شکایت‌ها از صادقی در رسانه‌ها منتشر شده اما واقعیت این است که در مجموع تنها سه شکایت از این نماینده وجود دارد. 

او توضیح داد: به بیان دیگر هفت مورد از شکایت‌ها درباره پرونده بورسیه‌ها است که به شکایت هفت نفر مربوط می‌شود. یک مورد مربوط به شکایت نماینده کاشان و باقی شکایت‌ها نیز مربوط به مدعی‌العموم بوده که‌‌ همان شکایت قوه قضائیه از آقای صادقی است. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با تاکید بر اینکه نظر نهایی هیات باید پس از دریافت دفاعیات مکتوب صادقی اعلام شود، خاطرنشان کرد: قطعاً پس از بررسی دفاعیات و جمع‌بندی نظرات در جلسات آتی هیات نتیجه نهایی در این رابطه اعلام خواهد شد. 

جمالی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت نمایندگان از کریمی‌قدوسی به دلیل انتشار گزینشی و ناقص سخنان محرمانه وزیر امور خارجه، اعلام کرد: تاکنون شکایت مصطفی کواکبیان از نماینده مشهد به دلیل اظهارات اخیر او درباره جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه و انتشار مسائل مطرح شده از سوی آقای ظریف در آن جلسه توسط دبیرخانه هیات نظارت واصل شده است. 

او با بیان اینکه جلسه امروز به طور کامل به استماع دفاعیات صادقی اختصاص یافت تاکید کرد: طبیعتاً فرصت بررسی شکایت کواکبیان از کریمی قدوسی نرسید اما بررسی به این شکایت نیز در نوبت قرار گرفته و در جلسات بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. 

جمالی در پایان به شکایت نماینده رشت از یک عضو هیات پنج‌نفره مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره و کرد و گفت: جبار کوچکی‌نژاد به دلیل عملکرد یکی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات شورا‌ها از این نماینده مجلس به هیات نظارت شکایت کرده است که این شکایت نیز از سوی هیات نظارت واصل شد.

کد خبر : ۴۴۲۵۹۰