خبرگزاری کار ایران

حواشی صحن علنی امروز مجلس؛

نشست غیررسمی امیدی‌ها حول صندلی عارف/ شعار علیه نماینده اصولگرا مقابل پارلمان

نشست علنی امروز مجلس درحالی برگزار شد که پیش و در حین برگزاری این نشست، حواشی جالب‌توجهی رقم خورد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نشست صبح امروز مجلس شورای اسلامی درحالی از ساعت ۸ و ۵ دقیقه صبح به ریاست علی لاریجانی آغاز شد که دو فراکسیون امید و ولایت پیش از آغاز به‌کار صحن، تشکیل جلسه دادند.

جلسات فراکسیون‌های امید و ولایت

بر این اساس به گفته محمدجواد فتحی، شورای مرکزی فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف به‌منظور ارائه گزارش عملکرد کمیته‌های هفت‌گانه این فراکسیون تشکیل جلسه داد و روسای این کمیته‌ها به ارائه گزارش عملکرد کمیته‌های مربوطه پرداختند.

حضور مستقلان در نشست ولایت

همچنین نشست فراکسیون ولایت مجلس درحالی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد که برخی از اعضای هیات رییسه فراکسیون مستقلان ولایی نیز در این نشست حضور داشتند. بهروز نعمتی، سمیه محمودی، فرهاد تجری و شهرام کوسه‌غراوی برخی از اعضای فراکسیون مستقلان ولایی بودند که در نشست صبح امروز فراکسیون ولایت حضور یافتند.

پیش از این و در جریان نخستین نشست فراکسیون ولایت، چندنفر از اعضای فراکسیون مستقلان ولایی در جلسه فراکسیون ولایت حضور یافته بودند که پس از آن اعلام شد، این اتفاق به دلیل عدم آگاهی آن‌ها از فراکسیونی بودن جلسه بوده است!

اغلب این نمایندگانی از افرادی هستند که با لیست امید وارد مجلس شدند و هم‌اکنون در فراکسیون مستقلان عضویت دارند.

پوشش تصویری جلسه فراکسیون ولایت توسط خانه ملت

نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با جلسه فراکسیون ولایت، پوشش تصویری و خبری این نشست توسط خبرگزاری خانه ملت بود. تاکید ویژه‌ای که عکاس این خبرگزاری روی تصاویر اعضای فراکسیون مستقلان ولایی کرده، قابل توجه است.

تجمع اعضای تعاونی مسکن اداره برق تهران مقابل مجلس

از دیگر حواشی نشست امروز مجلس، تجمع تعدادی از اعضای تعاونی مسکن اداره برق تهران مقابل درب ورودی مجلس شورای اسلامی بود. این تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به مطالبه‌های ۲۰ ساله خود شدند و نسبت به بلاتکلیفی وضعیت ۱۸۰۰۰ عضو تعاونی مسکن اداره برق تهران به دلیل بی‌توجهی شرکت عمران و شهرسازی شهر جدید هشتگرد اعتراض کردند.

‌تجمع‌کنندگان مقابل مجلس با انتقاد از عملگر محمود بهمنی نماینده هشتگرد علیه او شعار می‌دادند: «بهمنی، بهمنی؛ خجالت، خجالت»

جدل کواکبیان و لاریجانی؛ این قسمت ماستمالیزاسیون

با آغاز به‌کار نشست علنی امروز صحن، طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد در دستورکار قرار گرفت که با تذکرهای پی‌درپی نمایندگان برای ارجاع آن به کمیسیون مربوطه روبرو شد و در نهایت مصطفی کواکبیان در تذکری گفت: تا به حال هشت نفر اخطار اصل ۹۰ را داده‌اند و همه هم معتقد بودند نباید این طرح را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع می‌دادیم.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید خاطرنشان کرد: می‌خواهیم جلوی اجحاف بیت‌المال را بگیریم. این ماستمالیزاسیون است، کاری نیست که مجلس که در رأس امور است، انجام دهد. در حال حاضر هم دولت مخالف است و هم مجلس ولی حضرتعالی چون اراده کرده‌اید می‌خواهید انجام دهید.

لاریجانی در پاسخ به این نماینده مجلس گفت: اراده‌ای از طرف ما نیست. من طرح ندادم بلکه ۱۵ نفر از نمایندگان طرح دادند. خود کمیسیون اصل ۹۰ هم به طرحی رسیده بود.

به گزارش ایلنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که برخی بخش‌های این طرح خلاف برنامه پنجم است، پیشنهاد دوشوری شدن این طرح را مطرح کرد که نمایندگان با کلیات آن مخالفت کردند.

سفر خارجی نماینده سوال‌کننده و حضور وزیر اقتصاد

در ادامه نشست علنی امروز در حالی که سوال نماینده لنگرود از وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل ماموریت این نماینده مجلس و عدم حضورش در صحن، سوال از طیب‌نیا از دستور کار خارج شد.

علی مطهری که برای ساعاتی ریاست نشست علنی امروز را برعهده داشت، با اشاره به این مسئله گفت: از وزیر اقتصاد تشکر می‌کنم که در وقت مقرر در مجلس حضور یافتند اما به دلیل ماموریت نماینده سوال‌کننده موفق به انجام برنامه سوال نیستیم، از ایشان صمیمانه سپاسگزارم.

کاظم دلخوش اباتری نیز در توضیح علت خروج سوال از وزیر اقتصاد از دستور کار با حضور در جمع خبرنگاران گفت:‌ سوال از وزیر دو بار به کمیسیون آمد اما وزیر اقتصاد به دلایلی همچون ماموریت‌های کاری موفق به شرکت در جلسه کمیسیون نشد و امروز نیز این سوال بدون طرح در کمیسیون به صحن علنی آمد که این بار آقای لاهوتی نماینده سوال‌کننده در ماموریت کاری بود و به همین دلیل سوال از دستورکار صحن خارج شد.

این درحالی است که یکی دیگر از نمایندگان که نخواست نامش فاش شود، علت اصلی غیبت لاهوتی را نه ماموریت کاری، بلکه سفر خارجی عنوان کرد! با این حال ناهماهنگی به‌وجود آمده در جریان سوال از وزیر اقتصاد جای شگفتی داشت.

حضور عارف و دوستان در جایگاه میهمانان مجلس

از دیگر حواشی نشست امروز مجلس، حضور محمدرضا عارف و جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون امید در جایگاه میهمانان به‌منظور دیدار با آنان بود.

بر این اساس، در جریان نطق‌های میان‌دستور امروز مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف به‌ همراه محمدجواد فتحی، سیدفرید موسوی و محمدعلی وکیلی نمایندگان مردم تهران و همچنین علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار با حضور در جایگاه میهمانان صحن علنی مجلس، دقایقی با این میهمانان دیدار کردند.

گعده امیدی‌ها پیرامون صندلی عارف

این درحالی بود که پیش از حضور رییس فراکسیون امید و تعدادی از نمایندگان عضو این فراکسیون در جایگاه میهمانان، گعده اعضای فراکسیون امید دور صندلی عارف برای ساعتی انجام شد. عبدالکریم حسین‌زاده نایب رییس فراکسیون امید و بهرام پارسایی سخنگوی این فراکسیون، محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران و همچنین محمد بیراوندی نماینده مردم خرم‌آباد از جمله نمایندگانی بودند که در این نشست غیررسمی حضور داشتند.

اعلام وصول سوال‌های جدید از وزیر اقتصاد

درحالی که سوال نماینده لنگرود از وزیر اقتصاد با حواشی کم‌نظیر از دستورکار مجلس خارج شد، سوال‌های جواد کریمی قدوسی، جهانبخش محبی‌نیا و همچنین علی ادیانی‌راد از طیب‌نیا ازسوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد.

کد خبر : ۴۲۸۳۳۵