خبرگزاری کار ایران

بهزاد نبوی:

مرحوم بازرگان پروفسور ما بود/ بنی‌صدر گفت بنویس با من مخالفت نمی‌کنی

نایب رییس مجلس ششم گفت: بنی‌صدر به من گفت در صورتی با وزارت تو‌ موافقت می‌کنم که بنویسی با رییس‌جمهور مخالفت نمی‌کنم که من اولین عفوم را همانجا نوشتم و از پذیرش آن سِمَت امتناع کردم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهزاد نبوی در نشست «محمدعلی رجایی؛ مردمی یا پوپولیست» که به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، پس از سخنرانی احمد توکلی به خاطره‌ای که توکلی گفته بود اشاره و تصریح کرد: بنی‌صدر گفته بود در صورتی با وزارت تو‌ موافقت می‌کنم که بنویسی با رییس‌جمهور مخالفت نمی‌کنم که من اولین عفوم را همانجا نوشتم و از پذیرش آن سِمَت امتناع کردم.

او با تایید صحبت‌های توکلی گفت: تشخیص اینکه کدام کار پوپولیستی است و کدام کار مردمی، دشوار است؛ به خصوص در سال‌های ابتدای انقلاب، که آن زمان پروفسور ما مرحوم بازرگان بود که رییس اداره آب تهران در دوره مصدق بود.

عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به طرح شهید رجایی برای کشاورزان یا برخی طرح‌ها در مورد مجانی شدن برخی خدمات اشاره و خاطرنشان کرد: آن زمان چون تجربه ما کمتر بود، این کارها انجام می‌شد، الان چنین کارهایی پوپولیستی خوانده می‌شود. آن زمان بحث عوام‌فریبی مطرح نبود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: رجایی روزی به من گفت به من پیشنهاد نخست‌وزیری داده‌اند، بعد هم خندید، چون به شدت فروتن بود. کار مهمی که رجایی انجام داد این بود که در اولین جلسه هیات دولت پیشنهاد داد حقوق ما متوسط حقوق کارمندان دولت باشد و تا زمانی که زنده بود هفت هزار تومان حقوق می‌گرفت.

توکلی در این زمان گفت که در دولت موسوی این رقم بیشتر شد که بهزاد نبوی گفت: در زمان آقای موسوی ده هزار تومان شد و البته در پایان دولت مهندس موسوی این رقم به دوازده هزارتومان رسید.

نایب رییس مجلس ششم گفت: رجایی فرد بسیار منظم و با برنامه‌ای بود و شهید بهشتی را خیلی دوست داشت چون ایشان را فرد با برنامه‌ای می‌دانست.

ریاست ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق به شرایط تدوین بیانیه الجزایر اشاره و تاکید کرد: آن زمان ما حتی رقم دقیق طلبکاری خود را از آمریکا نمی‌دانستیم.

وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی گفت: یکی از انتقادهای ما به دولت نهم و دهم همین است که بعد از بیست و شش سال، یک افراد بی‌تجربه را در راس مسئولیت‌ها قرار داد.

او به برخی مواد بی‌تجربگی در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: شهید کلانتری و شهید عباسپور پرسابقه‌ترین وزیران دولت رجایی بودند که با سازمان برنامه اختلاف داشتند، به دلیل همین اختلاف‌ها در نهایت در هیات دولت مکانیسم تخصیص اعتبار در هیات دولت رجایی لغو شد.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود: همین‌طور در مورد تهیه لایحه بودجه سال ۶۰ که بخاطر وضعیت آن دوران، آن لایحه سازمان برنامه تهیه نشد و در نخست وزیری و توسط بنده نوشته شد. این موضوع در سال دوم انقلاب انجام نشد نه سی سال بعد از انقلاب. آقای احمدی‌نژاد سی سال بعد از انقلاب سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد.

نبوی گفت: دولت رجایی در شرایط بی‌ثباتی بود که هم عراق حمله کرده بود و بنی‌صدر هم در هر سخنرانی به دولت حمله می‌کرد، در سفرها نیز آقای بنی‌صدر برای اینکه با رجایی در یک‌جا نباشد، بی‌خبر به سخنرانی می‌رفت.

نایب رئیس مجلس ششم درباره نگاه شهید رجایی به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی یادآور شد: در آن زمان همه انقلابیون در سراسر جهان بیشتر از اینکه ضد استبدادی باشند، ضد استعماری بود که این مسئله یک اصل بود. ویتنام، کوبا یا الجزایر برای ما اسطوره بودند و به مرحوم ناصر یا کاسترو و ...  احترام می‌گذاشتیم، بدون اینکه توجه کنیم ممکن است داخل کشور استبدادی عمل کنند. اگر توجه هم می‌شدد در اثر اتفاق بود، مثلا سیدقدس اعدام می‌شد و می‌فهمیدیم فضای مصر خیلی مساعد نیست و انتقاد می‌کردیم چرا بازرگان با استبداد دوهزاروپانصد و ساله مخالف است نه با استعمار صد و پنجاه ساله.

نبوی اضافه کرد: شاید خطاهای ما باعث شود گمان کنید خیلی وضع قبل انقلاب خوب بوده، اما حتی انتخابات محدود سال ۹۴ از زمان شاه آزادتر بود؛ به شکلی که تنها یک نماینده الهیار صالح توانست وارد مجلس شود و آزادی احزاب هم تنها در فاصله ۳۹ تا ۴۲ بود؛ آزادی مطبوعات هم که اصلا نبود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری اینکه در زمان رجایی چند انتخابات برگزار شد، متذکر شد: حتی اپوزیسیون مسلح ادعای تقلب در آن انتخابات نداشت و احزاب اپوزیسیون تا دهه ۶۰ که ترورها اتفاق افتاد و دست به اسلحه بردند، دفتر داشتند.

این نماینده ادوار مجلس گفت: روزنامه پیام مجاهد تا سی خرداد شصت هم شماره داد. کسی نمی‌توانست قبول کند حکومتی که استعمار را نابود کرده به سمت استبداد برود چراکه بحث آزادی یک بحث تحقق یافته تلقی می‌شد.

نبوی گفت: آخرین حرکت در دولت رجایی که موجب دست به اسلحه بردن شد، اطلاعیه ده ماده‌ای دادستانی بود که شهید قدوسی خواند، اما این اعلامیه در جلسه شهید رجایی و هاشمی و شهید بهشتی تهیه شد. در این بیانیه که مثلا قرار بود دکتر از مجاهدین خلق بیاورد، گفته بودیم هر گروهی که می‌خواهد فعالیت کند، اسلحه خود را تحویل بدهد، محل دفاتر خود را اعلام کند یا اسلحه خود را تحویل بدهد.

کد خبر : ۴۰۵۵۱۴