خبرگزاری کار ایران

وال استریت ژورنال خبر داد؛

پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی

به گفته یک منبع آگاه این مبلغ به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای خارجی در یک بسته چوبی و به صورت بی نشان از طریق هواپیما به ایران فرستاده شده است.

به گزارش ایلنا، وال استریت ژرنال در خبری مدعی شد که ایالات متحده آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار برای آزادی چهار آمریکایی زندانی در تهران به ایران پرداخت کرده است.

رسانه گفته ارزهای خارجی از طریق بانکهای مرکزی آلمان و سوییس به دست آمده است و ادامه داده است که دلیل ارسال این پول‌ها از طریق ارز خارجی به ایران، ممنوعیت معامله دلاری  با این کشور بر اساس تحریم‌های باقیمانده است.

وال‌استریت‌ژورنال پس از این ادعا، به این مطلب نیز اذعان داشته که پول‌ها قسط اول ۱.۷ میلیارد دلاری است که پس از توافق دولت اوباما و ایران برای حل دعوای حقوقی چندین ساله بر سر عدم انجام قرارداد نظامی میان دو کشور در سال 1979 پرداخت شد.

این رسانه در حالی انتقال ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به عنوان آزادی زندانیان مطرح کرده است که مقام‌های آمریکا از تصادفی بودن این دو مسئله سخن گفتند.

جان کربی نیز در این خصوص گفته است این پول صرفا در ارتباط با شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه بود و تهران به دلیل مسدود شدن دارایی‌هایش در آمریکا، نزد دادگاه لاهه شکایت کرد که پس از این شکایت بخشی از همین دارایی‌ها به ایران مسترد شد.

همچنین یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به این رسانه آمریکایی گفت: پرداخت این مبلغ و مبادله زندانی ها تنها همزمان شده و این به معنی ارتباط این دو با هم نیست.

کد خبر : ۳۹۶۸۸۰