خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:

نام روحانی میان ۳۰ کاندیدای اولیه انتخابات وجود دارد/ می‌گفتند سلطان چای هستم

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: حمایت اصولگرایان از روحانی به عملکرد او در شش ماه آینده بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز خود که در خبرآنلاین برگزار شد، با بیان اینکه اگر دولت بتواند مسئله رکود را در سال ۹۵ حل کند برای رای آوردن مشکلی نخواهد داشت، اظهار داشت: اما اگر رکود حل نشود، سال آینده به مشکل خواهد کرد

او تاکید کرد: تمام دولت‌ها دو دوره‌ای بودند و دو رئیس جمهور اخیر ایران دور دوم بیش از دوره اول رای آوردند با این حال روحانی سال نود و دو رای مرزی آورده بود.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: ما اصلاح‌طلبان که به مجلس رفته اند را رقیب انتخاباتی خود نمی‌دانیم و باید به آنها کمک کنیم اما معتقدم نمایندگان قدیمی کارکرد بهتری دارند. در ایران به طور متوسط هر دوره سه چهارم نمایندگان تغییر می‌کنند.

حمایت اصولگرایان از روحانی به عملکرد او در شش ماه آینده بستگی دارد

نایب رییس سابق مجلس گفت: صحبت برای انتخابات سال آینده و صحبت زود است و ما نمی‌خواهیم فضا را زود‌تر انتخاباتی کنیم.

نام روحانی میان ۳۰ کاندیدای اولیه بررسی شده برای انتخابات سال آینده وجود دارد

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره احتمال حمایت اصولگرایان از آقای روحانی در سال ۹۶ با بیان اینکه این مسئله به عملکرد آقای روحانی در شش ماه آینده بستگی دارد، گفت: درباره ۳۰ کاندیدای اولیه بررسی شده برای انتخابات سال آینده اسم آقای روحانی هست، اما نمی‌دانم اصلا آقای احمدی‌نژاد نامزد شوند یا نه.

او گفت: مبنای کار احزاب نباید رد صلاحیت رقیب باشد و من نیز درباره صلاحیت کسی صحبت نمی‌کنم چون این کاری است که بر عهده حاکمیت است.

توصیه می‌کنم مجلس دو فراکسیونی باشد

باهنر درباره فراکسیون سوم متذکر شد: مجلس امروز سه گروه اصلاح‌طلب، مستقل و اصولگرا دارد و مستقلان حق دارند فراکسیون تشکیل دهند؛ هر چند من توصیه می‌کنم مجلس دو فراکسیونی باشد.

نایب رییس سابق مجلس با بیان اینکه در مجالس سه فراکسیونی که هیچ کدام اکثریت مطلق نباشند، فراکسیون سوم وزنه تعادل خواهد شد، اظهار داشت: در این شرایط وقت اعضا به لابی و بحث می‌گذرد.

باهنر در پاسخ به سوالی در مورد نامزدی جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: دوستان اصولگرایی که نامزد می‌شوند همه باید مورد بررسی قرار بگیرند.

او به نظام حزبی آمریکا اشاره کرد و گفت: باید به سمتی برویم که یک سیستم فراگیر حزبی بین اصولگرایان به وجود بیاید.

کشورهای غربی بین خودشان تقسیم کار کرده‌اند

دبیر کل جبهه پیروان در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات هسته‌ای، با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی می‌تواند قابل تصور باشد، خاطرنشان کرد: احساسم این است که سناریوی نانوشته بین اعضای ۵+۱ بوجود آمده است. در مذاکرات هم همین بود یکباره فرانسه شاخ می‌شد. الان در اجرا هم همین است. خانم مرکل حرف بی‌ربطی می‌زند، آقای اوباما تکذیب می‌کند. خودشان برای خودشان پلیس بد و خوب و مجری بد و خوب دارند. نمی‌خواهم دنبال توهم توطئه باشم، ولی این هم یک سناریو است که بین خودشان تقسیم کار کرده باشند.

باهنر با تاکید براینکه ما باید در این شرایط هشیاری را همواره و همواره و همواره حفظ کنیم، افزود: معتقدم برجام تصویب شده می‌تواند در اجرا یک نتیجه برد - برد داشته باشد. فکر می‌کنم که طرف مذاکره ما هم همین تحلیل را دارد چراکه اگر این تحلیل را نداشت امضا نمی‌کرد. اگر ما هم این تحلیل را نداشتیم امضا نمی‌کردیم. باید این مسیر را مراقبت کنیم که برجام تبدیل به برد- باخت نشود.

او افزود: در این شرایط بار‌ها گفتم ما یک جنگ برد - باخت با آمریکا و هم‌پیاله‌هایش را از سال ۴۲ شروع کردیم از آن زمان که امام مقوله حکومت اسلامی را مطرح کردند، ۵۲ سال می‌گذرد. ما می‌توانیم از خودمان و رقبا سوال کنیم که در این سال‌ها همواره نبرد بوده است، در این مجموعه جنگ کی برده و کی باخته است. ما تجربه مبارزه جدی با اتکای به قدرت ملی خودمان را داریم و تا الان هم همواره سود بردیم. در جنگ اقتصادی، دوران انقلاب و جنگ دقاع مقدس سود بردیم. مطمئنا ایران اسلامی در سال ۹۵ ضعیف‌تر از سال ۴۲ نیست و مطمئنا آمریکا هم قدرتمند‌تر از آن سال نیست. اگر قرار باشد رقیب ما مذاکره برد-برد را به برد-باخت تبدیل کند، طرف بازنده خودش است.

باهنر  افزود: این را هم بگویم اینکه طرف مقابل توطئه برهم‌زدن برجام را دارد را قبول ندارم ولی از اینکه از همین برجام منافعشان را افزون و منافع ما را کاهش دهند حتما وجود دارد.

آرزو دارم چند حزب فراگیر در بین جریان‌های مختلف تشکیل شود

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه این نشست خبری درباره تشکیل حزب فراگیر و مباحث طرح شده در مورد پارلمان اصولگرایی، گفت: تلاش ما این است که گام‌ها رو به جول باشد، من تشکیل دو، سه و چهار حزب فراگیر در بین جریان‌های مختلف جز ارزوهای من است، همواره این تلاش را کردم و خواهم کرد. موانعی هم وجود دارد که باید رفع شود اما فکر می‌کنم اگر انتخابات مجلس دهم را مثال بزنیم، قدم‌های خوبی به سمت حزب فراگیر اتفاق افتاد. هم اصولگرا‌ها به انسجام خوبی رسیدند هم اصلاح طلبان توانستند اینکار را بکنند.

کسانی در تهران رای آوردند که سوپری محلشان هم آنها را نمی شناخت

او تاکید کرد: عملا انتخاب کشور به سمت انتخابات حزبی نزدیک شد، ولی هنوز فاصله زیادی با حزب فراگیر داریم. مثلا در تهران عموما مردم با دو حزب رای دادند. عملا کاری به کاندیدا‌ها نداشتند. کسانی در تهران رای آوردند که سوپری محلشان هم شاید نشناسندشان، اشکالی هم ندارد و وهن نیست. ولی اینکه لیست‌ها باید بگردند افراد قدرتمند را در لیست قرار دهند مهم است و جای خود را داد. نتیجه انتخابات نشان داد که لیست امید و اصلاح‌طلبان اگرچه فراکسیون قدرتمندی شده، فراکسیون اقلیت است و البته همه این‌ها را به فال نیک می‌گیریم تلاش می‌کنیم به سمت حزب فراگیر جلو برویم.

برخی بعد از هفت ماه از نماینده شدنشان پشیمان می‌شوند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره جدید بودن اکثریت نمایندگان مجلس اظهار کرد: به عنوان کسی که هفت دوره مجلس بودم به صورت کلی بگویم که دوره نمایندگی هرچه تکرار شود برای یک نفر مفید‌تر است و علت آن تجربه است. نمایندگی شغلی است که تا کسی این شغل را نداشته باشد و ۶ ماه از آن نگذشته باشد نمی‌فهمد یعنی چه. برای همین است که برخی بعد هفت ماه از نماینده شدنشان پشیمان می‌شوند. آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند بروند و تحول ایجاد کنند اما وقتی می‌روند می‌بینند نمی‌توانند.

وی ادامه داد: متاسفانه به طور متوسط دوسوم نماینده‌ها در دوره‌های مختلف عوض می‌شوند و در دوره‌ای مثل مجلس دهم سه چهارم عوض شده‌اند. من این را مفید نمی‌دانم و مجلس دهم نیز این مشکل را دارد، ‌ اما این مجلس ظرفیت یک مجلس کارآمد را دارد. من هم وظیفه خود می‌دانم مجلس را کمک کنم تا به دولت کمک شود و مطالبات مردم برآورده شود.

وی با بیان اینکه خودم را رقیب اصلاح طلب‌ها نمی‌دانم و اکنون زمانی است که باید رقابت‌ها تبدیل به رفاقت‌ها شود، اظهار کرد: برخی می‌پرسند برای انتخابات ریاست جمهوری چه می‌کنید؟ من می‌گویم هنوز زود است. باید تا اسفند کار کرد و اسفند ماه به این موضوع ورود کرد.

جوانفکر به روحانی نرسیده که بخواهد از او عبور کند

باهنر در پاسخ به سوال دیگری درباره سخنان جوانفکر مبنی بر عبور از روحانی اظهار کرد: ‌آقای جوانفکر که خیلی وقت است از آقای روحانی عبور کرده بودند. اصلا به آقای روحانی نرسیده بودند که عبور کنند. اما اگر توصیه ایشان به اصلاح طلب‌هاست، بحث فرق می‌کند.

وی ادامه داد: الان فضا انتخاباتی نیست. از رسانه‌ها هم می‌خواهم فضا را انتخاباتی نکنند. هنوز ۱۴ ماه از دولت مانده و باید مشکلات را حل کرد اما زمان انتخابات می‌رویم و رقابت می‌کنیم. از طرف جامعه مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گویم اما از دی ماه به بعد موضوع را بررسی می‌کنیم.

وی درباره احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی اظهار کرد: ما برای اینکه از اقای روحانی حمایت کنیم یا خیر، شرط مهمی داریم. باید ببینیم در ماه‌های آتی عملکرد دولت چگونه است.

می‌گفتند سلطان چای هستم

وی افزود: اکنون فضای عوض شده است. ۱۵ تا ۲۰ سال قبل شایعاتی درباره خود من مطرح می‌شد که پسر فلانی لباس هزار دلاری می‌پوشد و خودش سلطان چای است. در آن زمان پسر من ۴ یا ۵ ساله بود. من هم نمی‌توانستم کاری بکنم اما الان فضای خبری آنقدر پرتوان است که می‌تواند از کاه، کوه بسازد و برعکس. البته این فضا می‌تواند مثبت باشد چراکه مسئولان زود‌تر به خود می‌آیند

باهنر با بیان اینکه فیش‌های حقوقی ریشه‌های مختلف دارد. بهترین تعبیر را رهبری داشتند، گفت: یه عده‌ای حقوق نجومی گرفتند و برپایه قانون بوده و عده‌ای حقوق نجومی گرفتند و بی‌قانون بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ‌ ما حدود ۱۰۰هزار مدیر در کشور داریم و کسانی که حقوق نجومی گرفتند حتی یک درصد هم نمی‌شوند. مدیران پاک در کشور وجود دارد.

نایب رئیس پیشین مجلس اظهار کرد: قانون اختیاراتی را به مجمع عمومی داده است که می‌توانست اینکار‌ها را انجام دهد. در همین راستا هم برخی حقوق‌های عجیب و غریب برای خود تصویب کردند. بعضی جا‌ها هم این کار را نکردند ولی برداشت غیرقانونی داشتند. مهم این است که دولت کار را بطور جدی دنبال کنند.

روزنه‌های نشت در نظام هماهنگ پرداخت را باید بست

وی گفت: ‌ تاکنون چندین بار نظام هماهنگ پرداخت تصویب شده ولی هربار راه گریزهایی برای سوءاستفاده کنندگان پیدا شده است. باید جلو این روزنه‌های نشت را گرفت. آنگونه که دولت گفته وعده حل آن را دادند. مجلس هم باید آنجا که نشستی قانونی دارد را اصلاح کند.

باهنر اظهار کرد: ‌ خاطیان این کار تکلیفشان مشخص است. آنهایی که قانونی عمل کردند باید پول را به بیت‌المال برگردانند. حتی بایداز مسئولیت‌ها کنار گذاشته باشند. آن‌ها هم که غیرقانونی تصرف در اموال دولتی کردند باید مجازات شوند و محاکمه شوند.

کد خبر : ۳۸۹۰۷۸