خبرگزاری کار ایران

صف طولانی جانشینان بروجردی؛

رقابت زیرپوستی ژنرال‌ها برای ریاست کمسیون امنیت ملی مجلس

رییس فعلی کمیسیون امنیت ملی در دور دوم انتخابات با حمایت حزب اعتدال و توسعه و با رایی شکننده وارد مجلس شد و شاید نوبت آن شده جای خود را به چهره جوان و جدیدی بدهد؛ با این حال اگر بتواند اکثریت کمیسیون را از دوستان نزدیک به خود قرار دهد شاید باز هم بر صندلی ریاست کمیسیون تکیه بزند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسین سبحانی‌نیا، منصور حقیقت‌پور، نوذر شفیعی، محمدحسن آصفری و سیدباقر حسینی که در دوره قبلی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بودند، در این دوره از راهیابی به مجلس بازماندند تا نسیم تغییر در این کمسیون بیشتر از هر زمانی احساس شود.

حالا فقط علاالدین بروجردی از آن جمع هیئت رئیسه سابق در مجلس باقی مانده است. خزان رای مردم فقط گریبان هیئت رئیسه را نگرفت. از دستغیب شیراز تا کامران اصفهان و از کوثری تهران تا جوکار یزد همگی پشت در مجلس باقی ماندند و جای خود را به چهره‌های اصلاح‌طلب‌‌تر دادند. اما علاالدین بروجردی سرانجام در دور دوم انتخابات و با رای تقریبا پانزده درصد از واجدان رای وارد مجلس شد. بروجردی در مرحله اول نیز تنها سی هزار رای آورده بود که با توجه به واجد شرایط بودن ۲۶۰ هزار نفر در بروجرد حدود یازده درصد آرا به او رسیده بود.

بروجردی در دور دوم انتخابات از حمایت حزب اعتدال و توسعه نیز برخوردار بود با رایی شکننده وارد مجلس شده است و شاید نوبت آن شده تا جای خود را به چهره جوان و جدیدی بدهد با این حال اگر بتواند اکثریت کمیسیون را از دوستان نزدیک به خود قرار دهد شاید باز هم بر صندلی ریاست کمیسیون تکیه بزند.

فلاحت پیشه: از قالیباف تا روحانی

حشمت‌الله فلاحت پیشه در سال‌های گذشته از سیاست خارجی دولت حمایت کرده است و از افراط و خطای احمدی‌نژاد انتقاد کرده است. او‌‌ همان فردی بود که از انتخاب محصولی به عنوان وزیر کشور احمدی‌نژاد نا‌خشنود بود و‌‌ همان کسی است که در مجلس به فدایی هشدار داد حمایت تمام و کمال جبهه ایثارگران از احمدی‌نژاد در تریبون مجلس درست نیست.

فلاحت پیشه که در سال ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و مورد انتقاد اصولگرایان کرمانشاه قرار گرفته بود در سال ۹۲ به ستاد قالیباف پیوست و حالا بار دیگر ردای نمایندگی را بر تن خواهد کرد. در دوره چهارساله غیبت فلاحت پیشه، او ارتباط نزدیکی با رسانه‌ها برقرار کرد و بعد از استقرار دولت روحانی وی از حامیان سرسخت سیاست خارجی او به شمار می‌رفت. در این شرایط به نظر می‌رسد فلاحت‌پیشه بهترین گزینه در صورت ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل باشد.

کاظم جلالی: پارسال دوست، امسال؟

نزدیک‌ترین نماینده به علی لاریجانی تمایل زیادی دارد تا در مجلس دهم نیز نقش‌آفرین باشد. این روز‌ها جلالی تمام وقت خود را گذاشته است تا لاریجانی را در جایگاه ریاست مجلس بنشاند و احتمالا در مقابل مسئولیت مهمی در مجلس آینده به دست بیاورد. این رفتار‌ها دوستان اصلاح‌طلب او را ناامید کرده است. با این حال کاظم جلالی هنوز هم دوست دارد یک لاریجانی‌چی شناخته شود تا یک نامزد لیست امید، و در صورتی که یاران لاریجانی در کمیسیون اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورند، بعید نیست کاظم جلالی به صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی برسد.

کواکبیان: اصلاح طلبی در سیاست خارجی

دبیرکل حزب مردم‌سالاری نشان داده که به اندازه کافی مورد اعتماد نهادهای حاکمیتی است. از تایید صلاحیت در ادوار مختلف انتخابات گرفته تا حضور در برنامه‌های مختلف صدا و سیما. کواکبیان در مجلس هشتم نماینده سمنان در مجلس بود اما این بار از لیست امید تهران وارد پارلمان شده است.

او از جمله اصلاح‌طلبانی است که بار‌ها و بار‌ها ایده‌هایی برای مشکل حصر میرحسین موسوی ارائه داده است و شاید حضور او در راس کمیسیون امنیت ملی، به برجام ۲ کمک کند.

کد خبر : ۳۷۱۵۱۷